Nimajneb skrev:
vad ingår i 1000kr/m2 ?

Priset på 1000kr/m2 är på vanliga tak utan massa hinder och material är stål plåt. Det är materia, måtning, tillverkning och montering och allt som behövs för det som ingår. Ställning och under lag ingår inte det ska ligga råspont med papp (under lag). Men det är ett väldigt generellt pris och kan variera väldigt mycket då vissa tak är krångligare än andra.
 
1000:-/ kvm är faktiskt ett överpris tycker jag. Jag har lagt ca 100kvm på mitt garage och uterum samt ca 15-20 kvm på min friggebod.
Jag köpte 2 rullar Lindab PLX samt en hink rostfria glidklammer för knappt 15000:-. 2 rullar blir ungefär 100 kvm.
Min plåtslagare gjorde det på löpande räkning och jag gav cirka 20.000 efter rot och då montera han krok,hängrännor,fotplåt,hakplåtar(heter det så) mm.
Friggeboden gjorde han för 2000 spänn inkl material....😗
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
...jag skulle valt plåt men måste det vara helt underhållsfria skulle jag kört aluminium...
Johan, du verkar kunna detta :)

Hur är det med kulör och färgbeständighet på tak i aluminiumplåt?
Själva färgskiktet blir väl inte mer beständigt för att man ändrar plåten?

(Jag åker ofta fram och tillbaka på Laholmsvägen, som leder söderut från Halmstad.
Där finns ett hus med mansardtak, i plåt i form av tegelimitation.
Södersidan av taket är helt plåtren, och de andra sidorna verkar vara intakt svarta.
Det ser mycket märkligt ut.)
 
KnockOnWood skrev:
Johan, du verkar kunna detta :)

Hur är det med kulör och färgbeständighet på tak i aluminiumplåt?
Själva färgskiktet blir väl inte mer beständigt för att man ändrar plåten?

(Jag åker ofta fram och tillbaka på Laholmsvägen, som leder söderut från Halmstad.
Där finns ett hus med mansardtak, i plåt i form av tegelimitation.
Södersidan av taket är helt plåtren, och de andra sidorna verkar vara intakt svarta.
Det ser mycket märkligt ut.)
Huset vid gamla Shell tappen vid Nyhem ?
 
hangun skrev:
Bandtäckning i aluzink. Finns inte bättre
Nu har du fått fakta om bakfoten, aluzink är den plåten man ska undvika i största möjliga mån.
 
KnockOnWood skrev:
Johan, du verkar kunna detta :)

Hur är det med kulör och färgbeständighet på tak i aluminiumplåt?
Själva färgskiktet blir väl inte mer beständigt för att man ändrar plåten?

(Jag åker ofta fram och tillbaka på Laholmsvägen, som leder söderut från Halmstad.
Där finns ett hus med mansardtak, i plåt i form av tegelimitation.
Södersidan av taket är helt plåtren, och de andra sidorna verkar vara intakt svarta.
Det ser mycket märkligt ut.)
Färgen på aluminium står sej bättre än plåt troligen bättre färg sen rostar det ju aldrig så färgen släpper inte så.
Huset vid Laholmsvägen har troligen plastisol och den tycker inte om solen så en sidan är nog skuggsida och andra solsida.
 
  • Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Färgen på aluminium står sej bättre än plåt troligen bättre färg sen rostar det ju aldrig så färgen släpper inte så.
Huset vid Laholmsvägen har troligen plastisol och den tycker inte om solen så en sidan är nog skuggsida och andra solsida.
Saltet från havet har sin påverkan på färgen också.
 
Goteborg skrev:
Saltet från havet har sin påverkan på färgen också.

Jo det har det också tänkte inte på det är för långt in på land :).
 
verktygsgurun skrev:
Huset vid gamla Shell tappen vid Nyhem ?
Strax SV om högskolan. det finns visst flera liknande hus där.
Det var detta jag tänkte på. Lat N 56° 39′ 52″Lon E 12° 52′ 55″

Tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Strax SV om högskolan. det finns visst flera liknande hus där.
Det var detta jag tänkte på. Lat N 56° 39′ 52″Lon E 12° 52′ 55″

[bild]
Ja just det! Det har man sett många gånger, men det finns ju många många fler. En del plåttak ser man ju att ytskiktet försvinner i stora flagor nästan så det krullar sig medans på en del ser det ut som färgen är sliten/ blästrad bort.
Har fått känslan att taken där det ser blästrat/slitet är aluminium tak.
 
verktygsgurun skrev:
...Har fått känslan att taken där det ser blästrat/slitet är aluminium tak.
Jag hade något liknande på garaget till mitt hus i Gbg.
Falsad bandad plåt med svart ytbeläggning.
Det såg helt OK ut när vi köpte det 1998, men några år senare var det bara småflagor kvar av plastbeläggningen, resten låg i rabatterna.
Det var förzinkad stålplåt.
Lite pill för att få bort färgflagorna i falsarna, och sedan plåtfärg i två strykningar så höll det bra.
Det är nog värre att underhålla tak med tegelimitationen pga alla konstiga former/buktiga ytor.
 
Johan.
om jag nu vill ha ett underhållsfritt svart tak för att ersätta dagens eternit tak. vad skall jag välja? Jag vill inte måla om taket efter 10år.
Mansardtak med 2 takkupor och en grundyta på 100m2 (ingen aning om takytan).
 
Nimajneb skrev:
Johan.
om jag nu vill ha ett underhållsfritt svart tak för att ersätta dagens eternit tak. vad skall jag välja? Jag vill inte måla om taket efter 10år.
Mansardtak med 2 takkupor och en grundyta på 100m2 (ingen aning om takytan).
Läs lite av mina tidigare inlägg så har jag skrivit en del men jag tycker om bandtäckning och eftersom stål plåt har 15 års garanti på färg idag så lär du inte behöva måla om efter 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.