Hej

Jag är jungfru på köksfläktsventilation och behöver goda råd.

Jag har en sommarstuga, ett torp som är byggt på mitten av 1800-talet, där jag tänkte ordna så vi får ett mer lättarbetat kök vid sidan av vedspisen - alltså installera köksspis och en köksfläkt.

Frågor:
I huset finns förstås en murstock. Den har 4 st kanaler. 3 av kanalerna används till eldning, medan 1 kanal mynnar ut i köket ovanför vedspisen och fungerar som ventilation till köket.


  • Kan jag använda denna kanal och dra in röret från köksfläkten där?
  • Om jag kan det - förutom att leda dit ett rör och täta, måste jag "göra något speciellt" för att det ska fungera bra (för oss, för sotare, för skorstenen, för att följa lagen)?
  • Bör man dra ett rör upp genom skorstenen för att på bästa sätt få ut os och kondens?

Kort och gott - har ni några tips på vad jag bör tänka på?

Har försökt läsa på lite, men hittar inga bra exempel då det rör sig om en äldre murstock (vilket kanske inte gör någon skillnad).

Mvh

Staffan Melin
 
Hej!
Det första du ska göra är att slå en signal till skorstensfejarmästaren, och be honom (eller någon undersåte) att ta en sväng förbi och titta på din idé plats. För hans godkännande lär säkert behövas efteråt.
 
Tack GoForIt - det ska jag göra. Tänkte bara se om jag kunde få lite kött på benen innan jag träffar sotaren. Man vill ha lite koll helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.