Råkade snubbla över detta på youtube. Har aldrig sett någon liknande mojäng tidigare. Någon som vet något mera? Finns lite olika varianter när man rotar runt lite men gemensamt är att de "hugger upp" ganska stora bitar.
http://www.youtube.com/watch?v=3J3hsWyuyTg
 
En flistugg/kompostkvarn.

Vad vill du veta?
 
Flistugg/kompostkvarn som hugger decimeterstora bitar? Verkar mera vara något för gengasbilar mm. Var bara nyfiken om någon hade provat. Verkar vara ett enkelt sätt att förvandla sitt lite grövre sly till något hyfsat att stoppa i kaminen/pannan. Blir ju grövre än vanlig flis man sett.
 
Ser ju helt livsfarlig ut
 
Krilleman
Vad gör man när man fastnar med armen?
 
Förblöder? :confused:
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Vad gör man när man fastnar med armen?
Följer med?
 
  • Gilla
DeesL
  • Laddar…
Korvgubbe
oceanis skrev:
Inga maskiner att leka med men det är ingen ovanlig maskin.
Verkligen inte, men å andra sidan ska man väl inte leka med några maskiner?
Jag har åtminstone stor respekt för alla mina verktyg och tar hellre en paus en "kör på så det sista blir klart".
 
Krilleman
oceanis skrev:
Den ser ut och fungerar precis som en "modern" flishugg ser ut i Sverige och i den fastnar man lika olyckligt i om man inte är försiktig. Inga maskiner att leka med men det är ingen ovanlig maskin.

[länk]

[länk]
Skillnaden är att du måste anstränga dig, och verkligen kämpa, för att få in en hand i en morden flistugg till skillnad från TS "monster".
 
krilleman_215 skrev:
Skillnaden är att du måste anstränga dig, och verkligen kämpa, för att få in en hand i en morden flistugg till skillnad från TS "monster".
Kämpa är nog att ta i.

Det räcker att du fastnar med tex en rockärm i en gren när du matar in grenar på tex den maskinen jag länkade till och så ser alla mer eller mindre ut idag. Du har ett långt intag som skyddar dig men ibland lyckas man med det omöjliga tyvärr.

Men OK hemmabygget eller vad det nu var som TS länkade till hade kanske ett farligare intag men det är maskiner som är farliga även om man har en ny svensksåld maskin. Det var väl mest det jag ville förmedla och att tekniken är den samma. TS verkade ju lite förvånad över vad han hittat på nätet.
 
E
Jag skulle ta en omväg förbi den där lemtuggaren. På samma sätt som jag skulle ta en omväg runt en inkopplad kap och ger utan klingskydd
 
Ryser av tanken att ha en sån dräparmaskin trädgården med barn runt en som vill hjälpa till:thumbdown:.


mvh
 
Nja, den funkar inte riktigt som en modern flishugg, som väl kan liknas vid en roterande osthyvel, med knivar som skär.
Manickerna i dessa filmer kan väl mer liknas vid vedklippar, med knivar som, just det, klipper av veden i cirka decimeterlånga bitar.
Farlig? Javisst! Vi har dock en hel del maskiner i hemmen som är lika, eller mer farliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.