Hej.

Så många o intressanta trådar. Så mycket att läsa o så lite tid kvar till nåt efter att ha läst 50% av allt.

Jag har inte riktigt förstått om HC2 alt. Vera 3 kräver att man registrerar ett konto på resp. företags site? Om så, vad är det bra för? Och är det i så fall ett "måste" för att kunna styra och använda controllern?
 
Jag kan bara svara för Fibaro, där krävs inget konto för installation eller daglig drift. Vill du däremot kunna använda appen för att kontrollera ditt hem när du är på språng (inte har åtkomst till ditt hemmanätverk) eller använda Fibaros webbaserade tjänst för fjärråtkomst till systemet krävs ett konto.

En VPN-lösning eller dylikt kan åtminstone till delar ersätta vad tjänsterna med kontokrav åstadkommer.
 
  • Gilla
Henke-el
  • Laddar…
När det gäller Veran fick jag uppfattningen att den i praktiken var omöjligt att använda och uppdatera utan att man registrerade ett konto hos MCV. När det väl var gjort krävdes det en hel del kunskaper för att få den att låta bli att "ringa hem". Alla registrerade Veror har en kontinuerlig kanal uppkopplad mellan MCV:s servrar och din Vera. Detta ger alltså MCV full tillgång till det nätverk till vilket Veran är kopplad. Må vara att de inte har "onda avsikter" men vem vet vem som lyckas ta över MCV:s servrar...
 
Hmm, ajdå. Det var lite därför jag ställde frågan. Jag vill inte vara "bunden" att ha nånting i molnet/externt som rör husautomatiken. Vet man varför uppkopplingen behövs? Är det för att kunna serva olika smarthoneappar månntro. Kan tänka mig att MVC (eller Fibaro) skapar en "säker" koppling (VPN) mellan sina servrar och huset med controllern. Sen kopplar apparna upp sig mot deras servrar som styr utrustningen i huset. På så sätt slipper de problemen med ev. brandväggar osv. (eftersom de kan styra det så att det är controllern som initierar och upprätthåller en uppkoppling från huset till deras server, ung. som Apple/iPhone gör).

Men man kan alltså stänga av detta. Är det krångligt?

Jag är lite inne på Veran. Fibaron snyggare, men det känns som att möjligheterna i längden är större med Veran.
 
Du kan hoppa över reggningen på deras sida om du så vill. Använd bara din ISPs IP som du fått tilldelat i din router och öppna sen port 80 som du pekar mot din HC2 (kan vara så att den grejar det själv utan porthjälp).
Körde själv så i början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.