O
Nimajneb skrev:
Det är ju mycket närmare till Polen än till Norrland så nog finns det pengar att spara om man vill föra in virke därifrån.
Lite ordpolis här åxå, man kan inte importera saker från ett EU land, importera kan man bara göra från ett icke EU land. Korrekt svenska är införsel.
Så det egentliga svaret är nej, man kan inte importera virke från Polen....:D
däremot kan man föra in virke i Sverige från Polen....

Bara för att jag åxå vill leka med ordpolisen:p
 
Många inlägg, intressant diskussion, kul. Att köpa från svenska sågverk eller brädgårdar är inget alternativ för mig längre då man idag inte släpper iväg material till grossistpris till privatperson oavsett om priset egentligen kunnat stafflas ner. Skulle företagen i orderstocken få reda på en sådan prissättning skulle det sågverket ganska snart straffas ut. I det här fallet handlar det om ca en mil virke i tre dimensioner, så fraktkostnaden äter bara upp en liten del av den potentiella besparingen.
 
Visst finns det sågverk du kan köpa av. Det finns sågverk där det mesta går på export och de inte har några bindningar. Däremot så vill de inte hantera självplock eller enstaka reglar/bräder.
Jag får beställa virke några dagar i förväg och sedan finns allt plockat och buntat till mig att hämta. Får det lyft på kärran med truck av dem. Det är inte alltid man har alla dimensioner tillgängliga.
Gör jag ett bygge med några leveranser får jag en samlingsfaktura.
Man sågar ca 70.000m3/år och det mesta hyvlas i egen produktion.
 
Johan, skicka mig ett pm, kanske jag kan hjälpa dig.
 
Göran.W
Odjuret skrev:
Tja... men man måste tanka några gånger på vägen till sverige...
I regel tankar inte polska chaufförer alls i Sverige.
Dom har oftast dubbla tankar och dom som kör riktigt långt har tankar på 1500 liter och vissa har tom större.
Dom större tankarna används med till att smuggla in diesel.
 
Göran.W skrev:
Dom större tankarna används med till att smuggla in diesel.
Går det att smuggla in varor från Polen? Det är väl införsel det med.

/Den tredje ordpolisen
 
Göran.W
Bränslet i drivmedels tankarna kontrolleras inte vid tullen.
Det är inte speciellt konstigt dom har stor tankar med tanke på skillnaden i pris på diesel i Sverige och polen.
Förr var prisskillnaden enorm mellan Sverige och polen.
Hur det är i dag vet jag inte men för inte så många år sen köpte den firman jag var på då diesel från lastbils chaufförer för halva priset mot vad det kostade på macken då.
 
Göran.W skrev:
Hur det är i dag vet jag inte men för inte så många år sen köpte den firman jag var på då diesel från lastbils chaufförer för halva priset mot vad det kostade på macken då.
Var hade de fått den ifrån?:thumbdown:
 
Göran.W
Inhandlad i polen så den var inte stulen.
Diesel stölder är för övrigt ett gissel här där jag bor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.