Någon som har erfarenhet av detta?
Vad jag förstått så råder i stort sett fri rörlighet för trä inom EU, med vissa undantag. Eftersom träslaget gran ej är reglerat behöver jag inte vara registrerad som importör hos Jordbruksverket. Inte heller växtpass behövs. Dock kan vissa andra saker behöva övervägas, därav frågan i detta inlägg?
 
De flesta som bygger föredrar träd som har växt i norrland framför Skåne. Borde inte då Polen ge ännu lägre kvalitet?
 
Norrlandsvirke är ju klart bäst. Har jobbat på sågvek i flera år. Och vi prova köpa timmer från ryssland. De var ingen höjdare... Vet ej nå om polska virket.
 
O
Frågan är, finns det några pengar att tjäna på detta?
Var får Byggmax sitt trä ifrån?
De ger sken av att vara billiga....
 
Odjuret skrev:
Frågan är, finns det några pengar att tjäna på detta?
Var får Byggmax sitt trä ifrån?
De ger sken av att vara billiga....
"Södra" och "Derome" är stämplat på allt virke jag någonsin sett på Byggmax.... så det går nog kanske att pressa priserna en del genom import. Men TS kanske inte primärt tänkte sig standardvaror/dimensioner?
 
Och framför allt vilka kvantiteter. Skulle det handla om privat import för att bygga till sig själv äts nog vinsten upp av frakten. Konstruktions virke skall väl vara klassat, eller det kanske inte behövs nuförtiden.
 
Det är normalt Sverige som exporterar virke till andra länder när det gäller barr, dvs gran/fur.
Virke som importeras från öststaterna går väl oftast till massaindustrin.
Ger kanske en fingervisning om vad som är lönsamt och kvalité på virket.
 
O
Forbo skrev:
"Södra" och "Derome" är stämplat på allt virke jag någonsin sett på Byggmax.... så det går nog kanske att pressa priserna en del genom import. Men TS kanske inte primärt tänkte sig standardvaror/dimensioner?
De va de jag hade fått för mig, att det inte andades import helt och hållet....
Jag tror som många andra här att det är svårt att få lönsamhet i att importera trä från Polen. Frågan är dessutom hur mycket billigare är det där? Med tanke på fraktkostnaderna så måste priserna där vara väldigt låga, för att kunna få en lönsamhet i det hela.
Men om man bygger själv och lyckas få till riktig billig frakt så kanske det kan fungera....
Men är egentligen trä så dyrt i Sverige?
 
TS kanske vill köpa svenskt sågat virke av en bygghandel i polen. Det är säkert billigare än byggmax...
 
O
Skulle inte förvåna mig om det skulle vara billigare med svenskt trä i Polen, men du måste frakta hem virket, det lär inte vara gratis....
 
Odjuret skrev:
Skulle inte förvåna mig om det skulle vara billigare med svenskt trä i Polen, men du måste frakta hem virket, det lär inte vara gratis....
Har väl inga exakta priser i huvudet, men en polsk lastbil kostar väl en tredjedel per mil än en svensk. Finns ju en anledning till att det är lite kris i den svenska transportnäringen...
 
carlbanan skrev:
Har väl inga exakta priser i huvudet, men en polsk lastbil kostar väl en tredjedel per mil än en svensk. Finns ju en anledning till att det är lite kris i den svenska transportnäringen...
Menar du då pga stulen diesel?
Annars tror jag att bilen kostar samma/mil. Kanske till och med att den svenska bilen är billigare/mil pga ecodriving, däremot kostar kanske chauffören mer?
 
patrikke skrev:
Menar du då pga stulen diesel?
Annars tror jag att bilen kostar samma/mil. Kanske till och med att den svenska bilen är billigare/mil pga ecodriving, däremot kostar kanske chauffören mer?
Du kanske missförstår mig med flit, men jag var lite otydlig. Lastbilen kostar ev lika, men de två andra stora utgifterna chaufför och diesel är betydligt billigare i t ex polen.
 
  • Gilla
patrikke
  • Laddar…
O
Tja... men man måste tanka några gånger på vägen till sverige...
 
Det är ju mycket närmare till Polen än till Norrland så nog finns det pengar att spara om man vill föra in virke därifrån.
Lite ordpolis här åxå, man kan inte importera saker från ett EU land, importera kan man bara göra från ett icke EU land. Korrekt svenska är införsel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.