magnetens skrev:
Tackade nej till att dra in fiber då vi inte känner något behov. Fiber och supersnabbt internet är ju ett skapat behov är mycket tveksam till om det verkligen höjer folks livskvalitet och välmående?

Har fiberoptisk förbindelse till vår kameraövervakning på jobbet ca 30 kameror som sitter 25-300 m bort nybyggt för 5 år sedan, kan nu konstatera att det inte är speciellt många veckor som all kamerautrustning har fungerat felfritt. För tillfället verkar det vara en hel del skador på fibern som hindrar signalerna att nå fram.... så helt problemfritt verkar inte livet bli bara för att man använder sig av fiber signalomvandlare mm.
Nej, det är som vi sagt; Det fanns många som inte kände något behov av telefon, elektricitet, vatten inne, varmt vatten inne, dass inne, dusch osv. osv. Att inte ha bra internet kommer att se verka ungefär lika pittoreskt som det om bara 20-30 år...

Vad gäller skapat behov så vet ju alla ni som gjort lumpen att om man bara inte är för dj-a trött, skit eller kissnödig, inte fryser, inte hungrig eller törstig och inte blöt, så är livet alldeles utmärkt uthärdligt, riktigt bra faktiskt. Allt utöver det är ren lyx. Men nu ställer ju de flesta av oss lite högre krav i normalfallet. Bra internet kommer att ligga på samma nivå som el/TV/telefon gör idag.

Och du kan inte göra jämförelsen du gör med en professionellt installerad fiber i ett stadsnät. Jag kan nästan garantera att ni inte har några "skador" på fibern som ger de problemen. Och om ni skulle ha det så är det trivialt att mäta upp pss som görs vid installation. I 99.999% av fallen så är en fiber antingen hel och fungerar, eller helt av och gör det inte. Det är skit i ändpunkterna, och det lider man typiskt inte av i ett stadsnät. Det är ganska enkla välkända och robusta grejjor både CPE och head-end.
 
magnetens skrev:
Har fiberoptisk förbindelse till vår kameraövervakning på jobbet ca 30 kameror som sitter 25-300 m bort nybyggt för 5 år sedan, kan nu konstatera att det inte är speciellt många veckor som all kamerautrustning har fungerat felfritt. För tillfället verkar det vara en hel del skador på fibern som hindrar signalerna att nå fram.... så helt problemfritt verkar inte livet bli bara för att man använder sig av fiber signalomvandlare mm.
Vi har många mil fiber på jobbet, ytterst sällan är det fel på själva fibern, vid några tillfällen så har råttor gnagt av fibern. Fiberkonvertrarna lägger av ibland, men det är inte särskilt ofta. Vi har även många mil koppartråd, där får vi ibland överledning mellan trådar, åskan tar ibland ansluten utrustning.
 
lars_stefan_axelsson;193864 Jag kan nästan garantera att ni inte har några "skador" på fibern som ger de problemen. Och om ni skulle ha det så är det trivialt att mäta upp pss som görs vid installation. I 99.999% av fallen så är en fiber antingen hel och fungerar skrev:
Det är en högst professionell installation för flera miljoner, teknikern som lyste fibern kunde tydligt se exakta meter där signalen ljuset bromsades upp. Var tydligen extra känsligt i böjar, han konstaterade även att det trängt in fukt på några ställen utomhus i fibern vilket ställde till det.
 
Låter som en "måndagsinstallation" alltså...

Om det går att ha vattenledningar med flera bars tryck i marken i 40-50 år utan att det läcker vore det konstigt om det inte gick att lägga ner fiberkanalisation som inte släpper in fukt.
 
Jag skulle nog vilja hävda att all markförlagd fiber badar i vatten, det går helt enkelt inte att undvika. Att detta skulle vara ett problem har jag varken hört talas om eller upplevt själv.
 
magnetens skrev:
Det är en högst professionell installation för flera miljoner, teknikern som lyste fibern kunde tydligt se exakta meter där signalen ljuset bromsades upp. Var tydligen extra känsligt i böjar, han konstaterade även att det trängt in fukt på några ställen utomhus i fibern vilket ställde till det.
Som andra sagt: Om den är så kraftigt böjd att ni får dämpning av det så är det amatörer som installerat. Och vatten är i vanliga fall inga som helst problem. Så då är det ev. fel typ av fiber, eller så har man inte riktig kanalisation. Inget av detta händer i ett professionell installation. Ni har blivit blåsta av era "proffs." (Eller så är ex. markförhållandena så extrema att man behöver göra något extra. Men i så fall så är det inget specifikt för fiber. Man får samma problem med allt man gräver ner, ledningar, rör, el osv. i det fallet.)
 
magnetens skrev:
Har fiberoptisk förbindelse till vår kameraövervakning på jobbet ca 30 kameror som sitter 25-300 m bort nybyggt för 5 år sedan, kan nu konstatera att det inte är speciellt många veckor som all kamerautrustning har fungerat felfritt. För tillfället verkar det vara en hel del skador på fibern som hindrar signalerna att nå fram.... så helt problemfritt verkar inte livet bli bara för att man använder sig av fiber signalomvandlare mm.
magnetens skrev:
Det är en högst professionell installation för flera miljoner, teknikern som lyste fibern kunde tydligt se exakta meter där signalen ljuset bromsades upp. Var tydligen extra känsligt i böjar, han konstaterade även att det trängt in fukt på några ställen utomhus i fibern vilket ställde till det.
Vi har flera hundratals övervakningskameror på jobbet, alla kameror skickar bilden över fiber till övervakningsrummen, längsta fiberlängd för en kamera är minst 1500metet.

När jag går från parkeringen till mitt kontor så passerar jag ca åtta övervakningskameror, på en sträcka av ca 300 meter.
 
VI har 11 km fiber till vårt hus, säkert 10-15 skarvar på vägen från teknikboden.

4 år nu helt utan problem. Tekniken är mogen, det är det ingen som helst tvekan om.
 
magnetens skrev:
Tackade nej till att dra in fiber då vi inte känner något behov. Fiber och supersnabbt internet är ju ett skapat behov är mycket tveksam till om det verkligen höjer folks livskvalitet och välmående?
Jag känner på samma sätt, det har varit snack om fiber i mitt område ett tag men jag är inte ett dugg intresserad faktiskt.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
O
Jag skulle absolut ansluta mig till fiber om jag fick möjligheten. Man kan tänka lite framåt, om man ändrar sig några år senare då blir det mycket dyrare. Andrahands värdet på huset lär öka om man har fiber. För även om jag förstår att vissa faktiskt har ett liv :p Själv har jag inget liv, utan måste skaffa fiber :p
Jag kan absolut köpa resonemanget att inte skaffa fiber... MEn fiber är här för att stanna ett tag. JAg skulle tro att den är ganska framtidssäker.... Så oavsett jag tror ändå att det är bäst att skaffa det...
 
Definitivt. koppar är på väg bort och det är antagligen där ni har eran ADSL idag? Fibern skall in och bli nya infrastrukturen för kommunikation.

Just nu är det största plusset som jag ser är IPTV, alltså få en uppsjö av leverantörer och kanalpaket att välja mellan. Och ja snabbt internet är också gött även om jag klarar mig finfint på mina 8mbit ADSL idag.
 
Varje gång jag läser den här tråden blir jag irriterad på de vi köpte huset av och att de inte drog in fiber när de hade chansen.
 
Kör 4g ett mellanpaket ligger stabilt mellan 13-20mb har fungerat klockrent för oss i 2 år ungefär. Verkar ju även finnas de som har problem med sin fiber ibland..googlade en snabbis.

Beträfande tv har vi ett fullt tillräckligt utbud via antenn i form av de fria kanalerna och ingen i familjen känner att de vill tillbringa mer tid framför tvn, bildkvaliten är toppen (missar ingenting och ljudet hörs bra)
 
fiskbuggaren skrev:
Varje gång jag läser den här tråden blir jag irriterad på de vi köpte huset av och att de inte drog in fiber när de hade chansen.
Ja alltid kul att reta någon, dessutom vet vi väldigt lite om fiberns skadliga långtidseffekter på fisk!
 
Redigerat:
  • Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
magnetens skrev:
Kör 4g ett mellanpaket ligger stabilt mellan 13-20mb har fungerat klockrent för oss i 2 år ungefär.
Visst, men hur bra fungerar det om 10 år? Och vad finns det då för alternativ när det trådlösa inte fungerar bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.