Hejsan!

Jag har problem med sotarmästaren i min kommun.
Jag hade tänkt att installera en modul skorsten från Nibe som är typgodkänd.
Hade tänkt dra den genom betongbjälklaget genom sovrummet upp på vinden, där den skall vinklas, för att komma så nära takåsen som möjligt.
Problemet är att sotarnisse säger att den inte blir besiktningsbar uppe på vinden. Han vill att den skall gå rakt upp istället, men då kommer den rakt i en ränndal, samt att den kommer att bli 3 meter hög, hur snyggt blir det?

Vad skall man göra? Har sotarmästaren allt att säga till om, eller kan man överklaga?
Det finns väl många som har vinklade skorstenar, hur gjorde ni?
 
Jag har en kompis som har det så som du vill ha det. Varför skulle den inte bli besiktningsbar på vinden? Sotarnissarna tycker en väldig massa.
 
Sotaren har en rejäl makt.
Kanske kan en erfaren, välrenommerad installatör få till stånd en diskussion med honom om det gäller tolkningsfrågor.
Finns det ingen kompromisslösning?
 
Han har rätt att tycka, men det är du (='byggherren/installatören') som bestämmer hur du gör och därefter berättar hur du tänker göra. Han kan inte göra något om du inte bryter mot de bestämmelser som finns.

Jag har precis byggt nytt hus och tagit hjälp av en kompis som är brandskyddskonsult när det gällde min skorsten. Efter lite tjafs angående min anläggning ringde han bara till byggnadsnämnden i kommunen och förklarade för dom vad som gällde. Efter det blev det tyst. Min kompis sa till mig att det är en myt att de flesta tror att 'sotargubben' har någon sorts makt att godkänna/inte godkänna. Sotargubben har ingen reell makt alls utan är bara någon sorts 'remissinstans'. Mer vågar jag inte säga, eftersom jag inte är expert på området...
 
alla skorstenar ska alltid vara besiktningsbar i hela sin längd. är det en vind som man inte kan komma in på så kan det innebära att du måste sätta en inspektionslucka så att han kan lysa in på vinden med en ficklampa. misstänker att du har ett ryggåstak eller liknande och då ska det räcka att han skruvar ner innertaksplåten för att kunna besiktiga. tänk bara på att han ska kunna se hela skorstenen i hela sin läng på ett eller annat vis så kommer han att godkänna installationen under förutsättning att du håller avståndet till brännbara material det vill säga 5cm.
 

"alla skorstenar ska alltid vara besiktningsbar i hela sin längd..."

Betyder det att jag gjort fel som klätt in min modulskorsten med plåt (den utvändiga delen alltså; ca 5 m)... (Säg att det inte är så!)

/ulf
 
Utvändigt går det bra att klä den med plåt.Sotaren kommer inte att klaga på det.
 
stämmer men den ska fortfarande gå att besiktiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.