Ringde en hantverkare för lite mer än en vecka sedan angående en jobb vi behöver få gjort på huset. Hantverkaren kommer ut redan samma kväll och jag redogör för vad som behöver göras. Hantverkaren antecknar och vi diskuterar två olika lösningar. Hantverkaren säger att arbetet kan bokas in om 1,5 till två veckor.

Jag ber att få prisuppgifter på de två olika lösningarna eftersom det rör sig om en rätt så väsentlig skillnad i pengar och frågar när jag kan få det. Dagen därpå hade hantverkaren ingen möjlighet att ta fram uppgifterna till men lovade att återkomma. Jag dubbelkontrollerade att alla kontaktuppgifter fanns och så var besöket över. Sedan dess har det varit tyst.

Vad är rimlig tid att återkomma med prisuppgift?
Vi har inget datum bokat när arbetet ska utföras.
Blir jag betalningsskyldig för besöket om jag väljer att gå vidare och ringa in en annan firma?Jag har bara en känsla som jag inte kan sätta fingret på kring detta. Vi har haft andra hantverkare i huset och har alltid fått hjälp snabbt, från det att man har ringt tills hela kedjan med kontrollbesök, prisuppgift, arbetsutförande och fakturering.
 
Redigerat:
Om det är Skanska, NCC eller liknande som har kalkyl och offertavdelningar som bara gör sådant kan det väl gå från en till ett par veckor.
Om det är en ensam hantverkare som skall åka omkring och titta på jobb, fakturera, offerera, beställa varor, hämta varor, bokföra och framförallt hinna jobba med sitt hantverk så att det kommer in pengar kan det nog ta allt från en vecka till flera veckor.

Lyft luren och fråga honom istället !
 
Har ringt - inget svar.

Mindre firma och kan man vara villig att boka in arbetet inom 1,5-2 veckor så borde man kunna ta fram priserna. Jag är inte intresserad av att få prisförslagen när hantverkaren är redo att börja jobbet. Jag vill kunna fundera igenom saker och ting i lugn och ro.
 
Om tiden från besök till prisuppgift, är längre en det skulle ta tills arbetsstart, så ring någon annan. Jag utgår självklart från att ni inte kommit överens om att arbete skall utföras utan att ni godkänt offerten.
 
Det enda som sades var att Hantverkaren skulle återkomma med prisuppgifter och att det fanns möjlighet att utföra arbetet om 1,5-2 veckor. Inget datum bokades.

Kommer jag bli tvungen att betala för besöket?
 
Apocalypsen skrev:
Det enda som sades var att Hantverkaren skulle återkomma med prisuppgifter och att det fanns möjlighet att utföra arbetet om 1,5-2 veckor. Inget datum bokades.

Kommer jag bli tvungen att betala för besöket?
Högst osannolikt att hantverkaren skulle ta betalt om du bara frågat om ett prisförslag/offert. Skicka ett SMS och tala om att du nu tar en annan firma pga uteblivet prisförslag.
 
Tack!

Det var det jag undrade mest över. Då är det bara att sätta sig ner och leta upp en ny då med andra ord.
 
Apocalypsen skrev:
Det enda som sades var att Hantverkaren skulle återkomma med prisuppgifter och att det fanns möjlighet att utföra arbetet om 1,5-2 veckor. Inget datum bokades.

Kommer jag bli tvungen att betala för besöket?
Givetvis inte. Har ni inte kommit överens om ett pris för besöket är det kostnadsfritt. Får du mot förmodan en faktura så är det bara returnera den med ett BESTRIDES skrivet tvärs över. Du kan kontakta en annan hantverkare hur du vill. Nästa gång, tänk på att avtala tid för offertleverans + byggstart redan från början....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.