Ska kanske ha sådana i nya drömhuset, någon som har erfarenhet,fallgropar?Storlekar?Tillverkare,priser jfrt med vanliga?
Hör av er :D
 
Vi har två 160x90 cm Veluxfönster på övervåningen.

Ljusinsläppet är fenomenalt, helt underbart.

Vi hade problem med att få upp takhöjden pga restriktioner i detaljplanen - det var den främsta anledningen till att vi satte in takfönster. Lösningen blev både luftigare och rymligare övervåning.

Tvätt av fönstren är busenkelt trots storleken då dom slår runt och har en fästhake för ändamålet.

Någon annan här på forumet påpekade en annan fördel med takfönster: myggor kommer inte ofta in den vägen då som håller sig närmare marken.

Sätt in solskydd direkt. Vi blev nästan stekta innan vi fick in våra, trots att fönstren sitter år norr.

Kolla så att dom inte hamnar under tex ränna på takkupa eller liknande. Vi skulle ha haft tre fönster men avstod från ett då det hade hamnat rakt under en stupränna.

Sätta dom under träd är inte heller att rekommendera. Då får du peta loss barr och löv runt fönstren.

När det gäller storlek så fanns det rekommendationer i Velux broschyr. Rent generellt så ju plattare tak desto längre/högre takfönster.

Berit
 
Tack så mycket- jag beställer info direkt, takterassfönstren var precis som jag tänkt mig.
MVH Göran :D
 
Inga problem med läckage?? :surprised:
 
Inget läckage. Har bara haft dem sedan februari.

Är tydligen ovanligt med moderna, korrekt monterade takfönster. Diskuterade det med arkitekten innan vi bestämde att sätta in dem.

Berit
 
Vi har också valt att sätta in Velux takfönster (110x140) på övervåningen och jag instämmer helt och fullt med Berit, ljusinsläppet är helt otroligt, det känns som att det kommer in 10 ggr så mycket ljus genom de två vi har i allrummet jämfört med de tre vanliga fönstren som finns i samma rum :surprised:

Vi satte också ett likadant fast lite smalare (90x140) i badrummet på övervåningen och det blev jättetrevligt att se himlen när man står och borstar tänderna ;D, jag gillar dessutom inte rum som inte har fönster, naturligt ljus tycker jag krävs i alla rum som ska räknas som boyta.

//Christina.
 
Tack för svaren, det blir velux då i byggkalkylen, har fått deras katalog, ska nu bara höra dunsen i golvet när skissen jag lämnade till husfirman har blivit ett grovt kostnadsförslag och jag svimmar.... 8)
 
Göran skrev:
Tack för svaren, det blir velux då i byggkalkylen, har fått deras katalog, ska nu bara höra dunsen i golvet när skissen jag lämnade till husfirman har blivit ett grovt kostnadsförslag och jag svimmar.... 8)
Du kan väl låta meddela dig, när du kvicknat till ;), skulle vara intressant att höra hur Vittjärvshus(för visst var de den firman du pratat om :-/) ligger till prismässigt, finns inte mycket skrivet om dem här på forumet utan de verkar vara lite okända men ser ut att ha fina hus på hemsidan :)

//Christina.


 
byggimpert skrev:
Du kan väl låta meddela dig, när du kvicknat till ;), skulle vara intressant att höra hur Vittjärvshus(för visst var de den firman du pratat om :-/) ligger till prismässigt, finns inte mycket skrivet om dem här på forumet utan de verkar vara lite okända men ser ut att ha fina hus på hemsidan :)

//Christina.
Ja det kan jag göra-var ska ni bygga? :)
 
Vi ska tyvärr inte bygga alls :'( (just nu iaf. ;)), flyttade in -03 ;)
Själv är jag dock inte främmande för tanken, men dristar jag mig till att uttrycka något åt det hållet så får maken spader.......... ;D

Men,men......... osvuret är bäst och dyker bara den helt perfekta tomten upp igen så ska man aldrig säga aldrig, med tillräckligt mycket information och inspirerande hemsidor från andras nybyggen så kan ju under ev. ske ;)

//Christina.
 
Göran skrev:
ja det är bra , man ska hålla drömmen levande....

Javisst håller helt med :D, ser fram emot att få höra lite mer om Vittjärvshus ;) ;)

MVH/Christina.
 
Takfönster rockar fett, vi har fyra stycken Velux och är helnöjda, något som jag vittnat om i tidigare poster.
Jag orkar inte ta om det. :)

För nybyggaren kommer här några tips:

Köp inget annat än Velux.
Skippa Velux egen vädertätningssats vid inköpet.
Låt en takplåtslagare montera takfönster - inte snickaren!
Låt takplåtslagaren plåtsko inklädnaden.

Velux har en smula känslig konstruktion vad gäller tätningen.
De har en "kjol" av plisserat skumgummi som ska mota bort snö och vatten. Den funkar bra, men tyvärr inte så länge. Efter ett tag (vi talar iofs åratal) blir den spröd och vittrar bort, och då kommer det in vatten med läckage som följd.

En annan konstighet finns med Everfinishfönstren för badrum, de är ju inplastade och tilllåter ingen spikning i det vita. Det blir visst svårt att få dit originalplåtsatsen då.
Har jag hört. Nån som vet mer?
 
byggimpert skrev:
Du kan väl låta meddela dig, när du kvicknat till ;), skulle vara intressant att höra hur Vittjärvshus(för visst var de den firman du pratat om :-/) ligger till prismässigt, finns inte mycket skrivet om dem här på forumet utan de verkar vara lite okända men ser ut att ha fina hus på hemsidan :)

//Christina.
Hej se http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1090346378
ska be killen komma hit, jag är inte säker att han tog med veluxfönster, vill dock ha det, han tyckte inte det var en bra ide... ::)
 
Hur är Veluxfönsterna idag 2009? Har de samma problem med tätningen, skumgummit, som KarlXII nämner?
Samt "otillåten" spikning i Everfinishfönsterna?

Har prata med en firma som importerar Velux från Polen och monterar. Visst blir det problem med garantin antar jag? Inte kul att ringa till Polen om fönsterna pajar.

KarlXII skrev:
Takfönster rockar fett, vi har fyra stycken Velux och är helnöjda, något som jag vittnat om i tidigare poster.
Jag orkar inte ta om det. :)

För nybyggaren kommer här några tips:

Köp inget annat än Velux.
Skippa Velux egen vädertätningssats vid inköpet.
Låt en takplåtslagare montera takfönster - inte snickaren!
Låt takplåtslagaren plåtsko inklädnaden.

Velux har en smula känslig konstruktion vad gäller tätningen.
De har en "kjol" av plisserat skumgummi som ska mota bort snö och vatten. Den funkar bra, men tyvärr inte så länge. Efter ett tag (vi talar iofs åratal) blir den spröd och vittrar bort, och då kommer det in vatten med läckage som följd.

En annan konstighet finns med Everfinishfönstren för badrum, de är ju inplastade och tilllåter ingen spikning i det vita. Det blir visst svårt att få dit originalplåtsatsen då.
Har jag hört. Nån som vet mer?
 
Velux är forfarande det bästa enligt min mening. Håller med KarlXII om att tätningen blir bättre med en plåtslagare än velux orginal, men enligt velux skall det inte monteras så utan deras intäckning skall användas.
Det är inget skumgummi som monteras som tätning runt fönstret utan en duk av nåt material som skall fungera som gore- tex typ (inte släppa in vatten men kunna andas). Och sedan monteras en ränndal ovan fönstret som skall leda bort ev kondensvatten. Gillar inte riktigt konstruktionen då det kräver ett tätt yttertak. Skulle en takpanna blåsa av eller lägga sig på sne skulle jag inte lita på velux tätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.