Vår boförening har bestämt att vi inte längre får ha frånluftsfläktar. Fick ta ner den för ett år sedan och har i nuläget ingen fläkt alls vilket gör att det blir mycket matos och fett i köket. Öppnar ändå fönster på glänt. Trist att man itne får ha frånluft eftersom det är mer effektivt än Kolfilterfläkt. Jag avskyr matos i kläder som blir eftersom jag lagar mycket mat.
Vad ska jag köpa eller göra? Det är nog nu dags att skaffa någon slags anordning för att få bort oset.
 
Dagens kolfilterfläktar är ganska hyfsade (om man bortser från billigt skräp). Jag hade nog införskaffat mig en sådan om jag var i ditt läge.

Att enbart köra med "ett fönster på glänt" leder ju naturligtvis till matos och fett i köket.
 
Boförening eller bostadsrätt?
 
Jag menar Bostadsrätt. Ska söka på något "Bäst i test". Men vad jag förstått är det inte särskitl effektiva mot fukt, Min förra fläkt (frånfilter från 70-talet sög ut fukten jättebra).
 
Har svårt att se vad man kan grunda det beslutet på. Okej att man inte vill ha in matoset i vanliga frånluften. Men man borde kunna sätta upp ett eget utblås genom yttervägg.
 
Beslutet att inte tillåta frånlufts fläktar är med all säkerhet baserat på byggteniska skäl.
Äldre hus har ofta gemensamma "utsug" till en och samma frånluftskanal.
Om då ett kök "trycker" ut luft i denna kanal så är risken stor att "oset" kommer in i nästa lägenhet.
Om då alla har en frånluftsfläkt så är cirkusen igång med os i flertal lägenheter.
Att trycka ut matos i byggnadens yttervägg är ju detsamma som att ovanpå liggande lägenheter får in detta i sina tilluftsventiler.
Förutsatt att vi pratar om en äldre flerbostads fastighet med självdrag.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Kan bara instämma med roland53 som har helt korrekt för sig... :)

Det har länge varit otillåtet att koppla in fläktar på frånluften i lägenheter där alla använder samma frånluftskanal just för att man trycker in osen till varandra.

Nu fick jag nyligen höra att man på vissa håll t.o.m förbjudit fläktar i badrum av samma anledning.
 
Precis. Det här är ett hus från 40-talet. Jag bor högst upp. Det var samma i badrummet att man bara fick ha några speciellta tallriksmojänger till hålet mot trapphuset, inte galler som det var förut. Kommer inte ihåg vad sådana heter. Jag tror också att det är för att spara energi.
 
Till vanliga villaaggregat med både till o frånluft så sitter dessa ventiler med 1dm mellanrum på fasaden. Här i stan har vi flera fastigheter med bostadsrätter där man satt sådana. Utan problem för andra lägenhetsinnehavare. Så jag ser inte varför inte denna förening inte skulle kunna ha spiskåpor som mynnar på fasaden. Särskilt om man bara har mekanisk frånluft i respektive lägenhet.
 
Csre skrev:
Och du har gått runt och frågat alla dom som bor grannar.....:rolleyes:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Inte jag personligen. Dock alldeles nyligen gjort revision där.
 
Jag är själv inte så insatt. Vi är en jätteliten förening och jag antar att de som håller i detta är mer insatta. När de ska renovera köket (vid stambytet) får jag väl hänga upp en Kolfilterfläkt.
 
Fjärås eller Siemens har kolfilter med tre filter som även tar den mesta fukten. Kolla på det...
 
En lösning som brukar fungera om det är bra sug i frånluftsventilen är att sätta utblåser från kolfilterfläkten bredvid utsuget.
Då går alltså oset och fukten upp i fläkten genom filtret och en hel del av det luften går ut ur lägenheten.
 
  • Gilla
Lambis
  • Laddar…
Tack för alla tips. Då kanske jag kan satsa på kolfilterfläkt från Siemens eller Fjärås när de gör stambytet av köket. Antar att det är på gång snart. Tänker ta allt då på en gång. Slippa matoset ska bli underbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.