Hej! Efter att ha glömt infravärmen tillslagen på altan, tänker jag installera en timer.
Har tre 1000 W värmare anslutna till varsin fas, och också en trefaskontaktor. Skulle vilja styra denna kontaktor med ha en logik sådan att det funkade som ett vanligt trappljus - dvs för varje styrimpuls så går de igång de en viss tid (tex en halvtimma). Dock vill jag kunna stänga av innan halvtimman klingat ut. Jag har letat på ELFA, men inte hittat något som funkar riktigt som jag vill. Funktionen skulle alltså vara enligt nedan:

Avstängningen är alltså problemet. Skulle också kunna nöja mig med en vippkontakt istället för en pulskontakt till infunktionen; i så fall skulle man kunna koppla den till timerns power supply, men vet inte om detta funkar. Någon som har ett tips?
 
Tack Patrik!
Dock sitter kontaktor, säkringar och jordfelsbrytare på DIN-skena, så jag skulle gärna vilja ha en modul till DIN-skena.
/Janne
 
C
Redigerat:
janne491 skrev:
Tack Patrik!
Dock sitter kontaktor, säkringar och jordfelsbrytare på DIN-skena, så jag skulle gärna vilja ha en modul till DIN-skena.
/Janne
Okej, i såfall denna trappautomat som egentligen är till för belysning, men ska gå lika bra att styra en kontaktor. Den har en funktion som gör en varse om att tiden håller på att gå ut. Om man har belysning så blinkar dom till 3 ggr inom de sista 30 sekunderna.

//Patrik
 
Aha, verkar väldigt intressant!
Men frågan är om man uppfattar att infravärmen "blinkar". Blinkningen kan man iofs stå ut med, och konstantljusfunktionen verkar ju gå att utnyttja för att få avstängningen.
Funderar bara på varningen
"OBS kontaktorer för att öka brytningseffekten skall inte anslutas i serie till denna typ av apparat. "
/Janne
 
cpalm skrev:
Du skulle kunna använda en sådan här för att styra kontaktorn:
[länk]
Ett tryck startar timern, ytterligare ett tryck ger frånslag. Nackdelen är förstås att man då måste trycka 2 gånger för att "förlänga" tillslaget.
Tack för det! Verkar perfekt för allt utom priset! Fördel att ha timern inbyggd i brytaren, men man måste förstås montera den som IP44 utomhus. Är du säker på att ytterligare ett tryck ger frånslag? Kunde inte hitta något datablad som beskrev det!
/Janne
 
puttrix skrev:
En vanlig timer typ Elko E18 979 64 startar tiden med ett tryck och kan när som helst stoppa instld tid med ytterligare ett tryck.
[länk]

Edit: Tog för lång tid på mig att hitta ett E-nummer och länk därav samma råd som föregående inlägg.
Tack! Verkar också perfekt i funktionen. IP20 är dock problemet. Men det finns antagligen motsvarighet för utomhusmontage?
/Janne
 
C
janne491 skrev:
Tack för det! Verkar perfekt för allt utom priset! Fördel att ha timern inbyggd i brytaren, men man måste förstås montera den som IP44 utomhus. Är du säker på att ytterligare ett tryck ger frånslag? Kunde inte hitta något datablad som beskrev det!
Jess, den vi har för trädgårdsbelysningen funkar så iallafall. Vet inte om det finns flera varianter. Den finns, eller fanns iallafall tidigare, som IP44 i "Aqua Trend"-serien. Men duger IP44 utomhus? Våran sitter direkt innanför dörren.
 
janne491 skrev:
Aha, verkar väldigt intressant!
Men frågan är om man uppfattar att infravärmen "blinkar". Blinkningen kan man iofs stå ut med, och konstantljusfunktionen verkar ju gå att utnyttja för att få avstängningen.
Funderar bara på varningen
"OBS kontaktorer för att öka brytningseffekten skall inte anslutas i serie till denna typ av apparat. "
/Janne
Alltså den blinkar ju inte hela tiden utan bara sista 30 sekunderna för att uppmärksamma om att tiden håller på att ta slut i fall man vill förlänga tiden utan avbrott.

Men ja, det står ju att den inte skall användas tillsammans med kontaktor så då går den ju bort.

//Patrik
 
E
Schneider exxact-timer i utbyggnadsram ip44. inställbar tid 15, 30, 60, 180, 240, 480 min. ett tryck ger tillslag av timern, nytt tryck innan tiden löpt ut ger frånslag. Indikering via röd led på framsidan av brytaren.
 
janne491 skrev:
men man måste förstås montera den som IP44 utomhus.
/Janne
Utomhus eller på altan?

"Uteplats och liknande
Kapslingsklass
- IP21 för elmateriel som är skyddat mot regn.
- IP23 för elmateriel som utsätts för regn men där risken för
stänkande vatten underifrån är liten, till exempel vid placering
minst 0,5 m över ett golv, mark eller annan plan yta.
- IP44 för elmateriel som utsätts för regn och stänkande
vatten från alla tänkbara riktningar, till exempel för elmateriel
som är placerat lägre än 0,5 m över mark, golv, tak och
liknande."
Källa: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...Hi_bu983Z5XKjow&bvm=bv.61535280,d.bGE&cad=rja

 
Patrik_Hed skrev:
Alltså den blinkar ju inte hela tiden utan bara sista 30 sekunderna för att uppmärksamma om att tiden håller på att ta slut i fall man vill förlänga tiden utan avbrott.

Men ja, det står ju att den inte skall användas tillsammans med kontaktor så då går den ju bort.

//Patrik
Total missuppfattning av mig - det är alltså någon LED i själva brytaren som blinkar; inte hela infravärmen :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.