Har precis shoppat ett massivt furugolv som jag tänkte låta ligga in i någon månad innan jag lägger det...

Men enligt läggningsinstruktionerna så ska det ligga i platsförpackningen..

Varför då? Är det inte bättre att ströa upp golvet så att det kan ligga och torka ordentligt...

Plastförpackningen är ju full av små skador och hål från frakten, och där har snö kommit in när den legat ute hos byggåterförsäljarn... Så skiten lär väl mögla om man har den i den där platsfolien...
 
Vitsen är ju att plasten ska vara tät. Detta för att träet inte ska bli fuktigt och svälla.
 
Detta är för att dom ska anpassa sej till ditt rums luftfuktighet långsamt så de inte slår sej.

mvh plexi
 
Dom är rätt tjocka och breda (25x165mm) så borde inte slå sig eller skruva på sig...
 
Jodu, de kan röra sig ordentligt om fuktkvoten ändras. Och fuktkvoten är kopplad till luftfuktigheten. Det är därför golvbrädor alltid skall förvaras inomhus i rumsklimat, men det verkar inte alla bygghandlare ha fattat riktigt. Hade det varit parkett så skulle jag lämnat tillbaka paketen direkt, men nu kan du ju vänta till våren men lite riskabelt är det. Och låt plasten vara, den håller tillbaka eventuella deformationer bra.
Tar du ur brädorna ur förpackningen och låter dem ligga löst får du vänta tills senvåren innan du kan skruva fast dem. Luftfuktigheten skall då ha varit 40-50% under minst 2-3 veckor. Annars kommer brädorna svälla i augusti och kan då förstöras fullständigt, dessutom flytta väggar om man har otur. En hygrometer är en billig försäkring i detta fall.
Nu på vintern kan luftfuktigheten lätt krypa ned mot 20-30% vilket motsvarar en fuktkvot på 4,5-6%. I slutet av sommaren når luftfuktigheten i stället ofta 60% vilket motsvarar cirka 11% fuktkvot. Därför görs golven med en fuktkvot mitt emellan 7-9% för att vara "lagom" bra på allt.
 
Om en bräda/planka slår sej beror det på att virket är felsågat eller har växt på ett sånt sätt att det kanske inte lämpar sej för snickei. Om golvplankor slår sej så mycket att det blir problem att lägga golvet borde man ha rätt att reklamera...?!
 
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Då skulle inte många brädor gå att använda ur varje stock och då blev det inte många trähus byggda.
 
Ringde tillverkaren, och dom tyckte att jag bara skulle ta in dom och låta dom ligga i förpackningen...

Så jag gör väl som dom säger...

Fick även tipset att ytbehandla med Osmo hårdvaxolja och inte lacka som jag hade tänkt...
 
Osmo är ganska coolt. Vi har en IKEA-pall som vi "osmat"
 
AndersG skrev:
Osmo är ganska coolt. Vi har en IKEA-pall som vi "osmat"
Coolt på vilket sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.