Hejsan,

Jag ska bygga ett Eksjöhus PrioEtt och har planer på att flytta den lilla WC till halva klädkammaren. Eftersom detta är ett "prio"-hus från Eksjöhus så kan man inte göra såna ändringar direkt med dem utan man fixar det tillsammans med byggentreprenaden. Så här ser planlösningen med och utan vår ändring:

43021_101_plan_sektionPSH.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nywc.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla WC kommer istället att agera klädkammare och ska därför inte våtrum-anpassas.

Vi har fått ett pris på denna ändring på 14 800 kr. Jag har efterfrågat specificerat hur kostnaden är fördelad då jag tyckte att det lät mycket och det i min mening inte rör sig om det några stora ingrepp. Jag har dock inte lyckats få något vettigt svar. Vad tycker ni, är kostnaden rimlig?

//Johan
 
Hemmakatten
Tycker nog det verkar ok. Entreprenören måste göra nya ritningar till de som bygger, både snickaren, vvs-aren, grundläggaren. Är nog mer jobb än man kan tro vid första anblicken.
 
Ska du gnälla på 15tkr? Där WC ligger nu finns ju vatten och avlopp i direkt anslutning. Skall du flytta WC till andra sidan av huset lär ju till att börja med dessa ledningar dras. Hur görs det, i plattan? Var sitter stamledningarna? Någon lär ju planera om en befintlig konstruktion.

Å andra sidan kan jag förstå varför ni vill flytta den. Att ha två WC bredvid varandra är ju rätt värdelöst. Känns som att det är så för att det var enklast/billigast att göra så (med tanke på vatten och avlopp).

//Johan
 
Om man kollar på ritningen så finns det ju inget befintligt V/A draget dit, så de blir ju tvungna att dra dit det till att börja med. Sedan tillkommer väl någon form av ventilation till nya toan och en del elektrikerjobb.
Det är nog en del arbetet med att flytta toan dit, så 14800kr är väl inte helt orimligt.
 
Mycket bra argument, skäms nästan för att jag frågade :surprised:

Tack för svaren, då kör vi vidare med det här utan att vara för besvärliga!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det finns rätt mycket som kan gå fel med en sådan flytt. Dels skall golvärmefördelaren sättas på annan plats, dels rördragning. Allt det lär ju påverka plattan. Det måste påverka ventillationen. Det måste ordnas avluftning av avloppet, antingen ut genom yttertaket, eller en vacuumventil någonstans i det nya toarummet. Vägg skall byggas osv.

Om du tar det här "vid sidan om", så försvinner mycket av tryggheten du får med totalentreprenad (har för mig att de kör med tot. entr?), entreprenören kommer att kunna skylla i princip alla fel som uppstår på hela bygget på den här ändringen.

Priset låter helt OK, tom. billigt.
 
TS skriver........så kan man inte göra såna ändringar direkt med dem utan man fixar det tillsammans med byggentreprenaden. Så här ser planlösningen med och utan vår ändring:


Detta låter ytterst märkligt, det är vad jag förstår platta på mark så avloppsrör och vatten samt även golvvärmefördelaren måste ändras före betongplattan gjuts. Ritningar måste ändras så byggarna vet vad som skall göras så alla mått blir rätt. Priset låter mycket billigt.
 
Det är generalentrepenad (delad entreprenad) med Eksjöhus så de levererar endast en byggsats till byggentreprenaden som sköter allt med plattan och husbygget på plats, och de har möjlighet till att göra ändringar i V/A ritningar och allt som krävs för att göra den här ändringen.
 
Johan01 skrev:
Det är generalentrepenad (delad entreprenad) med Eksjöhus så de levererar endast en byggsats till byggentreprenaden som sköter allt med plattan och husbygget på plats, och de har möjlighet till att göra ändringar i V/A ritningar och allt som krävs för att göra den här ändringen.
Skulle ju vara intressant vad som ingår i den prisuppgift på 14800:- som tillverkaren lämnat. Ingår va-material i byggsatsen eller avtalas det separat med den entreprenören? I sådana fall är nog detta pris enbart för att ändra ritningar och material till den nya väggen samt en extra innerdörr. Då bör man vara medveten om att extrakostnaden kommer att öka.

Är priset komplett med allt extramaterial + arbete tycker jag att det var ruggigt billigt faktiskt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.