Hej!

Vi tänker göra ett rum till ett kombinerat matrum och arbetsrum. Vi är därför på jakt efter ett snyggt datorbord/hylla där man kan stänga in datorn med luckor eller jalusi eller liknande när rummet används som matrum. Någon som vet var man kan hitta ett sådant? Ikea har jag tittat på men inget där föll oss i smaken.

/Maxen
 
Köp en bärbar dator, mycket bättre. Bara att plocka fram och sätta sig vart man vill.
 
Det finns färdiga, rymliga och dessbättre också snygga "tvåmeters" skåp i vissa bokhylleserier, byggda just för att trolla bort datorer-skrivare etc i hemmiljön. Tyvärr har den butik där jag såg detta tvingats slå igen, och jag har inte sett något liknande snyggt på IKEA.

Kolla och fråga efter detta hos välsorterade möbelaffärer
 
Jag säger bara ----nya iMACen! Kan det bli bättre?

Skämt åsido - Ni har ingen garderob - kallvindsutrymme som kan konverteras till typ serverrum och så drar Ni lite sladd/listigt uttag och har bara det allra nödvändigaste framme?
 
Bra idé Gummigum men det funkar tyvärr inte. Avstånden är för långa och jag har redan tillräckligt med kablar dragna... För 10 år sedan körde jag med Mac men inte nu längre.

Common: Bärbara datorer har jag redan två. Tänkte inte köpa en tredje. ;) Dessutom är det mer än bara skärmen att dölja t.ex. högtalare, ratt, subwoofer etc. behöver också försvinna.

/Maxen
 
Maxen skrev:
Dessutom är det mer än bara skärmen att dölja t.ex. högtalare, ratt, subwoofer etc. behöver också försvinna.
OK, ska man ha sådant kopplat så blir det värre...
 
Urghhh - såå mycket! Ja då hade jag nog plockat fram ritblocket :)
vi kommer att med renoveringen och nybyggnationens framskridande ha exakt samma problem men vi tar det mesta i det blicande gästrummet - det är datoruttag och kablar dragna i väggen överallt.

Hmmmm - men jag ahr sett sådana lösningar där allting sitter i ett högskåp - men vem hade det? EM? Mio?
 
Mio har ett som heter Gamma i aluminium och som står på hjul men det såg inget vidare ut tyckte jag. EM har nåt i "antik ek" och körsbär men jag föll inte för dem heller. :(

/Maxen
 
Har några bilder på ett bra datorbord/skåp men jag får inte upp bilderna :-/
Hur gör jag för att få upp dem, måste de finnas någonstans på nätet för att det skall gå? Kan oxå maila dem om det intresserar (tillsammans med pdf-fil på mått och material)
 
Totte_S
Cricce skrev:
Har några bilder på ett bra datorbord/skåp men jag får inte upp bilderna :-/
Hur gör jag för att få upp dem, måste de finnas någonstans på nätet för att det skall gå? Kan oxå maila dem om det intresserar (tillsammans med pdf-fil på mått och material)
Här är ett gratisställe att lägga upp bilder på. Lägg upp dem där så får du en adress att länka till i dina inlägg här på forumet.

http://www.imagehost.org/.

SORRY. Tjänsten upphör tydligen  >:(
 
Jag är allergisk mot möbler avsedda för att gömma datorer så även jag kommer att föreslå en mer teknisk lösning....

Använd dina bärbara datorer, tipset ovan med en server i en garderob eller liknande var ypperligt. Ett radio-lan är att rekomendera så att du slipper en massa nätverkskabel. Har du dessutom bredband kan det inte bli bättre, surfa när du skiter om du skulle önska det!

Dina högtalare, köp snygga högtalare om du inte redan har och integrera dessa i matrummet. Gör så att dessa är lätta att koppla in i datorn. På detta viset har du även en stereo som kan spela sober musik under goda middagar. När datorn inte används förvaras den enklast i en sideboard eller likande.

Så klart!
 
Här är ett gratisställe att lägga upp bilder på. Lägg upp dem där så får du en adress att länka till i dina inlägg här på forumet.

[länk].

SORRY. Tjänsten upphör tydligen
Det var synd, tycker detta "skåp" skulle vara perfekt ;) jag skall själv fixa till ett nästa vecka... anvisningarna borde oxå finnas i tidningen "gör det själv" nr 14/1999 där hittade jag den iaf i finska motsvarigheten men det är samma förlag som ger ut tidningarna i fråga.
 
Hittade ett ställe att ladda upp på :)

vexoc.jpg

rnxma.jpg

Kan detta vara ngt ::)
 
Fult anser jag ;)

Om man har TFT skärm med inbyggd högtalare och sen Subwoofers under skrivbordet så behöver man ej gömma så mycket liksom...

Jag har 16193_PE100518_S4.jpg och i skåpet har jag datorburken + alla sladdar + cd-skivor.

Subwoofern under skrivbordet

Skrivare har jag på annat ställe dvs hylla som finns i arbetsrummet. Syns knappt!

Då får man ett rent skribord där en TFT skärm syns... Kan väl ej förstöra "utseendet i matsalen" så myciket?
 
Jag har också gjort om ett stort gediget skrivbord till datorbord. Allt göms i skåpet och lådorna, det enda som syns är en tunn skärm och tangentbord.
Server och andra datorer står i ett annat rum och nås via Remote desktop eller med hjälp av den bärbara som släpas runt i huset.

Men det tog ett tag innan vi kom på hur vi skulle göra eftersom vi inte heller är speciellt förtjusta i de vanliga "dator-gömmorna".
Det enda alternativet vi kunde komma på är att köpa en garderob till som passade in i rummet och bygga om den för att använda till datorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.