Jag har insett att jag är en miljöbov och funderar på att byta min nuvarande vedpanna till en liten modern vedpanna  + en  luft / vatten VP.
I dagsläget har jag en vedpanna + elpatron och en kakelugn, där vedpannan sjunger på sista versen (EGOR TE-71), så den är ändå dax att byta ut.
Vad tycker ni, är VP/vedpanna en sund kombination eller finns det andra alternaiv?
Vad finns på marknaden (små vedpannor och luft/vatten VP)?
Vad pratar man om för pengar för en vedpanna på ca 3-5 kW och en värmepump  luft/vatten på ca 4-6 kW?
 
Har du tillgång till mycket ved och den tid som behövs, så tycker jag att du ska satsa på en rejäl vedpanna med rejäla acc-tankar, vilket beroende på husets värmebehov inte behöver eldas mer än max 1 gång om dan vintertid. Detta ger högsta komfort för minimal driftkostnad. Vet ej hur kombinationen Vp+Ved fungerar, men jag kompletteringseldar själv med ved i en modern kombipanna med liten eldstad (<30 liter). Det fungerar väl hjälpligt. Jag eldar endast då det är kallt ute. Men jag hade absolut valt en annan typ av panna idag. Förmodligen en integrerad pelletspanna el. dyl.
 
Jag är själv i det läget att jag har modern vedpanna och ackumulatortank. Tanken var att komplettera med en vp för att minska vedåtgången/arbetet men då handlar det om luft/luft vp. Pumparna för luft/vatten har dåligt COP, går bara ned till ca -10 g, pris runt 40 000 exkl installation (http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/F2010.htm). Är inte planlösningen "hopplös" så kan ju systemen funka bra tillsammans, varmvatten och stödeldning från panna och resten från vp.

Några små (3-5 kw) pannor finns inte, möjligen kaminer. Har sett fina pelletskaminer med inbyggd skruv och vattenanslutna, vet inte effekt och pris tyvärr. Avsedda att ha i bodelen, nackdelen är väl att springa med säckar inomhus...
//frasse
 
Mitt totala effektbehov ligger runt 9-10kW, men min tanke var att köra luft/vatten VP som "botten" värme dvs koppla in värmepumpen på vedpannans värmeretur och sen vid behov stödelda med ved. En större ack skall också installeras för att kunna elda effektivare.
Givetvis hindrar inte denna koppling att jag använder vedpannan som bottenvärme.

Om elen försvinner så har jag den gamla 2 tons kakelugnen som backup.
Jag vet inte om VP leverantörerna skryter men i några datablad anges en COP faktor på 2.5 vid -10 C, vilket inte är så illa.

Angående luft/luft VP så är tyvärr inte planlösningen lämpad för det (1,5 plan med källare)
 
Varför inte en riktig vedpanna med acktankar . och kompletera med solpaneler ?
Om du säger att du är miljöbov idag när du kör gammal vedpanna. Så blir du inte mycke bättre med en vp den suger ju i sig massa el .. :)

Hmm 9-10kw Min lilla keddy ger ifrån sig ca 8-12kw ..det värmer källaren o trappen upp . Hur kan ditt totala effektbehov vara så lågt?
 
Jag ser en direkt fördel i just blandningen luft-vatten-vp och vedeldningsanläggning.

När det är så varmt ute att du klarar dig på värmepumpen så kan den värma upp acktankarna till åtminstone en gnutta högre än den temperatur du har på framledningen då, och sedan när temperaturen ute sjunker så pumpen får mycket sämre COP (eller enbart går på elpatrondrift) så kan du istället shunta ut värmepumpvärmt vatten från acktankarna.

Problemet är väl att man egentligen skulle vilja ha ett system anslutet till någon vädertjänst på något sätt, eller åtminstone automatik som känner av om temperaturen ute stiger eller sjunker. En kompromiss kan vara att man tittar på väderprognoser själv och talar om för systemet vad det har att vänta sig ungefär, men det blir nog ganska tjatigt i längden. Det jag menar är att om man är i stort sett helt säker på att det kommer att bli 5 grader varmare ute om några timmar och hålla sig varmare ganska länge så kan man låta värmepumpen stå still och köra slut på värmen i acktankarna, men om man istället vet att det kommer bli kallare så är det bättre att pumpen går för fullt för att fylla acktankarna.

Sen är alltid frågan hur man ska lösa kombinationen av vedsystem och värmepumpsystem. Två acktankar som båda har shunt och varmvattenslingor eller varmvattenberedare , där varmvattnet först värms till "fisjummet" i VP-acktanken (där vill man bara ha slinga, inte en hel beredare, med tanke på legionärsjukerisken) och sedan till full temperatur i ved-acktanken, och sedan ut till kranarna. Samma ide med shuntarna, retur från radiatorerna in på vp-tankens shunt, vidare till vedtankens shunt och sedan crikpump och framledning till radiatorerna. Problemet då är väl om man vill kunna sammankoppla acktankarna också så att man kan värma båda med vedpannan, eller båda med vp'n beroende på förhållandena, kort och gott sammankoppla dem, då känns det som att det är risk att shuntningen inte fungerar bra med cirkpump och dubbla shuntar. Jag är inte säker på hur en shunt ser ut invändigt, är både "in" och "ut" mot acktanken på shunten stängda när shunten står på noll, eller är det bara så att man har ett spjäll på utgående framledningsvatten?

Helt klart är att en sånhär anläggning jag föreställer mig i skallen är en spännande utmaning ur styr och reglersynpunkt :) Man har ju ett antal olika driftförhållanden, man vill ju t.ex. att vp'n värmer även vedtanken om vp-tanken redan är hyffsat uppvärmd, man vill att vedpannan värmer även vp-tanken om vedtanken redan är varm nog, och man vill också kunna tala om för systemet om man tänkt förbruka nämnvärda mängder varmvatten eller inte närmsta tiden, för att styra om man ska värma huset från VP eller vedeldning.

Man kan också för att göra det ytterligare mer komplicerat tänka sig antingen elpatron i 'ved-tanken' eller en separat mindre elektrisk varmvattenberedare efter båda acktankarnas varmvattendelar, som då tar vid när varmvattnet inte är varmt nog. Här kanske man ska ha en såndär termostatstyrd ventil på utgående varmvatten, med varmsidan ansluten efter den elektriska varmvattenberedaren på slutet, och kallsidan före, då kan varmvattenberedaren hålla 60-80 grader medan man ändå bara kör ut 40-50 grader i kranarna om acktankarna inte är varmare än så. Man kanske ska ha ytterligare en termostatventil på allt, fast då med kallsidan ansluten till kallvattnet, för att säkerställa att man verkligen bara kör ut max 50 grader även om ved-acktanken är uppkokad till 90 grader.

Mycket mässing blir det, men det vore rätt kul att bygga upp en sån anläggning. Huvudsaken är ju att man ser till att allt går att köra "för hand", d.v.s. man kan ställa om alla ventiler fram och tillbaka och slå av och på alla funktioner för hand dels om styrsystem havererar och dels medan man får ordning på styrsystemen.
 
Håller med om att det här med ackar (hur många och hur stora och vid vilken temperatur) är en klurig optimerings och styrfråga. Till råga på allt så måste som påpekats varmvattnet vara varmt (> 60C), för att inte bli otjänligt.
Jag är ingen hejare på VP, så ärligt talat vet jag inte om mitt koncept funkar i min kåk. VP:en och vedpannan måste funka ihop med inte alltför stor försämring av COP faktorn.
Eftersom min tanke är att koppla VP:n på returen så får inte returtemperaturen vara alltför hög (antar att man försämrar VP funktionen med högre returtemp. och tillslut så lär väl inte pumpen ge ifrån sig någonting alls. Ett sätt att sänka returtemperaturen är att byta ut samtliga radiatorer, men det är stort och omständligt jobb som jag skulle vilja slippa.

Min effektförbrukning och fram resp returtemperaturen är enligt tabellen nedan. (klarar inte av att importera graf till detta forum)


utomhustemp (C) 20 15 10 5 ......0 ...-5 -10 -15 -20
effekt (kW).... 0 ...1,0 2,0 3,0 4,0 5,0 6,0 7,0 8,1
framtemp (C) 20 25,7 31,4 37,1 ..42,8 48,5 .54,2 .59,9 65,6
returtemp (C) ...20 24,4 28,8 33,2 .37,6 .42,0 46,4 .50,8 .55,2
Hur långt ner kommer VP:n att funka och när får man en oacceptabel COP faktor ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.