Hej! Jag gör en egen tråd då alla gör lite olika och måste bestämma hur det ska göras.
Hade tänkt att ha bastun i badrummet, en av väggarna (där dörren är) vetter mot badrummet, och 2 vägger ut mot "vanliga rum" samt att den 4:e väggen och taket är ut mot isolerad yttervägg.

Hoppas man kan se vad jag ritar, men det största problemet är hur ska konstruktionen mot yttertak (nu är isoleringen igenplastad och det ligger 45mm reglar innanför plasten som jag tänkte lägga isolering i??). Taket är plastat och glesat. Hur ska bastuns tak se ut? Ska det vara luft (ytterligare läkt) innanför takglesen? Och ska jag ha isolering mellan 45mm reglarna i snedtaket.
Jag tänkte dra ett ventilationsrör, (funkar vanligt spiro?) över bastun för frånluft, är det bäst att sänka hela taket? Måste man isolera röret? Eller blir det aldrig så varmt? Kan plasten ovanför ta skada?

Kan "innerväggen" vara så som jag ritat, alltså helt vanligt med panel-spikläkt-isolering-osb-gips. Eller har jag missat något där?

Sen är det ju dimensionering av agg, men det är 3 kvm golvyta och cirka 2,4 i tak (innan sänkning)
IMG_0986.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Generellt bygger man ett rum i rummet. Brukar funka.

Ventilation; vart går den? Ut i ett rum eller ut i det fria?

Tänk på att lavarna ska vara ca 110 från TAK.

Agget så lågt som möjligt så får du varmare fötter :)
 
Hej! Vad fint med lite svar, vad är det man menar med "rum-i-rummet" ska jag sätta "vanlig" väggbeklädnad på väggarna och i tak, sedan göra bastun innanför det?

Ventilationen går ut i samma rum (badrummet) som luften tas från, inte ut i det fria alltså. Det är väl rätt sätt att göra det på? Skulle jag ha frånlufts ventil ut i det fria skulle det bli struligt (luft åt fel håll) i och med att jag har mekanisk frånluft i badrummet.

110 från tak, är det för att man inte ska bränna skallen? Har inte tänkt så mycket på det, hade tänkt att översta laven skulle gå in i snedtaket. Men kankse ska tänka om lite.
 
Då skulle jag ju vilja sänka endast den del av taket som inte är snedtak, för att få så gott som sitthöjd som möjligt, skulle det fungera?

Någon annan som har en lösning på snedtaket?
 
Sök lite här på forumet.
Drsakke har skrivit en hel del.

Finns även på nätet.

Dock kommer du finna två olika skolor då det gäller svdelningen plast eller inte.

Själv byggde jag:

(Gammal källarvägg x3)

20mm distans
45x45 reglar
Najtråd så isoleringen inte tar i kallväggen
Bastuplast rejält omlott
Spikbräda
Panel

Glöm inte att markera innan panelspikningen vart du skall fästa lavarna.
 
Klart jag har sökt på forumet, skapar ju tråden för att jag inte hittar de svar jag söker...
Vet fortfarande inte exakt hur jag ska göra, tycker folie låter rimligt, alltså panel-läkt-folie-isolering-luftspalt-diffspärr-isolering-utsida. Mot snedtak och tak alltså...

Sen väggen mot badrum och andra rum vet jag inte...
 
Har du 45mm isolering mellan plasten i yttervägg eller tak å folien så är du säker å sen 22mm luftspalt bakom panelen då är det inga problem, du kan då lämna plasten hel! Innerväggar mot badrum är det samma lika tätskikt på bad sidan å folie i bastun, kom ihåg å fälla in våtrumsgipsen+klinkern i regeln så slipper du kapa ur läktena... det bli liksom lättare då! ;-)
 
Sänk bara taket där det behövs å lägg isolering mellan reglerna där istället för 45an som redan sitter där i det "höga taket" spiron tror jag inte du ska behöva isolera det går väl bara på varma sidan hela tiden eller?
 
Hmm då ska vi se om jag förstår dig rätt, du tycker att jag ska ha bastufolie mot yttervägg och tak? Det borde väl räcka att ha luftspalt, eller kan det bli för varmt mot ångspärren?
Ja spiron kommer ligga i det sänkta taket, alltså på den varma sidan och mynna ut i badrummet.
Ut mot det vanliga rummet gör jag inget speciellt, bara (sett från bastun och ut) : panel, läkt, isolering, osb, gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.