Varför är nya tvätt- och diskmaskiner snabbare än gamla? Tillverkarna kämpar ju med näbbar och klor för att få ner energiförbrukningen, men hur går det till egentligen? Har det skett någon verklig förbättring av själva disk- och tvättfunktionen? Eller är det så att man jobbar med mindre vattenmängder och kortare program, och hoppas på att det ska bli tillräckligt rent ändå? Kanske tack vare att det skett en produktutveckling på tvätt- och diskmedelssidan?

Vad säger den samlade vitvaruexpertisen på forumet? Kan jag få mina 10 år gamla Cylindamaskiner att göra lika rent lika snabbt som nya genom att helt enkelt välja kortare program?
 
För att folk i allmänhet är otåligare idag och inte klarar av att var sak tar sin tid. Eko-programmen på min maskin tar iallafall alltid längre tid. Gissar att det har att göra med att tvättmedlet får jobba istället för att maskinen gör jobbet.
 
Visst kan jag låta min fem år gamla Bosch ta 2.5 timmar på sig, men det verkar ju meningslöst när snabb/lätt-programmet tar 29 minuter och allt blir rent i 99% av fallen. Vid 45° och utan försköljning.
 
Och jag pratar förstås om min diskmaskin.
 
Jag kanske hör till den otåliga kategorin, men om tvätten ska ta 2 timmar istället för 45 minuter så ska det finnas själ till det. Men min fråga är varför nya maskiner är så mycket snabbare. Är det för att det har skett en teknikutveckling av tvättprocessen, för att man offrar resultatet på energimärkningens altare, eller för att det har skett en produktutveckling av tvätt- och diskmedel.

En snabbare tvätt- och diskmaskin skulle vara till hjälp. Det kan innebär att man hinner med 2-3 tvättar på en kväll istället för 1-2.
 
För diskmaskiner är min uppfattning precis den omvända att det är nya maskiner som tar mycket längre tid på sig än gamla. Kanske har det vänt. Vad är det för ny maskin som är snabb?
 
  • Gilla
Fredrik-i-skogen
  • Laddar…
flytten från hyresrätt med tvättstuga till eget hus innebar ju en rätt markant ökning på tvättiden. Från 'normal' tvätt på 40 min till nästan 2h...inte för att jag exakt vet skillnaden men tycker nog det finns roligare saker att lägga tid på än att ägna en hel dag till att köra ett par maskiner så skulle nog kunna tänka mig att pröjsa lite mer i ev högre energiåtgång för att få en snabbare maskin. Fast som sagt, detta är ju första egna maskinen så det kanske bara beror på att den är gammal? I en tidigare hyrerätt så autodoserade ju tvättmaskinen även tvätt/sköljmedel. I min tanke så är det en bra funktion för att doseringen blir bättre.
 
Min nya Siemens diskmaskin tar längre tid än den gamla.
Framför allt vid Eco programmet.
2:25h om jag inte minns fel.

Har också för mig att det står något om det i instruktionsboken.
Går fortare om jag använder dom andra programmen.
 
I en hyresfastighet har man ju ofta proffsmaskiner, typ electrolux wascator, som går på trefasström och tvättar snabbt. Fast när man har en tvätttid så är det tvätthastigheten betydligt viktigare än då man alltid har tvätttid (egen maskin).

En kompis har en siemensdiskmaskin som är tyst och snabbt, den diskar på 45 minuter och utan att det hörs. Medans vår cylinda står och skvalar i timmar.
 
Jag har fått för mig att vår nya bosch diskmaskin kör med högre spoltryck under kortprogrammmet, åtminstone låter det mer när man kör det. Högre spoltryck bör ge högre diskeffekt, sedan tror jsg den torkar med högre temp också. .. men det låter ju inget extra så det är bara en känsla. :rolleyes:
 
pelpet skrev:
I en hyresfastighet har man ju ofta proffsmaskiner, typ electrolux wascator, som går på trefasström och tvättar snabbt. Fast när man har en tvätttid så är det tvätthastigheten betydligt viktigare än då man alltid har tvätttid (egen maskin).

En kompis har en siemensdiskmaskin som är tyst och snabbt, den diskar på 45 minuter och utan att det hörs. Medans vår cylinda står och skvalar i timmar.
Jag förstår tanken att det är mindre viktigt när man har egen maskin men jag håller inte med om att det är mindre viktigt. Jag vill likväl ha det överstökat o eftersom jag vet att det går att få en snabbare tvättid så stör det långsamma. Jag skulle heller inte gilla att min dator skulle vara långsammare än jobbdatorn utifrån samma tankesätt...
 
Chaly
Avemo skrev:
För diskmaskiner är min uppfattning precis den omvända att det är nya maskiner som tar mycket längre tid på sig än gamla. Kanske har det vänt. Vad är det för ny maskin som är snabb?
Delar den uppfattningen. Vår gamla diskmaskin, en AEG med dryga 20 år på nacken diskade skinande rent på 40 minuter. Den lät som en tröska och gjorde nog av med en hel del el och vatten. Den nya, en Asko, tar över två timmar för att uppnå samma resultat. Gissningsvis förbrukar den dock mindre resurser.
 
Eko programmen tar längre tid för att de kör med en lägre temperatur och då tar det längre tid för smutsen att lösa upp sig. Hyresfastighetsmaskinerna kör med mer vatten samt trefas för att snabbare kunna värma upp vattnet. Har en 23000 kr miele diskmaskin på jobbet där längsta programmet tar 25 min 3 fas och på 9 kw, den diskar dock inte rent om det går någon dag mellan körnimgarna då ingrodd/torkad smuts behöver betydligt mer tid på sig för att lösas upp. Så det är både på gott och ont med snabba maskiner.

Mest energieffektivt är det med långa program med lite vatten och låg temperatur. Vill man att det ska gå snabbt så är det mycket vatten och hög temperatur (och högt spoltryck om vi pratar diskmaskin) som gäller.
 
Redigerat:
På ett tidigare jobb hade vi en Electrolux D180 diskmaskin. Den hade två program benämnda 1&2. De var på 1 resp 2 minuter och den hade vattnet redan uppvärmt när den drog igång sin disk vid typ 80-90 grader. Den hade disk- och torkmedel kopplat från dunkar. Bra maskin för det vi diskade. Dock inte energieffektiv eller tyst.
 
Jag tycker nog snarare att det tar längre tid i nya maskiner.. Har hört två saker om detta:
1) Lägre tid gör att du kan köra med lägre temperatur / lägre tryck etc -> lägre energiförbrukning vilket säljer idag
2) Ljudnivån räknas som ett medel över hela programmet enl. säljaren jag talade med. Längre program ger alltså lägre ljud på pappret vilket säljer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.