Har Ni några tips på snygga vardagsglas att dricka mjölk, läsk mm i.
Är så trött på våra gamla kantstötta och udda glas. Gillar lite tjockare kant och minst 33 cl. Folk här brukar ha många och bra tips, gärna länkar......
 
Hej!

Jag gillar mina duralex glas (köpt på Verner & Verner), klassisk och tidlös. De fungerar till det mesta; varm choklad, te, drinkar och kaffe. Jag har både köpt "vanliga" samt lite högre glas (ca 30 cl) men båda används lika mycket.

/Helena
 
Jag har köpt lite större och kraftigare glas på IKEA. 5 kronor stycket!
 
Lyllos dig som behöver köpa nya glas!!! Önskar att jag också hade det behovet, det finns ju hur mycket fina glas som helst! Men alla skåp är redan fulla hos mig...

Tyvärr har jag inget faktiskt tips att komma med, bara lugna dig med att du säkert kommer att hitta något fint!

/Elin
 
Har vanliga Duralexglas idag men planerar att byta snart - till Kartio från Iittala.
Vi kör också Kaj Franks Kartioglas i havsblått. De små till ungarna och de större till oss. Glaset är tjockt och rejält och pallar både en och två "tappningar" i golvet.
 
När vi flyttade så åkte alla uddaglas ut. Vi införskaffade ikeas vanliga glas för en spottstyver samt iitalas verna maxi glas (45cl) de funkar bra för oss. Glas är en smaksak vad man föredrar. Jag tycker boda nova har vackra glas men jag får vänta på att vi slagit sönder några av våra befintliga glas först ;) Lycka till i köpet av nya glas.
 
kloka_elin skrev:
Lyllos dig som behöver köpa nya glas!!! Önskar att jag också hade det behovet, det finns ju hur mycket fina glas som helst! Men alla skåp är redan fulla hos mig...


/Elin
Men då kan du ju aldrig köpa nytt :-?
Jag köper nytt när jag vill ha nytt :) Jag är köpmännens glädje :-*
 
Jodå, visst kan jag köpa nytt, och gör det också, alldeles för ofta. Men det får finnas någon gräns, och vad gäller just glas är den gränsen nådd. Åtminstone till våren då affärerna åter kommer att vara fyllda av oemotståndliga saftglas inför sommaren! Då får vi se vad som händer med mina principer :)

/Elin
 
Visst är det viktigt att glasen är vackra men för mig är det lika viktigt hur de känns att hålla i/använda.  Ex. breda glas kan vara svåra att greppa runt. Smala glas kan vara svåra att dricka ur osv.

Det är roligt med nya glas men snåljåpen inom mig har svårt att kasta de gamla, trista glasen eftersom de är hela - däremot så fort de blir kantstötta går det bra.
 
Ittala Kartio har vi till vardagsglas. Både låg och hög modell samt "karaffkanna" för juice, saft etc. Finns dessutom i flera färger.

/EL
 
Hej,
gillar också Iittalas Kartioglas, har köpt ett gäng i lite olika färger, turkos, rökfärgade mm. Kul att duka med efter säsong, matchar också Iittalas ljuslyktor.
Definitivt tåliga, jobbar även med dem, och de tål att hanteras ovarsamt. mycket bra vardagsglas!

Tips, om du har vägarna förbi Kungsbacka, så säljer Fabriksbutiken? i Freeport dessa glas till superbra pris.

Till EL,
Återigen nåt vi har gemensamt ;D

TyraMyra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.