Finns det något alternativ till betongplatta för ett varmgarage för personbil, någon lättare konstruktion? Det är så att vägen fram till garaget är liten och kurvig, vilket innebär att det blir svårt för en betongbil att ta sig fram. Att blanda för hand i betongblandare blir nästan övermäktigt.
 
Krypgrund och hålbjälklag.
Då kan du köra dit balkarna en och en.
 
Sedans gjuts balkarna ihop på plats.
 
Hur lång är vägen?
Det går ju att pumpa betong med.
 
Ring betongstationen och hör med dom. Jag tror att de löser det.

Om det nu är så att det ligger så illa till att de inte når så finns det mobila blandare typ släpvagn som man kan ställa upp på byggarbetsplatsen.
 
Det går ju även att ta betongen i en bask (tror jag det heter) som man lyfter in med en lastare. Det har vi tänkt att göra när vi ska gjuta på baksidan av huset dit pumpbilen inte når. Dessutom är pumpbil riktigt dyrt har jag förstått.
 
Ring din närmsta betongleverantör och hör med dem. Kommer du själv upp med bilen utan att köra sönder den så kommer nog de också fram, det är i alla fall min erfarenhet.
 
Om du inte har jättelång grusväg så kan man dra slang ett par hundra meter och ställa en pumpbil en bit bort och pumpa ut betongen.
Finns små pumpar som man drar efter personbil.
 
Hjullastare med en "skräpskopa" är ett annat alternativ på pryl som får fram betongen rätt bra från betongbilen till formen
 
Ta inte en snöskopa bara, kan bli vissa problem med tyngdpunkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.