Hej,

Vi bor nära en väg och har därför fått rätt till bullerbegränsande åtgärder. Lite mer i klartext betyder det rätt till bullerdämpande fönster.

Står man för allt själv innebär det ett bidrag på 3000kr/m2. Perfekt tyckte jag som trodde det skulle ta det mesta av kostnaden. Men det räcker inte så riktigt så långt som jag trodde det skulle göra. Vi har ett i grunden gammalt hus från sekelskiftet och vill gärna bevara det uttrycket. därför tittat jag mest på traditionella fönster med "riktig" spröjs, vilket inte är gratis. Verkar ligga på runt 7000-10000:-/m2 om det skall vara bra fönster med ljudglas ( och två horisontella spröjs).

Finns det någon som sitter på något bra tips på traditionella fönster som passar till ett gammalt hus, som även ljuddämpar till ett rimligt pris?

Har försökt söka i forumet, men hittar ingen bra tråd om detta.

/Josef
 
Tanken är väl att pengarna skall gå till nya tjockare glas inte nya fönster.
 
Kolla i tillverkarnas prislistor (RM, Tanum, Allmogefönster). De brukar redovisa rätt bra vilka extrakostnader det blir, men dina uppgifter låter rimliga.
Det är ju frågan om ett tjockare glas i ytterbågen (antar att du har ursprungliga fönster) oxh tätningslist i innerbågen. Kolla upp med en duktig glasmästare om det går att byta ytterglaset och gör ett test i ett rum. Funkar det det inte kan man ju återställa bågen.
 
Tack för svaren,

Tanken (från trafikverkets sida) är ju såklart att det skall bli tystare, inte snyggare. Alternativet är att trafikverket kommit hit och monterar ett extra ljudglas på befintliga fönster gratis. Jag vill däremot hellre göra det själv och byta mina (enligt mig fula) fönster i samma veva och få subvention för att kunna välja ljudklassad variant.

Men eftersom det inte är direkt standardfönster jag tittat på så drar det fort iväg, och därför kanske någon har tips på prisvärda alternativ. Tanumfönster skall jag ta en titt på. RM har jag kikat på tidigare och de verkar vara bra!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.