Ska riva bort toaletten, vilket sätt är enklast att få bort vattenledningen?

Finns ingen avstängning nära väggen, så tar man bort vid toaletten står röret ut 30-40 cm från väggen och det vill jag undvika..

Kan man klämma ihop det och löda?
Vad säger expertpanelen?

ImageUploadedByByggahus.se1392657047.762988.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1392657058.402112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mät röret köp en avstängning typ ballofix med klämkoppling + propp. Stäng av vattnet kapa röret och montera avstängningen, kolla om du behöver stödhylsa.
 
köpa ballofix, det lät dyrt ;)

om jag stänger kranen som sitter där och sedan skruvar loss kopplingen till själva toan, då borde det vara tätt va?

kan man inte löda loss vinkeln som går ut från väggen och sedan löda på en huv där?

alternativet och klämma röret och löda ihop det går inte eller?

ingen rörkrökare men har skaffat gasolbrännare och tenn så har tänkt lära mig :)
 
ååh det där såg ut som en bra pryl, den trär man alltså över kopparröret och drar åt?
man ska även sätta en klämringinne i kopparröret innan man drar åt va?

visst den är billig på Rinkaby men ska man köpa 1 så kostar den väl ca 200:- med frakt.

borde väl finnas här i Sundsvall med för under 100:- hoppas jag :)
 
Köp en 12mm klämmring och stödhylsa! Ca pris 10:-, och flytta sedan ventilen så nära väggen du vill.
 
MaZtoR skrev:
Ser ut att vara samma sak. Kan behöva en stödhylsa om röret är mjukt..
[länk]

(det finns affärer som inte bara säljer 10pack av stödhylsor)
stödhylsor kan vara bra att ha på lager ;) annars ska ja kolla på Bauhaus.
vore toppen om den där kunde passa när den även var billig:)
 
Alimaj skrev:
Köp en 12mm klämmring och stödhylsa! Ca pris 10:-, och flytta sedan ventilen så nära väggen du vill.
nu hänger jag inte riktigt med, kan du länka till dessa produkter vore det toppen... jag har inte koll på alla termer inom rörkrökning :)

men du menar att man ska återanvända avstängningskranen som redan sitter där?
 
Stödhylsa trycker du in i änden på rör för att de inte ska kollapsa när du drar åt en koppling. Klämringen trär du utanpå röret så att den klämmer åt, nästan skär in i röret när du drar åt kopplingens mutter.

Du behöver alltså båda grejerna som ska klämma röret mellan sig.
 
Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.