Hejsan,
När vi besiktigade vårt hus inför köp i höstas/somras så sa besiktningsmannen att vi hade en del svartmögel inne i kattvindarna (där han kom åt att se). Det var inte katastrof än, men problemet kvarstår och vi vill ju åtgärda det så fort vi kan.. vilket vi planerat tills nu på vårkanten/sommaren.

Det troliga skälet till möglet är att tidigare ägare varit lite för flitig i sitt isolerande och hade isolerat enda ut i "fingerspetsarna".. inga luftspalter .. eller för den delen ventilation! (varken till eller frånluft på nått vis).. och det finns ingen vindslucka/ingång så han antog att det var lika dåligt ventilerat på den lilla vind som är (vi tänker sätta upp en vindslucka)..

Vi fick rådet att försöka göra en liten luftspalt i taket och att fixa tilluft imellan takbjälkarna (många..) och så ta bort yttersta delen av isoleringen ..så att luften kan röra sig därinne

Låter det klokt?

..han rekommenderade också att vi skulle lägga några plankor/skiva så det var lättare att hålla koll i krypvindarna.. det var bara isolering där idag (sån där gul tjock "skiva/matta")..och det var tydligen svårkrupet..

Hur gör man med möglet som sitter idag? ska man spruta det på nått vis innan man börjar riva i saker och ting?.. det är ju ingen som är sugen på att jobba därinne direkt..varken vi eller snickarna..

Vi planerar ju att byta ut isoleringen.. och ta bort delar som behövs bytas ut.. men jag antar att visa delar är ju ganska tvungna att sitta kvar.. även om de har blivit lite svarta..?

Någon som gjort nått liknande själv? tips om var man kan vända sig om man vill ha hjälp med nått dyligt? Tips? trix?

Tack på förhand,
MVH Sandra
 
Snigla skrev:
Vi planerar ju att byta ut isoleringen.. och ta bort delar som behövs bytas ut.. men jag antar att visa delar är ju ganska tvungna att sitta kvar.. även om de har blivit lite svarta..?
Är det något som är dåligt el ska ni bygga om, el varför rådda på kattvindarna?

Hur är det isolerat idag?

Finns det en luftspalt mellan isolering och takets råspont?

Är inneväggarna isolerade?

Hur stort utrymme finns på kattvindarna?

Löper de från gavel till gavel?
 
Hallå,

Prata med någon skadeteknikfirma i er närhet. Kolla om ni kan köpa Oxiderande klor av dem. Man blandar lösningen med vatten och sprutar på med en enkel pumpspruta. Låter det verka i något dygn, en liten fläkt som cirkulerar luften brukar också vara bra. Behandlingen kan upprepas om det fortfarande finns svartmögel kvar. Klorlösningen reagerar med möglet vilket startar någon oxideringsprocess. Resultatet är ofta mycket bra med rent fräscht trä! Var noga med skyddsutrustning i form av handskar, andningsskydd och skyddsglasögon.
 
Kan det vara så att det är ett lite äldre hus med självdrag?
Isf kan det ju vara ide att förbättra denna. Mycket lätt att man får övertryck på övervåningen. Kanske räcker det att dörbättra ventilationen i bodelen för att åtgärda grundproblemet?
 
Oldboy skrev:
Är det något som är dåligt el ska ni bygga om, el varför rådda på kattvindarna?

Hur är det isolerat idag?

Finns det en luftspalt mellan isolering och takets råspont?

Är inneväggarna isolerade?

Hur stort utrymme finns på kattvindarna?

Löper de från gavel till gavel?
Hejsan!
Ojoj.. va många frågor ;) Ska se om jag möjligen kan svara på nån..

Angående om vi skulle bygga om eller nått runt kattvindarna, så är svaret nej.. helst inte alls faktiskt. Det enda skälet till att vi ens funderat på att öppna inspektionsluckorna.. är pga att besiktningsmannen tyckte att vi skulle åtgärda problemen. MEN.. att åtgärda problemen betyder ju inte att vi eg ska bygga om nått.. däremot ska vi ju fylla på med lufttillförsel så att problemet iaf inte förvärras..

Tyvärr minns jag ju inte fullt ut va han sa, hur han förklarade problemet (en heldag, 8 tim, med bara ny information.. byggtips.. problemhärdar bla bla.. ja det var ganska jobbigt). Men han jämförde problemen med den nybyggda gästsvitens kattvindar.. de var i betydligt bättre skick än de i vårt bostadshus. Det var nått om öppen isolering och skivmaterial.. nått var bra och nått var dåligt *suck* jag som brukar ha bra minne (får väl inse att jag inte är perfekt då.....).

Jag har en känsla av att det saknas luftspalter.. eftersom rekomendationen var att vi skulle "kila" i taket för att få till en liten springa / få luften att röra sig (gällde både uthuset och vårt boningshus).. finns heller inga luftventiler av nått slag någonstans i huset (var också en av sakerna som ska åtgärdas, gällde samtliga byggnader på hela gården)

Utrymmet på kattvindarna är inte så stort, kryper man in.. får man typ backa ut (är man riktigt smidig kan man vända därinne). Men det är bara kryphöjd, inte ståhöjd.. (på insidan/i rummet är väggen närmast ytterväggen kanske 80 cm hög eller nått liknande, sen sluttar det ganska fort).

Kattvindarna leder dessvärre inte helt igenom.. (jag föreslog nämligen en ventilationsblupp i varje ände av huset.. istället för att gå genom fasaden mellan takstolarna som förslaget var.. men det visade sig att den delen där vi har matsal.. och det är öppet till nock.. där är det bara byggda lådor.. utan inspektionsluckor.. tror att de är fulla med isolering och eldragning).

Har för mig att det fanns ritningar på hur han isolerat, ska se om jag hittar dem... återkommer :)
MVH Sandra
 
Hittade några ritningar från vindsbygget (var ej övervåning här från början och tidigare ägare dokumenterade bra!), fotograferade.. hoppas de syns bra :)

vind_mossa1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vind_mossa2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH Sandra
 
Hus på landet i Skåne => stort/högt mustryck på att komma in i värme och skydd.
Hus på landet i Skåne => blåsigt.
Att tänka på när man ska öppna upp.

Isoleringen bör absolut vindtätas, och helst också förankras bakom lås och bom för mössen, dvs på med massivt trävirke, om ni ska släppa in kalluft (ventilera). Det är bättre om man kan isolera taket och ha varma kattvindar.

Kallvindar och svartmögel (hög luftfuktighet; RH) är problematiskt. Sök och läs. Det finns massor med trådar om just det. Uteluftsventilerade kattvindar är också kallvindar.

Lite svartmögel i sig på en kallvind är inget nämnvärt problem, men det indikerar att det är hög RH, vilket i förlängningen kan leda till värre saker såsom röta. Sedan kan det bli som i ngn tråd att det är så mycket svartmögel att det ser ut som det varit sotbrand på vinden. Där känner till och med jag att någon form av acceptansgräns överskridits. Härmed vill jag inte säga att ni ska ignorera det, utan bara sätta det i perspektiv. Dvs, det är ingen anledning till panik.

Vet inte hur länge sedan huset/kattvinden/ovanvåningen gjordes till vad den är idag, men om det t ex var 10 år sedan så har alltså det svartmögel som finns idag tagit 10 år på sig att växa till.

Personligen tycker jag det verkar mer bekymmersamt om det inte finns någon luftspalt mellan isolering och yttertak i snedtaksdelen. Är väggar och tak på ovanvåningen plastade (fuktspärr)? I så fall är risken mindre.
 
Oldboy skrev:
Hus på landet i Skåne => stort/högt mustryck på att komma in i värme och skydd.
Hus på landet i Skåne => blåsigt.
Att tänka på när man ska öppna upp.

Isoleringen bör absolut vindtätas, och helst också förankras bakom lås och bom för mössen, dvs på med massivt trävirke, om ni ska släppa in kalluft (ventilera). Det är bättre om man kan isolera taket och ha varma kattvindar.

Kallvindar och svartmögel (hög luftfuktighet; RH) är problematiskt. Sök och läs. Det finns massor med trådar om just det. Uteluftsventilerade kattvindar är också kallvindar.

Lite svartmögel i sig på en kallvind är inget nämnvärt problem, men det indikerar att det är hög RH, vilket i förlängningen kan leda till värre saker såsom röta. Sedan kan det bli som i ngn tråd att det är så mycket svartmögel att det ser ut som det varit sotbrand på vinden. Där känner till och med jag att någon form av acceptansgräns överskridits. Härmed vill jag inte säga att ni ska ignorera det, utan bara sätta det i perspektiv. Dvs, det är ingen anledning till panik.

Vet inte hur länge sedan huset/kattvinden/ovanvåningen gjordes till vad den är idag, men om det t ex var 10 år sedan så har alltså det svartmögel som finns idag tagit 10 år på sig att växa till.

Personligen tycker jag det verkar mer bekymmersamt om det inte finns någon luftspalt mellan isolering och yttertak i snedtaksdelen. Är väggar och tak på ovanvåningen plastade (fuktspärr)? I så fall är risken mindre.
Hus på landet i Skåne => blåsigt - CHECK (alltid, mer eller mindre..)
Hus på landet i Skåne => stort/högt mustryck på att komma in i värme och skydd - CHECK (fast undrar om de flesta inte huserar i uthusen, vi har haft fällor i ett rum i källaren.. där de verkat ha husera innan vi flyttade in och rev ut golvet.. tog 15 st kanske sedan början av dec.. men vi hör sällan nått.. eller ser spår efter dem i själva huset i övrigt).

Om vi nu ska öppna upp någonstans så är det ju för att täppa till vissa problem.. inte för att skapa fler ;)

Har läst massa trådar och information om det där med kattvindar, men är inte helt säker på att jag är nått smartare för det. Skiljer en del i åsikter om hur man ska göra för att få bukt med problemen, hur man ska göra helt generellt osv. Det känns ungefär som när vi skulle dränera om.. och inreda källare i 70-talshus.. alla har olika teorier om vad som är bäst och alla är nöjda med sitt sätt hehe.. man måste helt enkelt (som vanligt) läsa på.. ta allt med en nypa salt.. använda sitt sunda förnuft.. och chansa på det man tycker låter klokast/smartast/bäst..

..än så länge vet jag inte vad det är hm..

Vi är inte panikslagna över möglet i sig.. jag menar vinden på båda våra tidigare hus hade ju sin beskärda del av tillväxt (som anses vara normalt).. det enda skälet till att vi vill åtgärda det är att besiktningsmannen rekommenderade att vi borde försöka göra nått åt saken.. vilket i sig inte betyder mögelsanering iof.. utan snarare försöka få en fungerande ventilation (enligt han då) på ett utsatt ställe.. sen om det är rätt väg att gå eller inte.. ja det vet man som sagt inte.. han påpekade dock att man inte borde isolera enda ut i takspetsarna (eller vad jag ska kalla dem).. utan där ska det finnas lite chans för luften att komma in och röra sig..? kanske för takets skull?

Men hur skulle du gjort? du såg ju ritningarna jag la in.. hur de gjort.. är det rätt fel? (enligt dig).. och hur skull du gjort med problemet nu? (som svar på frågan så har det nog typ tagit 10 år för problemen att nå "hit")

Taket tyckte besiktningsmannen att vi skulle försöka hmm trycka upp nått killiknande för att få luften att kunna röra sig.. vilket måste då innebära att han inte direkt tyckte där fanns nån (eller då på tok för liten?) luftspalt.. vi har samma problem (fast bättre kattvindar..) på stalldelens tak..

Ska påpeka att vi har plåttak (sånt som ser ut som taktegel) på hustaket.. och takpapp (nyinredda delen) på halva uthuset och korrigerad plåt på halva.. allt bytt av tidigare ägare.. dvs 10-15 år gammalt typ..

MVH Sandra
 
..ang plasten vet jag inte.. får skicka in maken och kika vid tillfälle :)
 
Om vi nu ska öppna upp någonstans så är det ju för att täppa till vissa problem.. inte för att skapa fler [bild]


We like (y)

Har läst massa trådar och information om det där med kattvindar, men är inte helt säker på att jag är nått smartare för det. Skiljer en del i åsikter om hur man ska göra för att få bukt med problemen, hur man ska göra helt generellt osv. Det känns ungefär som när vi skulle dränera om.. och inreda källare i 70-talshus.. alla har olika teorier om vad som är bäst och alla är nöjda med sitt sätt hehe.. man måste helt enkelt (som vanligt) läsa på.. ta allt med en nypa salt.. använda sitt sunda förnuft.. och chansa på det man tycker låter klokast/smartast/bäst..
Tyvärr en god beskrivning av läget. Det är väl mest att se vilken metod som passar bäst ihop med ens egna förutsättningar, om det finns någon...

Men hur skulle du gjort? du såg ju ritningarna jag la in.. hur de gjort.. är det rätt fel? (enligt dig).. och hur skull du gjort med problemet nu? (som svar på frågan så har det nog typ tagit 10 år för problemen att nå "hit")
Enl ritningarna verkar det ok. Ser ut ungefär som vår ovanvåning, (iordninggjord på 80-talet). Dock har vi ventilation hela vägen från takfot, via kattvind, till nock (ovan-"vind"). Är ju dock klent med isolering, men det kan vara en fördel i gamla icke fuktspärrade hus, just med tanke på fukt och mögel.

Vad jag vet från vårt hus så har mössen fritt tillträde till kattvinden, och från kattvinden in i mellanbjälklaget, (där man hör dem springa omkring och gnaga på saker :mad:), och naturligtvis även in i snedtaksisoleringen, och alla andra ställen. Vidare är det rena vindtunneln i kattvindarna utan att det blåser något nämnvärt med skånska mått mätt.

Personligen tycker jag att det vore mycket bättre att snedtaksisoleringen hela vägen ner till takfoten, (fortfarande med luftspalt hela vägen fr takfot t nock). Då är kattvindarna varma, (en del av ovanvån), och skulle gå att använda för förvaring, el att dra vatten/ventilationsrör utan att behöva isolera mot frost samt använda plåt och stål ytterst i isoleringen för att stoppa mössen från att förstöra rör & värmeisolering. Dessutom blir isoleringen bättre. Jag ser bara fördelar, och kan överhuvudtaget inte begripa varför denna metod inte är den enda förekommande. Att frångå det och isolera lite i mellanbjälklaget och lite på den låga väggen är som jag ser det "hål i huvudet".

Ur fukt/mögelsynpunkt kan det vara bra att skapa luftspalt upp till ovanvinden, men förmodligen inte ur energi-/värmekomfortsynpunkt. Om all isolering är 110% vindtätad så ska det inte påverka värmeförlusterna nämnvärt, men enl min erfarenhet så är det extremt ovanligt att vindtätningen håller någon hög klass på utförandet, och om huset inte också är 110% mustätat, (iaf om det ligger på skånska vischan), så lär inte vindtätningen vara i toppklass.

När vi rev ner de "isolerade" väggarna i föregående ägares hönshus och konverterade till vedbod så såg vi alla gångar som mössen gjort i isoleringen, och i vissa riktigt populära ställen så fanns inget kvar av isoleringsskivorna, de var konverterade till lösull som låg och skramlade i den nedre halvan av väggutrymmet.

Kan också nämna att vi hör mössens framfart endast i de delar av huset som är nybyggda på 80-talet, dvs reglar, glasull, plastfolie, glespanel och gipsskivor. I de gamla gedigna delarna av huset, som består av murverk, träplank, bjälkar och spånisolering så hör vi ingenting, men självklart är mössen där också. Dock ÄLSKAR mössen glas-/stenull och boar där. De kan inte bygga varma goa bon i spånisolering.

Enda gången på 13 vintrar som vi inte haft problem med möss i huset var när vi hade 16 katter, varav två honor med var sin kull ungar... Dock hade vi istället problem med ... 16 katter... Nuvarande situation med kattpopulationen begränsad till 3-4 känns bättre. (Hm, kanske lite OT?)
 
Hur mycket mögelpåväxt är det?

Vad har huset för ventilation?
 
GoForIt skrev:
Hur mycket mögelpåväxt är det?

Vad har huset för ventilation?
Jag erkänner rakt av att jag har inte varit inne och krypit i isoleringen själv.. så jag vet inte riktigt hur illa (eller inte) det är. Dock hade som sagt besiktningsmannen nått att säga om saken.. jag bad om att få alla bilder han tog (i själva rapporten fick man ju kanske 30 st.. men han tog säkert ett par hundra.. ) ska se om jag hittar cdn så kanske han har några bilder där på "möglet"..

Han såg det som ett större problem i vårt bostadshus än i andra huset.. för där var kattvindarna tydligen gjorda på ett annat sätt.. jag TROR att det var där han sa att isoleringen hade nått skivmaterial framför sig bland annat.. men att det var "öppen" isolering i vårt boningshus på kattvindarna..(kan ha varit tvärtom dock..)

Ventilation.. vad är det? korsdrag? ;)

.. vi har "bristfällig ventilation på alla utrymmen i alla hus på hela gården".. men vi har iaf en paxfläkt man kan slå på när man duschat.. och alla fönster/dörrar är inte överdrivet täta.. men som sagt.. saknar nog eg både till o frånluft i det stora hela (vilket står på "att-fixa-listan" också..)

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
 
Måste också lägga till allmänt.. för det var inte glasklart när man kollade på bilderna jag la in.. men vårt tak går inte tvärt ut som ritningen påstår.. i har ingen inbyggd del på utsidan (som det finns på uthusen, där man kan fälla in belysning o sätta in insektsnät osv) utan vi har några dekorativa pinnar som sticker ut och lite tak på dom.. och så en hängränna längst ut (jag ser vad duktig jag är på att förklara hmm..) haha.

takfot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickar med en bild på det som sticker ut (och det var imellan de där dekorativa bjälkarna som det tydligen skulle behövas komma in lite luft)..
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.