Hej på er!

Skulle behöva lite hjälp med val av larm till villa som kan kopplas till t ex z-wave så att exempelvis alla lampor tänds i huset när larmet går.

Har fått lite olika svar när jag frågat larmleverantörer. Bland annat fick jag svaret av Vikinglarm att Powermaster 10 inte går att integreras i z-wave, de rekommenderade Powermaster 30 alt. Agility 3.

Har läst och läst i trådarna men vet inte om jag blir så mycket klokare. Någon har ju föreslagit DSC PC1616 men jag vet inte hur de står sig i konkurrens med larmen ovan.

Några förslag på vad jag bör välja?

Tackar på förhand!
 
Är intresserad av samma fråga. Flyttar till hus i april och ska sätta igång med både z-wave och ett larm.

Både Alert Larm och Securitas Larm ligger på topp på larmkollen.se. Kan man integrera dessa i ett z-wave-lösning? Och om ja, funkar det bättre med HC2 eller Vera Lite?
 
kolla på http://webehome.com/ jag har deras larm utan z-wave delen men deras "nya" fungerar även som z-wave kontroller och då kan man dra nytta av z-wave däckare etc.
 
De flesta larm går nog att koppla ungefär som du beskriver. Jag har ett Siemens SPC4320 som jag har fyra programmerbara utgångar på, dessa kopplas till en Z-wavesändare som sedan kan dra i gång olika scenarior (4x4 = 16 st) beroende på vilka utgångar som aktiveras och i vilken ordning, t.ex. tända alla lampor vid larm eller släcka allt vid pålarmning på dagen osv osv ... I larmet ställer jag in vilka händelser i larmet som ska trigga vilka portar.
 
  • Gilla
probeb och 1 till
  • Laddar…
Johan_A_M
Matski skrev:
Hej på er!

Skulle behöva lite hjälp med val av larm till villa som kan kopplas till t ex z-wave så att exempelvis alla lampor tänds i huset när larmet går.

Har fått lite olika svar när jag frågat larmleverantörer. Bland annat fick jag svaret av Vikinglarm att Powermaster 10 inte går att integreras i z-wave, de rekommenderade Powermaster 30 alt. Agility 3.

Har läst och läst i trådarna men vet inte om jag blir så mycket klokare. Någon har ju föreslagit DSC PC1616 men jag vet inte hur de står sig i konkurrens med larmen ovan.

Några förslag på vad jag bör välja?

Tackar på förhand!
Intressant fråga, ska köpa hus under våren och installera Fibaros system. Blir spännande att följa tråden.
 
Ok, om jag förstått det hela rätt gällande Powermaster 10 så ska de ha EN programmerbar utgång som kan användas till tex z-wave. Betyder det att jag då kan ha upp till fyra olika scenarion som drar igång vid ett eventuellt larm?
 
Matski skrev:
Ok, om jag förstått det hela rätt gällande Powermaster 10 så ska de ha EN programmerbar utgång som kan användas till tex z-wave. Betyder det att jag då kan ha upp till fyra olika scenarion som drar igång vid ett eventuellt larm?
Nja, en utgång torde generera ett scenario. Fyra utgångar kan ju kombineras t.ex. utgång 1 + 2, 1 + 4, 2 + 3 osv osv vilket ger 16 olika kombintioner.
 
mandg skrev:
kolla på [länk] jag har deras larm utan z-wave delen men deras "nya" fungerar även som z-wave kontroller och då kan man dra nytta av z-wave däckare etc.
Är du nöjd med larmet? Jag letar runt efter larm och z-wave system och webehome.se verkar bra med allt i ett..
 
RilleRock
Skall man integrera sitt larm med andra lösningar så skall man ha ett fristående larm
där man själv har full kontroll över programmering/koder.
Centralapparaten behöver ha x-antal utgångar samt ha möjligheten att byggas
ut med fler fristående utgångar.
Varje utgång skall kunna programmeras upp efter ett brett urval av olika händelser.
Mjukvaran/webgränsnittet skall vara användarvänligt och lätthanterbart med många olika inställningsmöjligheter för att på sikt inte måla in sig i ett hörn.

Tittar man på SPC 4320 så förutom ovanstånde har den i grundutförande 6 utgångar.
Den har utöver det en grymt stabil app med ett snyggt gränssnitt på svenska.
Möjligt att i framtiden koppla upp till 4 kameror till sig.
Inbyggd godkänd IP-sändare.
Med tillägsmoduler hantera både analoglinje PSTN samt uppringande GSM eller datatrafik vi GPRS.
Mjukvaran är gratis.

Vill man ha "riktig" knx skall man satsa på 5-6XXX serien då de har RS-232.

Via Lundix IT finns det en SPC Gateway för att kunna integrera larmet till tex HC2.
http://www.lundix.se/smarta-losningar

Det finns flera centralapparater som fixar delar av lösningen men ingen som ger helheten
som SPC gör i mitt tycke av mina erfarenheter hos kunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.