Jag vill proppa tilluftskanaler. Kanalerna är i eternit och finns bl a i mitt pannrum.
Har frågat om detta här tidigare, men behöver lite mer tips.

Här har förslagits att använda fogskum alternativt någon form av isolering att proppa kanalerna med.
Jag är nu inne på att använda isolering istället för fogskum då en person sa till mig att fogskum kanske inte var så lämpligt, kunde spräcka kanalen, ganska hälsovådligt osv.

Om jag väljer isolering, vilken typ av isolering bör jag använda?

Måste jag stoppa in isolering i hela kanalen eller räcker det med längst in?

Ska jag trycka in lösull eller skära ur "bitar" ur ex isoleringsskiva och trycka in?

Kan jag ev lägga lösull i plastpåse och trycka in eller ska lösullen ligga löst?
Eller finns risk att den blåser in med tilluften då?

Kan jag skapa fuktproblem i kanalerna om jag stoppar in isolering?

Tacksam för tips!
 
Frigolit funkar bra. Det finns 50 mm att köpa i bygghandeln. Kapa till en bit som passar i den inre ändan av kanalen. Det finns ingen risk för fukt om det inte kan strömma luft genom kanalen.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack Patrick E!

Men, luft kommer ju in via gallret som sitter på fasadvägg.
Därifrån går sen eternitkanalen rakt genom vägg, säkert 2-3 meter, och sen in genom vägg i pannrum.
Denna luft/fukt kommer ju då rakt in i kanalen, utifrån, och stannar upp först då den möter frigolitbiten längst in.
Fuktrisk då?

Har ikväll, i brist på annat hemma, tryckt in några handdukar och sen tejpat över själva hålet med silvertejp.
Kanske inte den bästa lösningen..
 
Din lösning låter helt OK som en tillfällig fix. Har några gånger sätt att man tagit vanlig glasfiberull och lagt i en plastpåse och tryck in i ventiler/kaneler som inte används.

Om du aldrig mer ska använda kanalen kan du väl ta bort gallret på fasaden och bygga igen öppningen. Men för att du ska få problem med fukt krävs ett flöde av varm fuktig luft som kondenseras mot en kall yta. T ex uteluft i juli/augusti när det är 20-25 C ute efter att det regnat och temperaturen i källaren där kanalen går är 10 C. Står luften stilla i kanalen händer ingenting.

Antag att du haft en ventil på insidan som gick att stänga helt. Det är detsamma som att stoppa dit frigoliten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.