Hej!

Jag skulle vara tacksam för lite input om vad jag behöver tänka på om jag ska bygga om garaget till ett tropiskt växthus.

vet inte exakt hur stor det är, men typ 25m2 (hela övningen blir ju enligt nya friggebodsreglerna)

Jag tänker alltså 30 grader C och 100% luftfuktighet året om. Och hyfsat kraftig belysning på vintern.

Garaget står redan på platta på mark, så jag antar att man får lägga på isolering och sen gjuta nytt golv på det?

I princip inget organiska material (räcker det, eller kan det bli fuktproblem ändå?), typ betong och lättbetong? Eller blir det billigare att bygga i trä och sedan badrumstäta insidan?

Välisolerade väggar

Välisolerade glaspartier (med infästningar av PVC?)

Måste ha in vatten och avlopp (10 meter att gräva c:a).

Hur ska jag värma upp det? Jag kör bergvärme i huset så lägst driftskostnad vore väl att dra in en avstickade från radiatorkretsen och koppla på någon fläktkonvektor med sjukt hög verkningsgrad? Men är det rationellt? en egen luft/luft eller kanske helt enkelt direktverkade el i och med att det blir så pass litet?

allt input tas tacksamt emot :)
 
Det här kommer ju inte att bli någon billig historia antar jag. Och då tänker jag på värmekostnaderna. Så absolut en kulvert från huset för värmevatten. Och välisolerat glas.

Jag förstår inte hur du menar med friggebodsreglerna och garaget. Ska du bygga om ett befintligt garage med tullhörande bygglov så spelar väl de nya reglerna ingen roll?

Vad ska du ha växthuset till?
 
hm. Men måste det bli så dyrt om det är isolerat enligt "passivhus"-standarden? Jag tänker att det är rätt litet så extrakostnaden borde vara rimlig?

Jag ska bara vara i det på vintern för att glömma att jag är född i helvetet (jag tänkte alltså INTE odla cannabis - det tror jag inte att man behöver gå så långt för).
 
  • Gilla
Diana P Andersson
  • Laddar…
Jo! friggebodsreglerna - jag tror att jag kan bygga det högre, och inreda det som bostad utan bygglov nu? Det hade väl inte gått tidigare?
 
Har du planterat ganjan ännu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.