Jag tycker om Traryds lösning för fönsterdörrar eftersom de har dörrhandtag/öppningsmekanism som vanliga dörrar.
Samtidigt tycker jag att Tanum har snyggare fönster.

Kan man bygga hus och använda Tanums fönster och Traryds fönsterdörrar, eller kommer det att se konstigt ut?
 
haavard skrev:
Jag tycker om Traryds lösning för fönsterdörrar eftersom de har dörrhandtag/öppningsmekanism som vanliga dörrar.
Samtidigt tycker jag att Tanum har snyggare fönster.

Kan man bygga hus och använda Tanums fönster och Traryds fönsterdörrar, eller kommer det att se konstigt ut?
Så som de dörrarna fungerar har väl de flesta tillverkarna idag eller?
Du kommer att få problem med glaslinjen om du väljer två olika leverantörer.
 
Varken Tanum eller Elit har det.

Det var typ det med glaslinjen jag fruktade...
 
Det är ju bara att prata med leverantörerna och se över höjderna. Du kan ju gömma ev. nivåskillnader bakom foderbräden eller droppplåtar så länge glaslinjen ligger jämnt.
Jag tycker ändå att helglas dörrar är det absolut snyggaste och då kan du ju bara få problem med övre kanten i så fall.
Jag skulle inte oroa mig så mycket utan köra på med det som känns bäst!
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Fråga Tanum var glaslinjen hamnar på ett fönster av den storlek du behöver. Beordra Traryd att anpassa sin bröstning så att glaslinjen hamnar på den höjden.

Inget konstigt.
 
Följdfråga: Tror ni det blir det dyrare med 17 Tanumfönster och 4 Trarydfönsterdörrar än 21 fönster och dörrar från en och samma leverantör?
 
Har du kikat på fönster med PVC-karmar, de kostar 25-50% av priset för fönster med träkarmar.
* Samma tillverkare av glas-kassetterna
* Bättre isoleringsvärde vid samma glas/gas-kombination
* Underhållsfria
-Bara ett tips...
 
Jag tycker inte du skall blanda fabrikaten. Det kan skilja i karmdjup, profil på karm och båge samt grovlek på karm. Traryds dörrar är faktiskt inte så jäkla bra, de låser på fem punkter och slutblecken sitter ganska nära svampkolven som låser mot slutblecket och det gör att efter ett tag så kan dörrbladet hänga till sig och då skrapar de emot slutblecket. Traryd kräver att man monterar med karmhylsor samt en förankringsskruv i ytterkant karm samt att man skall ställa dem något snett för att kompensera framtida hängning.
Vill du tvunget ha deras dörrar hade jag tagit deras fönster också. Fönsterna är riktigt fina och absolut inget fel på.
 
Jag har inte funderat så mycket på om Traryd är bra eller inte, jag har bara sett (och tyckt om) deras sett att öppna dörrarna på.

Jag har utgått från att alla de stora fabrikerna har likvärdig kvalitet, men så är det kanske inte?
 
haavard skrev:
Jag har inte funderat så mycket på om Traryd är bra eller inte, jag har bara sett (och tyckt om) deras sett att öppna dörrarna på.

Jag har utgått från att alla de stora fabrikerna har likvärdig kvalitet, men så är det kanske inte?
Traryd är bra kvalitet men alla tillverkare har sina egenheter. Traryds dörrar är väldigt inbrottsäkra iaf....var på ett försäkringsjobb en gång och tjuvarna hade fått kämpa för att komma in, dörren var helt demolerad.
 
AnneFi
Vi har faktiskt köpt fönster till vind och källare på skånska byggvaror.
På bottenplan har vi tänkt att välja någon annan tillverkare sp eller ekstrand tror jag de hetet. Våra dörrar är från yeldwen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.