Hej

Jag har murat en rörspis och funderar hur man putsar den med lerputs, vilken konsistens ska putsen vara och hur man blandar den?
Hur tjock kan putsen vara på tegelsten?
Rörspisen är murad med massiv tegelsten med lerbruk, utan cement, Inuti murad med eldfast tegel med eldfast murbruk.
Jag skulle helst inte använda nåt annat än lera + sand i putsen eftersom den ska vara samma råvara (lera) hela vägen för att inte spricker..

Vilken färg man målar lerputsad rörspis?
Det värkar vara ganska få information på nätet angående lerputs.


Rörspis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hassetorpet och 3 till
  • Laddar…
M
Wow! snyggt! Välkommen till byggahus!

Min lilla erfarenhet i putsning med lerbruk säger att lägg runt en centimeter. Det kommer spricka - garanterat. Men det är ingen större fara, bara bearbeta med vatten om och om igen till inga sprickor syns. Sedan när du börjar elda så börja försiktigt och öka sakta sakta.

Blanda helst med planblandare (tvångsblandare) den blandar bäst.

Måla? Om du vill ha vitt kan du kanske vitkalka?: Lösa upp släckt murkalk i vatten och stryka på runt 7 gånger och låta det torka emellan...

Finns säkert fler här på forumet som har mer erfarenhet med, och större kunskaper om, lerbruk osv.
 
kulle
Det är ju så fint gjort så jag hade låtit den vara som den är (y)
 
  • Gilla
MHinvest och 1 till
  • Laddar…
Snyggt. Jag trodde att det brukade vara putsade med kalkbruk och lerbruket bara mellan stenarna.

Har du mer info eller bilder från bygget? Det skulle vara kul att se. Jag har en rörspis som förra ägaren av huset byggde, och den är inte speciellt bra. Den spricker mycket.
 
Tack! jag tycker också att det blev jätte fint, det är frugan som vill ha den vitputsad så det får blir så:D
Det var ganska enkel att mura när man hade jätte bra skiss som visade varje varv hur man murar.
Jag har tyvärr inte mer bilder under arbetet, men jag kan tar mer bilder senare så klart.

Jag tänkte göra ett försök att putsa på skorsten som ligger bakom spisen, och kika hur det går.
Enligt Kanerva skall man putsa med samma lerbruk som man har murad hela spisen, och sen måla med kalkfärg många gånger.

http://www.kanerva.se/tegelkakelugn.html
 
Rörspisen "tak" finns en gjutet platta av eldfast gjutmassa, 100mm tjock, jag borrade hål och satt in en termometer, vi får ser vilka temperatur det kommer visa sig, mätaren visar upp till 500 C :) tänkte också sätta en likadant till skorstenen för att visa rökgastemperatur, jag gillar ju detaljer :) Måste ha full kontroll av spisen :D
Det var tråkigt att man får vänta flera månader innan man får börja elda.. lerbruket tar ju sin tid att torka.
Funderar om man kan påskynda torkningen med avfuktaren..
 
Jag har sett tipset att låta spjället vara öppet och ställa ett par värmeljus i den för att öka cirkulationen och därmed minska torktiden. Så här års är det oftast torrt inomhus även utan avfuktare.
 
Jag har varit med och murat och putsat spis och skorstenar tillsammans med några "proffs" i vårt hus. Det första lagret sprack ganska mycket när det torkade som påpekats, sen finputsade dom ett lager på några mm och det har hållit sig väldigt snyggt. Blandningen var ganska blöt på det första lagret, speciellt tegel suger mycket vatten. Det var också viktigt att sanden inte var för grov och kantig, den skulle gärna vara lite rundare till det andra lagret. Sen tror jag man kan prova sig fram lite, det blir inte heltokigt om blandningen inte är perfekt.
Vitkalkat blir nog väldigt snyggt på din spis!
 
Fet puts(med stor del lera) spricker lättare än mager puts (mer sand). Så är det åtminstone när hus putsas på utsidan.
 
Tack för alla tips!
Jag gjorde en prov bakom spisen, gjorde lite mer mager puts, och ganska lös, och putsade ca 5-10 mm.
Det ser fint ut, vi får se när den torka om den spricker, jag märkte direkt på några ställer när jag provade putsa tjockare, så spricker den ganska snabbt.
1 del lera 4 del sand gjorde jag.

Jag kommer putsa hela spisen snart, jag kan lägga några bilder sen.
 
Oj va fint!
På alla rörspisar jag känner så öppnar sig små sprickor i putsen när den är varm. De sluter sig sedan när den är kall. Samma rörelser sker i en kakelugn men där rör det sig enbart i fogarna mellan kaklen så det syns inte.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är min gamla going från okänt årtal efter 1846, kåkens troliga byggår.
Jag har eldat i kakelugnar och rörspisar sen barnsben men nu har gammal hund lärt sig nåt nytt! Att tända elden ovanifrån, ovanpå vedstapeln av korsvis lagd ved: brinner lugnt o fint o nästan utan rök.
Tidigare tände jag nerifrån: all ved brinner på en gång: iof coolt när det dånar... Lite mer okontrollerat ba
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Vansinnigt fin skapelse!

Lassiter skrev:
Det var ganska enkel att mura när man hade jätte bra skiss som visade varje varv hur man murar.
Köpte du den skissen och var gör man i så fall det? Vore riktigt roligt att mura en sådan i framtida utbyggnaden
 
Ritningar hittar du på nätet, fast jag har fått en tidning som har flera olika rörspis modellen, den har gjord av en finsk tegelföretag. Jag kan ju dela den om du vill.

Problem som uppkom, var att skissen var på finska tegelmåttet, och vi köpte alla luckor från Finland, eftersom det var billigare och alla tegel från Sverige, då passade det inte ihop, eftersom dom brukar vara modulmått, så vi var tvungen och skära många stenar..
Kanske kan man lösa det att köpa all tegel och luckor från Sverige?

Här hittar du en gammal, dålig version av skissen:
http://www.halminen.fi/index.php?module=SimpleGallery&func=album&aid=6

Här finns det flera olika modeller:
http://www.halminen.fi/index.php?module=simplegallery&func=album&aid=1
 
  • Gilla
MHinvest
  • Laddar…
Bra tips att elda ovanpå, måste prova sen, det kan vara bra att det brinner inte för fort.
Fin foto :) Nästan orkar inte vänta att jag få sitta likadant o bara kika när brasan brinner :)
 
Hur är det med byggregler nuförtiden? Bakom rörspisen finns inget, men andra sidor börjar träregelvägg om 10cm, är det för nära spisen? och taket då, takhöjd är 240, och spisen är 210cm hög, och sen bygger ju tegelskorstenen 20cm..
Kravet är att det inte får bli varmare än 85 grader på brännbar byggnadsdel, men hur vet man nu innan man har provat, hur varmt ska spisen bli? :)
Kanske jag bygger inte sidoväggarna klart innan jag har besiktigat och proveldat spisen.
Brukar sotarna vara jätte noggrant?
Jag lägger några bilder till, när jag hinner göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.