Hej,
Min älskade Klippo har gått sönder, och jag behöver demontera bakhjulen för att komma åt och byta en del. Men hur jag än kliar mig i huvudet kan jag inte komma på hur man ska gå tillväga för att göra detta. Ena framhjulet har en synlig skruv, så de är inga problem, men bakjulen ser mer eller mindre ut att vara gjutna på axeln.

hjul.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är hjulet från utsidan.

hjul2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det från insidan.

Är det någon som har gjort något liknande eller har någon idé?

Mvh,
Holger
 
Det sitter inte någon slags skyddskåpa på hjulet som du kan pilla bort med en liten radiomejsel ?
Tycker ju att det borde vara en mutter som håller hjulet.:confused:
 
Micro: Ja, det var min tanke med i början efter att ha tittat på sprängskissen. Men efter att ha kört på 5-56 och bänt å dragit med både mejslar å knivar så tror jag att den måste sitta från insidan. För rubbar sig gör den inte, och det finns knappt något som helst utrymme att få in en mejsel eller liknande.

Lillmalen: Bra idé. Har dock tittat både i bruksanvisningen och på sprängskissen utan att komma lösningen närmare på spåren :/

Jag är verkligen helt rådvill här.
 
holgerr skrev:
Micro: Ja, det var min tanke med i början efter att ha tittat på sprängskissen. Men efter att ha kört på 5-56 och bänt å dragit med både mejslar å knivar så tror jag att den måste sitta från insidan. För rubbar sig gör den inte, och det finns knappt något som helst utrymme att få in en mejsel eller liknande.

Lillmalen: Bra idé. Har dock tittat både i bruksanvisningen och på sprängskissen utan att komma lösningen närmare på spåren :/

Jag är verkligen helt rådvill här.
Vad jag fått lära mig, "If it sticks, force it. If it breaks, it should have been replaced anyhow".

Borde bara vara frågan om mera våld. Eftersom täckbrickan finns som reservdel, borra ett litet hål i den så kan du bryta upp den lättare. Lite som att byta fryspluggar på en motor, engångs prylar.
 
Det var som fasen. Det ska gå alltså, jag som tom bröt spetsen på min morakniv i mina desperata försök..
Men då vet jag att det bara är att bruka mer våld!!!

Tack för klargörandet! :)
 
Då var det löst!
Om någon i framtiden skulle få fram den här tråden när de söker så kan jag ju tala om att jag löste det hela med att slå en spik genom navet och sedan bända ut det tillsammans med rikliga mängder 5-56. Det var fortfarande inte lätt :p

Tack för hjälpen alla!
 
  • Gilla
tompatempo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.