Hej
Hur gör man för att passa in ytterligare en nyckel i ett dörrlås till en ytterdörr? Alltså tänk t ex dörren till en trappuppgång. Flera olika nycklar skall passa i ett och samma lås.

Låset finns idag och passar med en nyckel. Nu ska låset gå att låsa upp men en annan nyckel som egentligen går till något annat.

Går det att göra detta själv? Vem kan annars göra det? Vad kan det tänkas kosta?
 
Du kan be en låssmed att "göra" en cylinder för de två nycklarna. En förutsättning är givetvis att båda nycklarna har samma profil. Att byta cylinder gör man lätt själv. Att få en bef. cylinder omgjord så att den passar till en annan nyckel, har jag för mig kostar typ 100 - 200kr. Jag kan tänka mig att en som skall passa flera olika nycklar kostar mer.

Det kan finnas fler restriktioner från låssmeden. Ex. så tror jag inte att du kan få en cylinder tillverkad för en "spärrad nyckel", vissa nycklar får inte kopieras, jag tror att det gäller även cylindrar för spärrade nycklar.
 
Såhär kommer det bli. Jag kommer byta låscylinder och använda olika nycklar till hus och förråd.

Någon som kan rekomendera en lämplig oval låscylinder?
Har kollat på 701, 551 och 1208. Tycks ligga ganska samma i pris....
 
Du måste byta till ett huvudnyckellåssysten och byta alla cylindrar, min låssmed vägrar att göra om en cylinder så 2 olika nycklar går att använda i en av min lås.

protte
 
  • Gilla
PeterFrans
  • Laddar…
Man får inte göra system på ex. OFG, D12. Du måste köpa ett låssystem. En låssmed som gör system utan att det är ett system riskerar att bli av med sin licens....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.