Hej,

vi håller på och bygger hus i Jönköping, och när nu markarbetet börjar bli färdigt står vi med en ca 2,5 meter hög slänt på baksidan av huset, där trädgården slutar. Nu är då frågan, vad tusan ska man göra med den?

Tanken är att det ska vara så underhållfritt som möjligt, så vi har funderat på att grusa i själva slänten, men det känns som om vi behöver någonslags "mur" för att inte all jord ska rasa iväg?

Vi har funderat på en mur av ca 1 meter höga L-stöd, men det blir så fruktansvärt dyrt, så det har vi nog inte råd med om ingen har något kanontips på vart man kan köpa billiga sådana. Annars har vi oxå fått råd att sätta upp en mur med Slipers (stavning?) till en höjd av ca 1 meter, men håller det?

Snälla, vi behöve verkligen lite hjälp! (och gärna prisuppgifter på era förslag...)
 
Kanske kan ni helt enkelt binda jorden med växter? Vildvuxna sådana då, för att slippa underhållet. Jag skulle nog anlägga en liten blomsteräng – långt gräs med "vippor", ängsblommor etc.

Lutar förresten slänten mot eller från huset? Hur "transporteras" vatten (mot huset)?
 
Får man fråga var ni bygger?

Bygger själv på torps ängar!

/Peter
 
För att besvara lite frågor:

Slänten lutar FRÅN tomten, så inga problem med avvattning!

Den är för brant och hög för att bindas enbart med växter (vilka dessutom kräver en del underhåll)

Vi bygger på Hisingstorp (ovanför dalvig), den som vill veta mer kan läsa i vår blogg (kommer bild på slänten där oxå) villa.gladh.info .

Jag tar gärna emot fler åsikter!!!
 
Vi har en slänt som på högsta stället är närapå 3 meter. Efter ett år tycks det fungera med en relativt brant lutning om man har fodrat ytan med sten som vi valt att göra. Mellan dessa stenar kommer vi plantera blommor och/eller annan vegetation.

Vad har du för tankar om utseende? Har du några preferenser?
 
Njäe, egentligen inte så mycket i och med att slänten inte syns ifrån huset, så sten eller grus på något sätt kommer nog bli aktuellt. Fråga är ju bara om man nite ska stöda upp med en mur längst ner eller så ändå, så det blir lite mindre slänt av det... eller?
 
Som du ser på bilden så har vi ännu så länge inte fått sten nog att fodra slänten hela vägen runt men så fort vi har möjlighet så kommer vi att göra det. Det när man tittar på den del som är klar så ser det ut som en naturmur, jättefint tycker vi.

Längst ner är det mycket riktigt som du skriver att det blir som en liten mur. Där har vi lagt större stenar kropp i kropp för att få maximal stadga.
 
Hmmm, Robert_Maria, jag hittar ingen bild på er slänt på hemsidan, vart ska jag leta?
 
Robert_Maria skrev:
[bild]

Här har du bilden jag länkade till. Det stora vita huset (under byggnation) har en slänt framför sig, delar av slänten är fodrad med stora runda stenar. Det kanske är en otydlig bild, hojta till om jag ska leta fram en bättre.
 
Vanligt gräs binder slänter på dryga 45 grader här hemma. Inga problem alls. Men... helt omöjligt att klippa :)
 
Vi tänkte på gräs först, men slänten är gissningsvis för brant, ca 60 graders lutning skulle jag tippa på. Och som du säger, svårt att klippa...

Robert Maria, ni har inte en lite närmare bild på slänten?
 
@Tygress

Jag återkommer senare ikväll med bild åt dig.
 
Jag skulle vilja hänga på en fråga till om slänter. Har nån ett tips om buskar som kan trivas i ganska "torra" slänter? Med torra menar jag sand längst ner och naturligtvis med jord översta lagret. Men det blir ändå ganska torrt. Gärna buskar som blir lite halvhöga och som även kan fungera som häck. Underhåll i början, men sen räknar jag med att det blir så pass tätt att underhållet minskar med åren...
 
Här kommer den utlovade bilden. Det som syns med allt tydlighet är att allt, jag menar ALLT är "på gång".  :)

 
  • IMG_2813_edit.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.