Hallå!

Mitt första inlägg på byggahus.se eftersom jag har köpt ett nyckelfärdigt hus.

Jag har köpt ett nyckelfärdigt myresjöhus som en av dom stora byggfirmorna skall bygga. De bygger fem likadana. Det är enplanshus, ca 124 m2, nyfunkis med snedtak. I priset så ingår carport. Nu har jag fått pris på att bygga om carporten till varmgarage, vilket jag begärt. Storlek ca 32m2 Man vill ha 230000. Vad säger ni om priset? Rimligt? Det ingår golvvärme i plattan kopplat till värmepumpen, golvbrunn samt motordriven garageport.

Alternativet är att den stora firman gjuter plattan och någon annan färdigställer garaget. Jag skulle tro att plattan kostar ca 70000:- Tror ni det går att komma billigare undan?

En vägg (husetsvägg) samt taket (oisolerat) finns redan.

/lödarn
 
Vill dom ha 230.000:- mer för att göra carporten till varmgarage? Ingår plattan till carporten eller är den grusad?
 
Spontant känns det helt orimligt. Begär in pris från flera håll.
Ett alternativ är att få ingjutet golvslinga och därefter själv bygga upp vägg och montera port.
Materialkostnaden ligger på ca: port 10000 kr, reglar och panel 10000 kr, isolering 10000 kr,
invändig osb och gips 10000 kr
 
huggan skrev:
Vill dom ha 230.000:- mer för att göra carporten till varmgarage? Ingår plattan till carporten eller är den grusad?
Plattan ingår i de 230000.
 
Nu verkar det helt plötsligt som dom inte enbart kan gjuta plattan, om jag inte tar garaget. Hur som helst, jag har också funderat på att göra det själv. Tyvärr tror jag inte att jag har tid. I princip ingen erfarenhet av att bygga (även om jag är intresserad och är tekniskt lagd) samt att jag har två små barn.

Men man kanske skall kolla med någon annan firma. Det jobbiga är att jag måste lämna besked på måndag...

Om jag tar carport blir det grus.

/lödarn
 
Jag byggde om min carport till garage för ca två år sedan, isolerad platta, tre st treglasfönster, ingen golvärme, motordriven port etc.

Jag har för mig att jag räknade på ungefär 70.000:- och då gjorde jag allt själv. Tycker 230.000 låter vanvettigt dyrt.
 
P
Och kommunen tycker det är ok att bygga garage isf carport?
 
Ja det skall inte vara något problem med kommunen.

Muss: har du någon uppfattning om tidsåtgången?
 
Hej,

Det som gör att det låter dyrt är ju att det verkar vara ett tilläggspris på att göra om carporten till garage. Blir ju ca 7200:-/kvm vilket låter nästan rimligt om det hade varit ett fristående varmgarage, lite beroende på val av isolering, väggmaterial, dörr, fönster, port, el etc.

Mitt tips är att göra allt för att de ska gjuta plattan åt dig med de mkt bra egenskaperna i form av golvvärme samt golvbrunn och att du sedan själv (eller tar annan hjälp) att resa garaget.

Vad är avdragspriset för carporten?

Det enklaste för dig kanske är att Myresjöhus gjuter plattan och reser carporten på den? Ganska enkelt att sen snickra på en långvägg, portväggen och isolera. Kom ihåg bygglovet bara.

Verkar ju ytterst konstigt att du måste ta garaget ifall du vill ha en betongplatta.

Plattan med golvvärme och brunn borde kosta ca 70 000:- som du skriver. Grävarens materialkostnad ovan låter vettig, fast jag hade sänkt OSB och gips till ca 5000:-

Jag hade iaf aldrig någonsin betalat 230 kkr för denna uppgradering. Är ett ockerpris!

Lycka till!
 
Tack allihopa för tipsen!

Just nu går tankarna så här: eftersom jag inte riktigt har tid att ställa mig och snickra måste jag i så fall ta in en firma till. Om jag skulle få plattan för 70000 så måste jag nog ändå lägga till 100000 för att få någon att bygga om till garage. Det fina med att låta totalentreprenören göra det är 1) garantier, 2) det är klart när jag flyttar in, 3) nämnde inte det, men för ytterligare 9000 så förbereder dom för bastu i form av ytterligare ett avlop och vatten. Mitt projekt blir då bastu någon gång i framtiden (samt gräsmatta och altan).

Krasst, jag betalar 60000 för att det skall vara klart när jag flyttar in jämfört med att låta någon annan firma göra det sen. Ni ska veta att jag har vänt och vridit på detta...
 
Känner man att man har råd och att det blir smidigt så kan det ju vara värt det. Men nu vet du om att priset är lite i överkant iallafall.
 
Helt klart att smidigheten har ett högt pris men, som föregående talare, har du råd så kör på det.
Jag hade resonerat att för de 130 000:- du kan spara på att göra jobbet själv så hade det varit värt att lägga en semestervecka på detta. Att sätta porten kan vara värt att ta in någon, kostar ca 2500:- om du har kontakter.

Be dem specificera upp tilläggskostnaden så du vet vad du betalar för. Pröva sen att pruta lite :)
 
Så här ser ritningen ut: ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man skall göra det själv, tror ni man kan utnyttja pelarna som håller carporten/taket? Jag tänker mig att man i så fall bygger ytterväggen utifrån dom på något smart sätt. Alternativet är annars att man river bort dom och bygger upp en bärande vägg. Fördelen skulle i så fall vara att väggen vilar på plattan (tror inte det blir så annars). Måste ytterväggen vila på plattan?

/lödarn
 
Kan tillägga att priset från entreprenören bygger på att garageytan sträcker i jämshöjd med gaveln på huset. Av förrådet återstår ca 1,5 m.
 
Så här ser huset ut: hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.