I dag när jag var uppe på bygget bestämde jag mig för att byta golv!!! :p
Vi har redan fått levererat 130kvm ek laminat tarkett viva klick,
Men nu vill jag ha parkett, min man blir galen på mig :surprised: så nu har jag satt ut en annons på blocket (10.000:)
och nu till frågan: ska man ha oljad eller lackad ek parkett???? ???
pris skillnad? ???
för och nackdelar??? ???
Forboforshaga 14mm är det vi har fått bäst pris på
Mvh Maria
 
Mina subjektiva åsikter är: oljat är ömtåligare o ser mörkare ut men är lätt att slipa om, lackat är tåligare o ljusare men svårare att "laga"
 
OM jag inte är helt ute och cyklar så är ju Tarkett Viva ett "riktigt" parkettgolv, inget laminat. Träskiktet är dock väldigt tunt och golvets totala tjocklek också.
 
Det finns inga "ska" eller "ska inte", valet hänger mer på vad man tycker ser bra ut, vilket slitage man tror att golvet blir utsatt för o.s.v

Personligen tycker jag att oljat är att föredra, det kräver mer underhåll men håller sig förmodligen snyggare längre än ett lackat samtidigt som ytan är mer behaglig att tassa runt på.

Det kan bli dyrare med oljat än lackat, men det behöver inte vara några stora skillnader. Jag har sett oljad ek 3 stav 14 mm för runt 300 kr / m2

En sak att tänka på är att man kan börja med lackat, om man tröttnar på det kan man slipa bort lacken och olja själv.
Ett oljat golv kräver betydligt mer om man plötsligt vill ha lackat. Orsaken är att oljan går ganska djupt ner i träet och man måste slipa väldigt hårt för att få bort den innan man kan lägga på lack.
 
Vi har oljat på jobbet och en gång i (halv?)året skall alla möbler bort för golvet skall oljas och poleras...

Hemma har vi såpskurat golv och det är inte heller underhållsfritt, skall såpas (ung samma arbetsinsats som att svabba) en gång i månaden....
 
Precis, mer underhåll, men tänk på hur ett lackat golv skulle se ut efter ett tag i liknande miljö.

Ett kontor eller offentlig plats slits betydligt mer än ett vardagsrum och behöver således mer underhåll, men visst, man ska inte blunda för att de flesta andra metoder än lackat kräver lite pyssel. Tänk va bra städat det blir bakom alla skåp soffor ;)
 
och tänk vad mycket man göra med sin tid om man slipper underhålla allt som man köpt o låtit nån annan bygga o montera just för att spara tid...återigen en högst subjektiv värdering av mej ;D
 
sarpat skrev:
och tänk vad mycket man göra med sin tid om man slipper underhålla allt som man köpt o låtit nån annan bygga o montera just för att spara tid...återigen en högst subjektiv värdering av mej ;D
Eh...vad gör du på det här forumet egentligen? ;D
 
KarlXII skrev:
Eh...vad gör du på det här forumet egentligen?  ;D
Använder den tid jag sparat genom att låta andra göra jobbet ;D ;D ;D
Allvarligt talat, jag har i vårt nuvarande hus rivit hela köket totalt, monterat ett helt nytt, bytt allt vatten o avlopp i hela huset, bytt all el,hrm...eftersom det inte är tillåtet har jag naturligtvis låtit en expert koppla in allt i centralen o kolla det som är draget, bytt alla golv, rivit lite väggar, reglat upp lite nya, satt lite nya dörrar, klinkrat toan uppe o lagt golvvärme, rivit ut ett förråd nere o gjort en toa, rivit ut alla klädkammare o byggt in skjutdörrsgarderober o lite annat...men huset blev ändå inte större än 68+65...tänkte jag skulle låta nån annan göra jobbet den här gången... 8)
 
Tack för alla svar!
En del var mer till hjälp än andra!!! :surprised: :surprised:
laminaten är såld och vi har beställt oljad ek parkett från Forbo Forshaga :) :) grymt glad och nöjd
Mvh Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.