S
Nuvarande installation ser ut enligt följande IVT Greenline HT Plus C7 (Jordvärmepump) ihopkopplad med gammal vedpanna,
därefter går varmvattnet ut på radiatorerna, samt nyinstallerad golvvärme.


Tryckkärlet är installerat i höstas, Golvvärmen strax därefter.
Jag har haft lite koll på tryckkärlet och med ojämna mellanrum sjunker trycket i kärlet, vet ej orsaken till detta.
Jag har då fått fylla på lite vatten i systemet, för 3dagar sedan var den nere på ~0,6Bar och blev då fylld till 1Bar (För närvarande ligger den kvar på 1Bar).
Systemet har varit halvtömt tidigare då golvvärmen installerades, jag har därefter luftat och fyllt på vartefter bubblorna letat sig fram i systemet.
Nu har jag dock bara fyllt systemet, Det enda jag kan säga med säkerhet nu när det sjunkit är att det blivit mildare ute och det skulle kunna vara en orsak till minskningen av vätska.
Är dock orolig att det skulle kunna vara en läcka i systemet, Har också hört att det kan vara den gamla vedpannan som "läcker" och att det därav tappar tryck.


Vad bör jag göra för att inte upptäcka en otäck vattenskada om några månader/år?


CAM00020.jpg
OBS, Shunten står på 0.
CAM00019.jpg
CAM00018.jpg
 
S
Luktade en radiator idag som innehöll en del luft.
Kan detta fel bero på: luft i systemet (radiatorerna) /Värmeförändringar i värmesystem /backläcka eller liknande i värmepump EG något mellan varmvatten och radiator system / läcka i radiator system/vedpanna som läcker ut vatten.
Förövrigt är värmerören väldigt grova ca 40mm i ytterdiameter.
 
På en av bilderna ser det ut dom det droppat vatten ner på konsolen och kärlet. Kan det vara säkerhetsventilen som är otät?

För övrigt tycker jag det borde vara rör draget från säkerhetsventilen ner till en golvbrunn.
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Bytte du kärlet då? Eller konverterade du från Öppet?
 
S
Konverterade från öppet kärl.
 
Luft är väl ingen omöjlighet, men hur fort sjunker trycket? Och hur lågt har det varit som lägst?

Svängande temp på vattnet kan ju också vara orsaken.

EN annan sak är väl att blåsan kan vara tom i kärlet, dvs aldrig fylld till rätt förtryck..
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
S
Nu har det sjunkit ca 0.05bar på 2 dagar, sist skulle jag gissa från1bar till 0.5 på ca 3-4veckor gissningsvis.

Men det ser inte ut som trycket går upp av sig självt utan att jag tillsätter vatten.
Vet att kärlet löst ut en gång och då blev hela systemet tömt, har dock luftat och fyllt några gånger efter det gissningsvis 5-10ggr.

Vet inte dock inte hur rörmokaren gjorde vid installation av kärlet.
 
Tycker 25 liter exp kärl verkar lite om den är kopplat mot vedpanna, funkar ju fint mot vp.

mvh
 
S
Vedpanna används dock inte men sitter monterad ovanpå om den är liten eller ej vet jag inget om, rörmokare som valt den.
 
S
Jag har en framgaffelpump som klarar tryck på ca 3bar, bör jag kontrollera så att blåsan ligger på 0.5bar i kärlet. Och kan man isf gör det med 1bar tryck från värmesystemet?
 
Kontroll av förtryck ska göras med värmesystemet trycklöst. Annars vet man inte vad som är vattentryck eller lufttryck.
 
S
Räcker det att släppa på trycket eller måste man tömma hela systemet isf?
Är kanske bäst att höra med rörmokaren som installerat då dom iaf ska hit snart i ett annat ärende.
 
Behöver inte tömma hela systemet. Räcker med att öppna då at drt inte är mottryck.
 
S
Jag har nyligen släppt trycket så att det var 0bar i krälet, varpå jag skruvar på pumpen för att kontrollera/öka trycket (ventil i nederkant på kärlet).
Pumpen visar 0bar, jag pumpar ett tag men inget vill hända på pumpensmätare, dock ser jag att giveren på kärlet rör sig sakta uppåt när jag pumpar.
Min fråga är då skall jag fortsätta tömma kärlet igen för att förstöka få upp trycket i kärlets nederdel till 0.5bar som det står på kärlet eller skall jag släppa ur den mängd luft jag haft i kärlet?
 
Försök att fylla på luft i kärlet med säkerhetsventilen öppen, annars får du släppa tryck eftersom du pumpar i luft.


Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.