En liten diskussion har uppstått mellan min markfirma och min brunnsborrare. Markfirman som ska röja min tomt och sätta grunden, vill göra detta innan man borrar efter vatten.
Min brunnsborrare vill borra innan allt detta, då han uppger att det kan ske vibrationer i grunden vid borrning.

Vad tror ni är bäst? Ligger det något i det brunnsborraren säger, eller vill han bara borra så snart som möjligt?
 
Om inte grunden klarar lite vibrationen så skulle jag inte vilja ställa ett hus på den.
 
Vilket är argumentet från markfirman att dom vill vara först?
Hade det varit jag som skulle välja så hade jag definitivt borrat först.
 
Han som borrade vatten hos oss ville inte borra en meter bredvid garaget. Påstod att han kunde skjuta in luft under plattan eller nåt sånt. Om han bara var lat eftersom det var omständigt att ta sig dit eller om det faktiskt är en risk att borra så nära vet jag inte.
 
Markfirman ska röja hela tomten, med stora tallar, gräva upp stubbar m.m. Antar att det är lättare om man inte har en brunn att ta hänsyn till.
Brunnen ska borras ca 10 meter från huset.
 
Anna1984 skrev:
Markfirman ska röja hela tomten, med stora tallar, gräva upp stubbar m.m. Antar att det är lättare om man inte har en brunn att ta hänsyn till.
Brunnen ska borras ca 10 meter från huset.
Ja, det är ju ett bra argument att låta markfirman röja först. Det borde ju underlätta för borrfirman senare att ha lite plats att arbeta på.....(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.