electroluxaren skrev:
Vissa gorenje har en spolarmsväxlare som brukar läcka
inte jättelätt att hitta då den sitter illa till bakom sockeln
Väcker denna gamla tråd då jag verkar ha råkat ut för samma fel på vår Gorenje diskmaskin (GV63320). Efter att ha krupit runt, lysandes med ficklampa omkring diskmaskinen när den vispar runt vattnet så hittade jag tillslut ett litet litet läckage, droppande, från denna spolarmsväxlare. Jag kan inte avgöra om det läcker från någon av slangarna eller "plasthuset" självt. Den sitter ju verkligen absolut sämst till mitt under maskinen så det är svårt att se.

Precis som jonne72 skriver här ovan så är nog även i vårt fall ett läckage som pågått länge. Efter att ha torkat bort allt vatten i botten av diskmaskinen så har jag kunnat köra 2-3 maskiner utan problem och utan att alltför mycket nytt vatten fylls på på bottenplattan.

Min fråga är hur jag kommer åt att undersöka spolarmsväxlaren närmare och eventuellt byta ut den? Det ser ut som den är skruvad underifrån mot "vattentråget" i botten av maskinen så det känns som om man skulle behöva välta maskinen på rygg och sedan skruva loss bottenplattan från maskinen. Är det så man måste göra eller finns det något bättre sätt?
 
Jag har tyvärr inget svar. Vårt fel var ett plaströr på baksidan som var ganska lätt åtkomligt.
Dessutom hade vi en reparatör som bytte det, så för oss var det riktigt enkelt... :)
Hoppas du kan lösa det.
 
Tack för svar jonne. Reparatör, ja jo det är ju en möjlighet förstås.... men man ska väl inte göra det för enkelt för sig ;-)

Ska ta en kik på det där röret du pratar om ifall det skulle kunna vara därifrån det rinner, men det är nog så att vår maskin läcker på ett annat ställe, mera mitt under. Ser inte hur man ska komma åt det stället från baksidan av maskinen.
 
A
Lägg den på rygg det är enklast
Ta bort bottnen
 
Tack för tips. Gick ju bra att tilta maskinen lite och sedan snäppa av bottenplattan. Kunde inte se nåt uppenbart fel på växlaren annat än lite kladd på ovansidan (smörja från kugghjul utblandat med läckande vatten?) Är det troligast att läckage uppstår vid genomföringen vid kugghjulen där mitt på?

ImageUploadedByByggahus.se1392760835.825624.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Man brukar se rester av vattenläckan och diskmedel där det läckt din ser dock ren och snygg ut tror läckan är nån annan stans
 
Ok. Vatten droppade ner längs elkablarna på sidan. Kan det vara röranslutnignen närmast där?
Jag torkade rent lite kring anslutningarna och satte ihop maskinen igen. Ska provköra imorgon, orkar inte torka vatten sent på kvällen om det skulle spruta åt alla håll när jag provkör... ;-)

Återkommer med resultat en annan dag.
 
Kan man inte färga vattnet på något sätt med något ofarligt och sedan köra maskinen igen och sedan se vad det läcker.
De brukar göra så när de läcksöker ac på bilar man tillsätter ett ämne och belyser med uv men det borde ju funka med någon färg eller nåt som man kan skjölja ut.
 
A
Man borde ju kunna färga vattnet jag tror att rörisar gör det vid svårfunnen läckor också
Det brukar dock vara overkill i diskmaskinssammanhang då läckor är förhållandevis tydliga
Om det nu inte är själva växlaren som läcker kan det vara tågets tätning mot diskutrymmet brukar sitta en packning. Men själva tåget kan sitta löst eller tom deformerats efter lång och trogen? tjänst.
På modellen verkar dessutom tidigare nämnda rör vara en vanlig reservdel. Går steg fixa från England för en 10£.
http://www.partmaster.co.uk/gorenje...42&path=67231,660079:287449&model_ref=3834413
 
Kanske skulle lägga till att efter vi bytt vårt rör kom läckan tillbaka efter någon vecka. Det var lite bittert. Men det visade sig bara vara rörgenomföringen in i diskmaskinen till den övre spolarmen som inte var riktigt åtdragen. Efter att ha dragit åt den funkade det utan problem. Du kanske skulle kolla genomföringen du med? Vatten kan ju vandra långt inuti maskinen antar jag...
 
En sånt där rör har jag bytt nyligen. För några år sedan lossnade röret, det sitter på utsidan av maskinen. Jag skruvade åt den. I höstas sprack gängan totalt på röret, väldigt klen plast. Detta på en Electrolux.
 
A
Electrolux, Husqvarna, AEG, Elektro-Helios byggda i Polen har denna defekt som standard
 
Nu har jag provkört och det ser lovande ut även om jag inte ropar hej riktigt än...

Vid första försöket läckte det som ett såll i anslutningen mot tråget. Det sitter tre o-ringar där som känns lite slitna. Dum som jag var så hade jag försökt mjuka upp dem med lite silikon, men då satt växlaren uppenbarligen inte tillräckligt bra i anslutningen med läckage som följd. Fail!

Bara att plocka isär igen. Torkade rent och satte ihop ytterligare en gång. Nu var det tätt och fint mot tråget men läckte istället i röranslutningen vid pumpen. Fail!

Ytterligare en isärtagning (börjar bli bra på det nu). Rengjorde gummislang mellan pump och växlare och dess anslutningar. Plockade ihop igen. Provkörning. Inget läckage varken från slangar eller spolarmsväxlare. Nu har jag kört igenom ett spolprogram utan problem. Imorgon kommer eldprovet med ett helt diskpogram.

Min amatörmässiga teori är att det läckt i från någon av anslutningarna kring växlaren.
 
A
En läcka avslöjas lättare när vattnet är varmt och det finns diskmedel i som sänker ytspänningen
 
Tid för en update 8 månader senare.. Ifall någon skulle lyckas söka fram den här tråden i framtiden och undra vad felet var på min maskin. :)

Maskinen började läcka igen dagen efter inlägg #28 ovan. Visade sig slutligen att läckaget var i spolarmsväxlaren. Hittade en från en reservdelsshop på italienska eBay för några hundralappar. Lärde mig samtidigt att gorenje och smeg verkar vara samma skit. Diskmaskinen har dock tuffat på sedan dess.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.