Vi har ett antal rum som vi sällan använder, nu undrar jag hur mycket vi sparar vid att inte ha på värmen i dessa rum.
Rummen har oisolerade innerväggar mot de värma rummen, isolerade ytterväggar utåt, innerdörrarna är ju inte direkt täta heller. Temperaturen i rummen utan värme på brukar ligga på ca. 12 grader vid 0 grader ute och 21 grader inne, så det finns en stor värmetransport.

Det är klart ingen lätt fråga utan massor av exakta värden, men kanske någon kan teoretisera lite...

Vad gör det svårare är att vi har LVVP och gamla radiatorer så jag antar att vi måste hålla högre framledningstemp. i de rummen där värmen är på men som har vägg mot kalla rum vilket väl borde ge lägre COP. Åt andra sidan är det ju ingen direkt förbrukning i de rummen där värmen inte är på.
 
C
Tror att det enda vettiga sättet att få ett tillförligligt svar på frågan är att mäta. Dvs. logga pumpens energiförbrukning under lite längre perioder med/utan dessa rum uppvärmda. Sedan försöka hitta lämpliga intervall där alla yttre faktorer är så lika som möjligt och jämföra.
 
Om vi bortser från värme som försvinner via ventilation/drag så kommer det ju vara en ekvation där värmeförlusten beror på skillnaden i temperatur på väggens olika sidor. Får se om jag tänker rätt så här:

Håller sig de avställda rummen svalare än övriga huset kommer ju därmed förlusterna genom ytterväggarna för dessa rum att minska och därmed din förbrukning.

På minussidan blir då istället att du får ett antal väggytor i de uppvärmda rummen som har en onödigt kall andra sida. Istället för att dessa väggytor är 20 grader så är det nu istället 12 grader där.

Hade det varit samma isoleringsförmåga på väggarna per kvadratmeter vore det en enkel ekvation att ställa upp. Nu är det olika isolering i väggarna så ytterväggarna behöver troligen vara flera gånger större för att kompensera.

Tar man det till ett extremvärde att man endast värmer upp ett litet rum i ett stort hus ger det en ganska stor besparing. Att inte värma upp ett litet rum i ett stort hus ger försumbar besparing.

För att minimera draget bör nog innerdörrar tätas med tätningslister eller något drapperi.
 
cpalm skrev:
Tror att det enda vettiga sättet att få ett tillförligligt svar på frågan är att mäta.
Du har helt rätt, men i praktiken är detta ju omöjligt, det är så mycket som ändrar sig med väder, vind samt värmetrögheten.
Därav min fråga, hur ser det ut i teorin, finns det några riktlinjer att gå efter...
 
C
AskeHolst skrev:
Du har helt rätt, men i praktiken är detta ju omöjligt, det är så mycket som ändrar sig med väder, vind samt värmetrögheten.
Visst är det många parametrar som spelar in. Just därför är min åsikt att en teoretisk uppskattning kommer att avvika ännu mer från verkligheten. Trögheten arbetar ju till din fördel i detta. Baserat på egen erfarenhet tror jag du kommer att se att variationerna i förbrukning från dag till dag är väldigt små förutsatt en period med hyfsat jämn dygnsmedeltemperatur.
 
Hur många m2 (v) är huset på? (Normalt fulluppvärmd yta inkl de nu ouppvärmda rummen.)
Hur många m2 (y) är de ouppvärmda rummen på sammanlagt?
y/v= antal % (z) av tot uppvärmd yta som de ouppvärmda rummen står för.
z % är den ungefärliga energibesparingen.
(Bör stämma någorlunda om y inte är för litet jämfört med v.)
 
Enda skillnaden blir väl att man kan tillgodoräkna sig värmegenomgångsmotståndet genom innerväggen och luften i de kalla rummen.

Det är ju läckaget genom klimatskärmen och ventilationen som kostar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.