DeesL skrev:
8 parallelkopplade högtalare med 16 ohm per st blir en kedja på 0 ohm och steget kommer uppfatta det som kortslutning. När man pratar om ohm pratar man dessutom om nominella värden så att balansera på gränsen (1-2 ohm nominellt) är inte heller bra.
Det blir 2 ohm, inte 0 ohm.

1/Rtot = 1/16 + 1/16 + 1/16 + 1/16 + 1/16 + 1/16 + 1/16 + 1/16 <=> 1/Rtot = 1/2 <=> Rtot = 2
 
DeesL skrev:
Vad ska du göra/vad vill du uppnå med ljudet? Ska du bygga disco? Ska du spela upp radio medans du städar? Ska du spela porrmusik i jacuzzin? Osv.
Hehe, ja det är blandat. I köket spelas musik av olika genrer på måttlig volym, när jag är själv så liras metal på högvolym. Men jag tror (eftersom det är öppen planlösning) att jag kommer gasa på i v-rummet på ljudanläggningen och komplettera med tak högtalarna i kök och över matplatsen även om jag står i köket och lagar mat. Rummet är som ett L då köket är den lilla strecket och det långa är kombinerat matplats och vardagsrum. 11x9m.
 
Ska dom bara ligga som stöd i bakgrunden så tycker jag du ska lägga mer pengar på den stora anläggningen isf och spara in lite på takhögtalarna
 
DeesL skrev:
Menar du 3-4 par eller 3-4 st? Att parallellkoppla 3-4 par (8 st) låter lite väl på en hifianläggning. Var noga med att kolla hur många ohm du har på högtalarna och vad din reciver klarar av.

8 parallelkopplade högtalare med 16 ohm per st blir en kedja på 0 ohm och steget kommer uppfatta det som kortslutning.
Det är just det som impedanskorrigerande volymkontroller är till för. Om jag har t.ex. har fyra par 8 Ohm högtalare parallellkopplade så kan jag ställa in jumprar på varje volymkontroll på "4x". Då korrigerar dessa impedansen så att förstärkaren får 8 Ohm att jobba emot. Jag har kollat med monoprice där jag köper grejorna och enligt dem så är det inget problem att köra 4-5 par av deras inbyggnadshögtalare på en 130W reciever.

Jag ska framförallt ha min multiroom-anläggning till "städmusik" så det behöver inte vara superkvalitét på ljudet. Jag betalar drygt 1000:- per zon för högtalare, volymkontroller och frakt från USA.
 
AskeHolst skrev:
Det blir 2 ohm, inte 0 ohm.

1/Rtot = 1/16 + 1/16 + 1/16 + 1/16 + 1/16 + 1/16 + 1/16 + 1/16 <=> 1/Rtot = 1/2 <=> Rtot = 2
Ja såklart, räknade lite tokigt. Man blr hursomhelst inte gå under 4 ohm i nominellt värde (dock är detta en högst personlig åsikt)
 
Wik83 skrev:
Vad tror ni att koppla 2st sånna per zon och sonos connect amp?
[länk]
Har aldrig lyssnat på dom så jag vet inte.

(Arbetar inte med hifi ljud så att fråga mig om märken är lönlöst :D)
 
Mm okej.
Jag är bara lite nojjig för det är ju en hel del pengar man ska lägga ut och då önskar man ju att det ändå skulle bli skapligt drag. Vi pratar ju ca 10.000kr/zon skulle jag köpa golvhögtalare för dom pengarna skulle det bli ganska bra ljud.
Jag tycker jag har sökt om info om takhögtalare men vore ju bra med någon som har själv inbyggda takhögtalare och deras åsikt om ljudkvalitet.
 
Wik83 skrev:
Mm okej.
Jag är bara lite nojjig för det är ju en hel del pengar man ska lägga ut och då önskar man ju att det ändå skulle bli skapligt drag. Vi pratar ju ca 10.000kr/zon skulle jag köpa golvhögtalare för dom pengarna skulle det bli ganska bra ljud.
Jag tycker jag har sökt om info om takhögtalare men vore ju bra med någon som har själv inbyggda takhögtalare och deras åsikt om ljudkvalitet.
Vill du ha "bra drag" är takhögtalare fel väg att gå...takhögtalare används oftast för fast installation på exempelvis köpcentrum eller konferensanläggningar. Byggda för bakgrund...
 
DeesL skrev:
Vill du ha "bra drag" är takhögtalare fel väg att gå...takhögtalare används oftast för fast installation på exempelvis köpcentrum eller konferensanläggningar. Byggda för bakgrund...
Hmm, vilken väg ska man då gå. Köra med sonos play5 på köksön då eller :)
 
Ska man ha bra drag i köket med sonos hade jag satsat på en connect:amp med två stycken väggmonterade Dali Zensor 1. Det låter betydligt bättre än Sonos 5. Ett mindre platskrävande alternativ skulle kunna vara en sonos connect + en DLS Flatsub Stereo-One med två flatbox-högtalare.

Om du har svårt att få gehör för en köksstereo för 13000:- så kan du ju börja med att föreslå att ni ska byta ut kylen mot två cervin vega golvhögtalare, så att ni har något att förhandla om :).
 
Wik83 skrev:
Hmm, vilken väg ska man då gå. Köra med sonos play5 på köksön då eller :)
Som tidigare nämnt, jag arbetar inte med hifi och kan inget om märken i den branschen... allt jag kan göra är att påpeka bristen på "drag" i en takhögtalare. Som stöd för en större anläggning eller som bakgrundsljud fungerar dom kanon. (Sen är det givetvis upp till var och en att avgöra vad som är "bra drag" för dom). Många gånger handlar det om att takhögtalare inte spelar det frekvensomfånget som en vanlig lyssnare vill ha (mkt bas, mindre mid och lite höjning på diskant. En s.k. discosmiley). Dom har även många ggr svårt att hantera effekten som följer med den höga volymen utan att dista.

Sen har det även att göra med vad ditt steg orkar, att putta ut elementet i högtalaren är inget problem (det klarar ett 9V batteri också) men att orka dra tillbaka elementet innan det bottnar brukar vara mer problem vid högre volymer.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Ska man ha bra drag i köket med sonos hade jag satsat på en connect:amp med två stycken väggmonterade Dali Zensor 1. Det låter betydligt bättre än Sonos 5. Ett mindre platskrävande alternativ skulle kunna vara en sonos connect + en DLS Flatsub Stereo-One med två flatbox-högtalare.

Om du har svårt att få gehör för en köksstereo för 13000:- så kan du ju börja med att föreslå att ni ska byta ut kylen mot två cervin vega golvhögtalare, så att ni har något att förhandla om :).
Nu kommer en muppfråga, men att bygga in Dali zensor 1 högtalare i taket? Skulle det fungera eller är det bara en väldigt dum idé? :)
 
Jag kan nog svara på min egna fråga. Att dom kommer bara spela rakt ner. Ingen spridningsvinkel direkt på dom antar jag.
 
Kommer nog bli så att jag kommer köra med 2st uppsatta Sonos play 5 på väggarna i matdelen och 2st play 5 i köket. Kommer tyvärr sticka ut lite, men det får jag leva med, det är ju ändå Sonos och det behöver man väl inte skämmas för :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.