mycke_nu skrev:
Det blev visst lite editeringsfel i det inlägget, men det vår ni leva med. Vissa saker förtjänar att upprepas. :D
Ja, säger du det så... ;) Dina siffror stämmer inte riktigt med de jag har, MEN jag jämkar mig. Det jag egentligen var ute efter när jag glidit klart (;)) var att det är (tom "mycket") sämre i vissa/många avseenden på andra ställen i världen och att det inte är någon naturlag som gör att vi har det relativt bra i Sverige. Är vi inte vaksamma så finns det mycket utrymme nedåt. Inte för att måla f-n på väggen eller så.

(P.S. Jag hoppas med dig att "Net neutrality" gör en come back USA, Obama uttalade sig ju för bara i dagarna, men nu är jag ju pessimist av naturen, så "tro" det vågar jag inte. ;))
 
fusion skrev:
Orkar inte googla mer, men här är en klar saklig grund. [länk]
Men var är de fula knepen och utelåsningarna som du talade om?
 
Vilken hastighet man får är också väldigt beroende på vad man har för nätverkskort i datorn, de flesta ligger runt max 60-70 trådlöst
 
Karlstad kommun kostar anslutningen bara 13 500:- skulle aldrig tveka på att ansluta mig.
 
Demmpa skrev:
Det beror på hur huset är byggt, planlösning mm. Jag har dragit en del uppe på vinden och "droppar ner" rör/slang till rot-dosor, i källaren har jag dragit kanaler på vissa ställen.
Tack. Vi har ingen källare och ingen hel vind, så det skulle nog inte funka här. Jag tänker att det borde gå att dra genom de elrör etc. som finns i väggarna i huset, men när vi hade en adsl-installatör här då vi flyttade in 2010 sa han att han skulle bli tvungen att dra utanpåliggande:-/
 
Du får normalt inte dra nätverkskablar i samma rör som det går el.

Men ett litet tips till alla som är så negativa mot utanpåliggande: Nästa gång du är nånstans (på besök hos nån, ute på ett företag, i en butik etc) så leta efter utanpåliggande kabeldragning. Du kommer att hitta MASSOR, som du inte tänkt på förut. Med andra ord så går det utmärkt att dra utanpåliggande kablar som inte märks om man inte letar efter dem.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Fiber är helt överlägset annan teknik. Trådlös teknik kommer troligen inte kunna konkurrera med stabilitet om man inte sätter upp fasta antenner på hustaken. Risken är också att det trådlösa näten kommer få problem med "trängsel" i frekvensutrymmet om det blir populärt. Fiber är så framtidssäkert som det går. Dra in i källaren, smacka upp en switch eller patchpanel om du är ambitiös och dra upp nån tråd till TV-rummet/rummen, resten kan du köra på trådlöst inne i huset. Ett uttag i varje rum är ju givetvis jättebra, men ganska ambitiöst för den vanliga användaren.
 
Vi har inte uttag i "alla" rum, bara de rum där vi har stationär dator eller "datorplats". Fast det innebär ju då att det i princip bara är köket, ett par sovrum och tvättstugan som saknar uttag:)
 
  • Gilla
johantest
  • Laddar…
Modig skrev:
Tack. Vi har ingen källare och ingen hel vind...
Nej, det är klart att har du platta på mark och öppet upp i nock så blir det svårare att gå underifrån eller ovanifrån för nätverk. Men som andra sagt så går det ofta att gömma i/bakom golv/taklister och det finns också diskreta kabelkanaler som kan läggas dikt an lister o dyl. Målade i samma färg som väggen/listen (eller tapetserade) så behöver de inte bli så störande. Du har också garderober, köksinredning osv. och glöm inte att man kan borra igenom väggar lätt. Men visst kan det leda till en del stridigheter med "den som bestämmer om det estetiska" inte tu tal om det.

Tråd är dock överlägset trådlöst på alla sätt, dvs i bästa fall så kan trådlöst bli lika bra, men bättre blir det inte. OM man klarar av att ha fördragsamhet med själva kablarna då. Det är den enda nackdelen (och naturligtvis på samma sätt fördelen med trådlöst). Till åtminstone fast utrustning (servrar, TV osv) så finns det mycket som talar för att också koppla in den fast.
 
Nerre skrev:
Vi har inte uttag i "alla" rum, bara de rum där vi har stationär dator eller "datorplats". Fast det innebär ju då att det i princip bara är köket, ett par sovrum och tvättstugan som saknar uttag:)
Men du har i badrummen då? ;) Själv så har jag inga i kök/tvättstuga/badrum, men i alla andra rum finns det ett eller flera dubbeluttag.

(Inte för att det nödvändigtvis är fel med uttag i kök/badrum, särskilt om man vill ha en internetansluten badrumsspegel :), men jag har inte haft möjlighet/användning än. Och så är min patchpanel full...)
 
Tackade nej till att dra in fiber då vi inte känner något behov. Fiber och supersnabbt internet är ju ett skapat behov är mycket tveksam till om det verkligen höjer folks livskvalitet och välmående?

Har fiberoptisk förbindelse till vår kameraövervakning på jobbet ca 30 kameror som sitter 25-300 m bort nybyggt för 5 år sedan, kan nu konstatera att det inte är speciellt många veckor som all kamerautrustning har fungerat felfritt. För tillfället verkar det vara en hel del skador på fibern som hindrar signalerna att nå fram.... så helt problemfritt verkar inte livet bli bara för att man använder sig av fiber signalomvandlare mm.
 
  • Gilla
1457g
  • Laddar…
magnetens skrev:
Tackade nej till att dra in fiber då vi inte känner något behov. Fiber och supersnabbt internet är ju ett skapat behov är mycket tveksam till om det verkligen höjer folks livskvalitet och välmående?

Har fiberoptisk förbindelse till vår kameraövervakning på jobbet ca 30 kameror som sitter 25-300 m bort nybyggt för 5 år sedan, kan nu konstatera att det inte är speciellt många veckor som all kamerautrustning har fungerat felfritt. För tillfället verkar det vara en hel del skador på fibern som hindrar signalerna att nå fram.... så helt problemfritt verkar inte livet bli bara för att man använder sig av fiber signalomvandlare mm.
Bilar är ju också ett skapat behov, man kan ju transportera sig med häst och vagn eller springa och gå. Välmåendet borde väl också vara sämre i och med bilen då motion är bra och hästar hyfsat trevliga.
 
Hur visste du att jag hade häst? Skämt åsido finns många som klarar sig fint utan bil men för många är det ett måste för att ta sig till jobb osv. Vad jag menar är att livet inte stannar av för alla som inte har tillgång till minst 100 mb. Vi borde kanske förenkla våra liv så att vi får tid att leva, ty ju mer prylar utrustning o tjänster vi skaffar oss ju mindre tid får vi i slutänden över... men valet är ju högst fritt men ibland kan man ju fundera på vad man egentligen behöver..
 
  • Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Det är ju också fritt fram att välja ett 8Mbit abonemang istället för 100Mbit även när man har fiber.
Fiber är bara en teknik och inget tvång till att sitta framför nätet hela dagarna. Dock så kommer det komma en dag när man inte kan få tillräcklig hastighet ur sin koppartråd och då är det skönt att man drog in fiber till en låg kostnad istället för att ensam få bekosta framkörning av grävmaskiner och asfaltsläggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.