Jag tycker detta är ett föredömligt exempel på att det går att bygga riktigt billigt och ändå få ett mer välbyggt och "gediget" hus jämfört med dagens hustillverkare.
 
  • Gilla
Jansonen och 5 till
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut! Ska bli kul å se om ni kan bygga det för den planerade budgeten, har ni något planerat inflyttnings datum?
Intressant med egenbyggda fönster, redig verktygs låda för de kan jag tänka mej, vet du vilka verktyg han använde främst?
 
Det tar säkert 2 år till. Och ja det ska bli intressant och se om vi förhandlar med leverantörer väl så de går ihop sig. Vi kommer göra entreplan färdig så det går att flytta in och så gör vi övervåningen sen.

När det gäller fönstrena är det borfsfräsen som sambon använt mest. Kopplade fönster 2 +1 .
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
Har testat lite fasad belysning :rolleyes:

995257_10152076165054763_1825965500_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självklart blir det bättre när fasaden kommer på.

Igår kom en lastbil men isolering. Så nu är det isolera som gäller :).
Jag tycker vi ska ta in någon som kan hjälpa oss med panelen får försöka diskutera lite mer med mannen.
Han vill göra själv det vet jag men i vårt läge skulle det vara förödande om han stressade så mycket att han med blev sjuk. Räcker att jag är det.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Nu har huset börjat bli rött.
1622199_10152170175259763_850249326_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



1555267_10152208014074763_108186925_n.jpeg

1507061_10152122825559763_1408363088_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1502575_10152125453859763_84952589_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framsidan håller vi på att sätta panelen med. Kommer dock inte kunna göra klart helt där då vi måste gjuta plintarna till farstukvisten och det går inte att gjuta när det är minusgrader. Panelen är inte klar självklart ska det på lockpanel med. När vi höll på med stommen hade vi hela tiden i tanken att vi skulle köpa målad lockpanel men nu lutar det åt att vi köper omålad lockpanel. Blir att måla och åter måla haha... men vi sparar ca 8000:- på att göra det själva trots att färgen är ganska dyr. Kör med orginal Falufärg. Finns många olika billigare men vi sa att första gången ska det i alla fall vara ordentligt målat. Göra rätt från början.

Sen är pannrum och vedföråd klara nu. Det mest väsäntliga felar PANNAN.... men oj det är inte lätt att hitta rätt sån heller. Vilket fabrikat och för och nackdelar och priser mm. Har tagit in lite olika offerter bland annat från BAXI.

Någon som har förslag om bra vedpanna?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Blivande köket. Isoleringen pågår och även golvet/taket med glespandel och genomtramps skydd.
988817_10152079000969763_403802065_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Kul med uppdatering!
Ser fint ut, och precis som jag skrivit tidigare så ser det mycket välbyggt ut.
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
Tack.. Det har varit lite dåligt med uppdatering.. Men det ska bli bättre. :)
 
Dåliga blider men här är pannrum och vedförråd när det var ny putsat.

1505127_10152133929599763_1639320913_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



1531793_10152133930514763_603075752_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vilken skillnad det blir med panel och rödfärg, då börjar det se "klart" ut! Vi har precis blivit klara med pannrum och all installation därinne, ni är välkomna att komma bort till oss och se hur vi löste det. Vi valde Baxi Solo Innova 30kW med 3x750L ackumulatortankar från Strömsnäspannan. En tank med dubbla VV-slingor och en solslinga, men sedan har vi kulvert eftersom vårt pannrum står en bit bort från huset (vi har ingen källare). Så är vi lite konstiga och har valt radiatorer istället för golvvärme... smile.gif
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
Vi kommer gärna bort någon dag och kollar. Läser din blogg så jag följer ert bygge. Vi har nog tänkt ha en Baxi panna och 3 eller 4 ack tankar.

Ni bygger ju på plint så det är ju svårt att få till det med panna i huset. Vi hade så lättgrävt så det blir bonus med källare...Det är dom du sagt tidigare dock ett häst göra. Och jag har haft så mycket att tänka på med barn och sjukdom så jag har väl inte varit så engagerad som jag önskar.

Men bara att få på lite panel gör mycket...
 
D09
cc80 skrev:
Nu har huset börjat bli rött.
[bild]


[bild]

[bild]

[bild]

Framsidan håller vi på att sätta panelen med. Kommer dock inte kunna göra klart helt där då vi måste gjuta plintarna till farstukvisten och det går inte att gjuta när det är minusgrader. Panelen är inte klar självklart ska det på lockpanel med. När vi höll på med stommen hade vi hela tiden i tanken att vi skulle köpa målad lockpanel men nu lutar det åt att vi köper omålad lockpanel. Blir att måla och åter måla haha... men vi sparar ca 8000:- på att göra det själva trots att färgen är ganska dyr. Kör med orginal Falufärg. Finns många olika billigare men vi sa att första gången ska det i alla fall vara ordentligt målat. Göra rätt från början.

Sen är pannrum och vedföråd klara nu. Det mest väsäntliga felar PANNAN.... men oj det är inte lätt att hitta rätt sån heller. Vilket fabrikat och för och nackdelar och priser mm. Har tagit in lite olika offerter bland annat från BAXI.

Någon som har förslag om bra vedpanna?
Ingen expert på pannor men kan rekommendera den jag köpte, en Hargassner Hv40, köpte en 4m3 tank från husqvarna svetsteknik.

Väldigt lättskött, perfekt för mig som är nybörjare :)

Kul o se ert hus växa fram :)
 
Inte skrivit på ett tag. Bygget går sakta framåt :)
 
DSC_0803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
IMG_20140918_105548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.