Är det någon som har ett bra tipps hur man tar bort gammal tapet på betong vägg??
Jag ska göra om till badrum och har tänkt att sätta kakel på betongväggen.
om der inte går kanske man kan limma gipps på tapeten,hållet det?
???
???
 
Vad för sorts tappet?
 
Tapetlager från 1947-2004 3-4lager olika tapeter
 
Sitter som Fa...
 
Testa med att stryka på tapetklister. Låt det sitta ett par timmar eller längre, bara det inte torkar. Sedan kan du skrapa ner tapeten. Får du inte bort allt vid första försöket, stryk på igen.
 
Jag har gjort detta i hela min nuvarande och förra lgh.
Jag ripsade först tapeterna med en tapetkniv. Blandade sedan pulverlim med dubbla mängden vatten. "Slabbade" klisterblandningen på väggarna och täckte med plast (för att vattnet inte ska dunsta bort). Hur länge det ska verka är lite svårt att säga, det beror på innertemperatur, årstid, väderlek mm. Man får gå lite på känsla.. Det går även bra att ta en blomspruta och bättra på fukten. Sedan är det bara att med hjälp av en spackelspade riva bort tapeterna. Vid många lager tapeter kan proceduren behövas upprepas.
Lycka till / Malin
 
Jag får testa med det
Tack för hjälpen. ;)
 
Själv använde jag bara vatten.

Först slabba på rikligt med en svamp. Låta dra en stund. Sedan stod jag med blomspruta i ena handen och spackelspade i andra.

Spruta på och rispa bort. Sitter det för hårt, på med blomsprutan och skrapa på ett annat ställe så länge.

Funkade kanonbra. Man kan ända bara stå och skrapa på ett ställe i taget så att få det att lossna på hela väggen samtidigt verkade onödigt tyckte jag.

/Gojan
 
ett redskap som är otroligt effektivt vid tapetborttagning är degskrapan i köket, den har rätt styvhet och längd och bredd och ligger bra i handen så man får lagom kraft... låter skoj, men den är bra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.