Hej

Vi ska här framöver lägga in klinker i hallen/groventré. Den ligger i en utbyggnad model äldre, även den med uppreglat golv. Vi har tagit in en rörmockare för att plocka bort tvättställ som vi inte vill ha kvar. Han får även plugga avloppet. Vi har även uppreglat golv i själva bodelen. Utbyggnaden består av en stor hall, 1 rum, 1 tvättstuga med dusch och ett garage. Garaget är inte uppreglat. Tvättstugan kommer att renoveras, väggar kommer tas bort för att få plats med en bastu med relax.

Vi har renoverat 2 rum i bodelen hitills där jag efter slitit ut gamla golvet och underliggande matta sågat upp 4 rektangulära hål med en area ~1kvm för att kolla att allt är schysst och även mäta med hygrometer och fuktkvotmätare att det är torrt samt slitit bort gamla VP-rör till den direktvärkande elen (huset är konverterat till fjärrvärme och rören var tomma) för att undvika att dom tar i och låter när man går. Det reglade golvets reglar är ganska stora. Golvet är på en höft ungefär 3dm ovan platta.

Nu till frågan: Från garaget ser man höjden på det uppreglade golvet i hela utbyggnaden och den är betydligt mindre. Den är under 1dm. Från utsidan under panelen går plattan ner innan den tar i backen ungefär 3dm på framsidan och i våg på baksidan (vi bor ganska högt upp, tomten sluttar ner mot vägen. Från nederkant på hus till vägen är det 15 meter med en nivåskillnad på ungefär 3-4 meter. Hur tycker ni att jag ska göra?

1, Slita ut befintlig matta och limma dit golvgips för att sedan klinkra på det. Vi ska ej ha golvvärme.

2, Ta bort det uppreglade golvet och gjuta/fylla plant och kakla på det?

Andra alternativ är också välkommna!
 
Ingen som har tips till en novis?
 
Jag är inte riktigt med på beskrivningen. Men jag tror jag förstår att det är en betongplatta med uppreglat golv? Har reglarna i så fall stöd från plattan, eller ligger de bara upplagda i sina ändar?

Som jag ser det så är det 3 faktorer att ta in.
1. Risk för fukt.
2. Stabilitet.
3. Värmeförluster.

Det där med fukt, behöver man veta mer om plattan för att ha en åsikt om.

Stabilitet. OM reglarna har stöd under hela sin längd mot platta, så bör de duga att klinkra på oavsett hur klena de är. Ligger de upplagda i sin ändar bör man beräkna dem som ett bjälklag, för att avgöra om de är stabila nog. Sedan så krväver man ju i ett våtrum stabilitet enligt 22mm golvspån skruvlimmad mot reglar på cc30.

Har du cc60 så kan man uppnå samma stabilitet med flytspackel, eller limmad golvgips (golvgips är förbjudet i våtrum numera). Det måste då limmas med rätt typ av speciallim. Det kravet gäller som sagt våtrum, men det handlar om risken att plattor skall spricka eller lossna, så det verkar rimligt att tillämpa kravet är i andra utrymmen.

Om man väljer att riva ut och fylla upp, så bör man fylla upp med något isolerande, ex. EPS betong. Annars kan det bli väldigt kallt på golvet. Även med reglar förutsätter jag att man lägger isolering.

Det är någonstans i den balansen man måste fundera på det där med fukt också.
 
Tack för svar.

Ja, risk för fukt finns ju alltid iom golvkonstruktionen. Inne i själva bodelen ligger reglarna upplagda i ändarna och klossade längs med plattan. Fusktvärdena där är okey. Köpte huset för 7 månader sedan, besiktigat av Anticimex utan förhjöda värden. När jag vid varje rumsrenovering tagit upp hål i ändarna och mitten av golvet för att komma åt och mäta fuktkrov och relativ fuktighet har dom varit bra. På besiktningspapprena stog det att ingen lukt kändes. När jag tagit upp golvet luktar det ju, typ instängt, gammalt...svårt att beskriva... Jag var osäker när jag läst om lukter och tog dit anticimex igen för att lukta och det var okey enligt dom... luktade instängt och gammalt som sagt, normalt för en grund som ej andats på över 30 år enligt dom...deras mätningar var samma som mina. Dom drog slutsatsen att jag bor bra (etage tomt, sluttar åt 3 håll från huset ganska brant) och att jag mest troligt hade en plast under plattan som skyddar.

Nu sväva jag iväg lite.. hehe. Åter till ekonomidelen. Den måste nog ligga dikt mot plattan med mindre reglar iom att den bygger så pass lite. Från garaget ser man att golvet från garageplattan till dörrkarmen (om man tittar från garage in mot ekonomidel) bygger ca 1dm.

Jag ska kapa upp hål i i golvet för att komma åt och mäta fukt och se konstruktion och återkomma!

Mera svar är givetvis välkommna också!

MVH, kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.