1. Ok, jag ger upp. Du vill verkligen inte förstå. Mage du likströmsmatning till dina trådlösa knappar? Nej, de drivs med batteri. Du tror inte att samma typ av batteri kan driva även en Fibaro Universal Sensor?
 
biggles12 skrev:
1. Ok, jag ger upp. Du vill verkligen inte förstå. Mage du likströmsmatning till dina trådlösa knappar? Nej, de drivs med batteri. Du tror inte att samma typ av batteri kan driva även en Fibaro Universal Sensor?
Nej, det går inte att driva dem med samma typ av batteri (om vi skall vara noga) - de går nämligen på ett inbyggt laddbart batteri (laddas med USB). X10-kontrollerna går på ett CR2032. I bägge fallen går de i flera år innan batteribyte/laddning. Ingen av dem är 9V så de kan inte driva modulen du pratar om. Men om det är samma typ av batteri spelar ju inte så stor roll förstås. Men om man tittar på funktionaliteten på modulen du nämner så lär den inte vara konstruerad för att gå på batteri, utan ha en viloförbrukning som skulle tömma ett eventuellt 9V-batteri rätt kvickt. Fast utan data på strömförbrukning är det förstås svårt att säga något helt säkert.

Jag ser ändå att det inte skulle bli lätt att bygga in modulen+batteri+några snygga brytare i en låda som på något sätt utseendemässigt kan konkurrera med de färdiga strömbrytarna från Insteon. För att inte tala om vilket jobb det skulle innebära att bygga dem!

Jag förstår att du älskar ditt Z-Wave och vill att det skall vara bäst på alla sätt och vis. Det har helt klart väldigt många fördelar, och är kanske det jag själv skulle välja om det gällde att bygga om ett befintligt system med dosbrunnar i väggarna. Men du behöver inse att det inte är bäst på allt heller, att det har nackdelar, och att det inte passar alla.
 
Ok, jag ska se om jag kan trolla bort dig nu, genom att vara övertydlig (jag vet, jag borde släppa in solljuset istället, men jag lär mig aldrig).

1. Sjävklart går den att driva med batteri. Annars hade jag inte skrivit det Massor med folk gör det. Jag hittar inte på en hypotetisk lösning. Samma lösning driver Fibaro själva i sin dörrsensor med batteri. Samma dörrsensor som också går att använda till en tryckknapp. Dock var jag osäker på om den får plats i en vanlig dosa och föreslog därför Universal sensor.

2. Bygga en låda? Använd den utanpåliggande box som finns till de flesta (alla?) brytare på den svenska marknaden. Igen, ingen hypotetisk lösning.

3. Lägg ner att kritisera mig. Det har inte med detta att göra. Jag försöker bara rätta till felaktigheter som du sprider, så att inte fler går på dem. Det grövsta var det om "fel ände av lägenheten", som nu visar sig bara var ett hypotetiskt problem. Vidare försöker jag förklara hur man kan bygga trådlösa, batteridrivna z-wavebrytare av valfri brytare, just för att fler inte ska fastna på din "deal-breaker". Det finns en teknisk lösning som gör att man kan använda z-wave i din situation. Kul att du fått det att fungera med annan teknik. Kul att du är nöjd.
 
Nu får du helt ekelt ge dig biggles12.
1. Det är *inte* samma elektronik i Fibaros dörrsensor som i Universal sensor. Dörrsensorn är konstruerad från början för att gå på batteri, och har därför en bra viloförbrukning. Universal sensor är *inte* byggd för batteridrift. I stället har den en massa andra strömkrävande funktioner, och det finns ingen orsak att göra den strömsnål. Men visa gärna att jag har fel. Att ta elektroniken från en dörrsensor är nog en betydligt bättre idé. Eller varför inte från en fjärrkontroll? Bägge de är ju gjorda för batteridrift, och är dessutom mindre. Fjärrkontrollen är ju redan från början gjord för flera brytarfunktioner, medan dörrsensorn antagligen bara stödjer en knapp.

Men självklart kan man i varje system bygga sig en egen funktion. Igen, jag påpekade att det inte finns färdiga, snygga (snygga är ju förstås e fråga om tycke och smak), batteridrivna väggmonterade tryckknappar för Z-Wave, medan det finns det för andra system. För de flesta är det inte ett realistiskt alternativ att bygga en egen lösning - speciellt inte med tanke på hur många strömbrytare man har i ett hus.

2. För min del anser jag inte att en montering i en utanpåliggande standarddosa är varken litet eller snyggt, och det tror jag inte att de flesta andra tycker heller. Hur många gånger skall vi gå igenom det?

3. Jag har inte skrivit en enda felaktighet vad jag vet. Kul att du tycker att min lägenhet är hypotetisk förresten. Som tur för mig är den väldigt konkret, annars skulle det ha varit kallt i natt. Det ser ut exakt som beskrivet, och det leder till exakt de beskrivna problemen. Och nej, det lär inte vara vanligt att ha liknande problem, även om det tydligen är tillräckligt vanligt för att det i USA finns speciella "hoppa-över-faser"-moduler.

Att beskriva erfarenheterna kan dock vara värdefullt för andra som kan dra nytta av erfarenheterna, som t.ex. kan se till att blanda faser för belysning eller göra plats för repeaters redan när de projekterar. Om det inte är relevant för dig så förslår jag att du ignorerar det som står i stället för att kritisera och ifrågasätta mina upplevelser och erfarenheter.

Därmed ber jag att få sätta punkt för den här diskussionen. Jag har sagt det jag behöver säga, och det tror jag att du också gjort. Framför allt är ingen annan intresserad av det här käbblet, så om du vill fortsätta diskussionen föreslår jag att du PM:ar mig i stället.
 
Hej,
newbie till hemauto.

Har ett mindre hus som värms upp av el, undrar hur man gör för att styra eluppvärmningen. Det är inte enskilda termostater på elementen idag, utan det styrs med zoner i vissa rum från någon inte allt för modern central
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.