Hej,

vi ska bygga ett badrum med bastu. Tyvärr hamnar badkaret på utsidan av den enda vägg vi kan placera bastuaggregatet på. Hur kan vi lösa ventilationen? Funderade först på att bara ha inluft under dörren, men tillverkaren rekommenderar ju inluft under aggregatet. Vill ju inte ha ventilationsrör ut ur väggen under det fristående badkaret, väl? Hur gör man? Går det att dra röret i väggen och ha tilluften uppe i badrummet och utkommande under aggregatet, eller blir det skorstenseffekt då istället för tilluft? Frånluften är tänkt att gå uppifrån hörnet i det sänkta taket (2,1 m) och ut i badrummet (med takhöjd 2,4 m). (Det är en ovanvåning med snedtak.)

Badrum3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips och input.
 
Jag hade spontant satt tilluften under/bakom badkaret.
Det hade ju gett lite ventilation där också, vilket jag uppfattar som positivt.
 
Jag har samma bekymmer fast jag har en dusch där du har ett badkar. Jag har också funderat på ventilationsrör men då tror jag att man behöver en fläkt för cirkulationen. I mitt fall så tror jag att jag får "nöja" mig med inluft under glasdörren och sen ta utluften uppe i taket och via trumma ut i badrummet. Det verkar ju finnas lite olika skolor när det kommer till ventilation.
Jag har också lite funderingar på om man ska sätta utluften lite längre ner på väggen. Har läst här på forumet om en som har 2 ventiler, en i taket och en en bit ner på väggen och kan på det sättet välja 2 olika ventilationssätt. Frågan är hur mycket mer jobb det blir att dra ventilationsrör i väggen och om det är värt det...
 
Testa först med bara tilluft under dörren, jag tror det kommer att funka hur bra som helst om det ser ut som det gör på ritningen. Det vill säga aggregatet så nära dörren.
 
Bäst att tillägga att skyddet du har runt aggregatet ska ju inte sluta tätt mot golvet då.
 
Ta in luft under dörren. Sedan en trumma från motstående hörn och ut över badkaret. Eller om det är som det ser ut ett snedtak ta ut luften i vinkeln.
 
Tack för alla svar! Verkar helt klart enklast att ha tilluften under dörren, och därmed slippa genomföring i våtrumszonen. Bra tänkt RoBo att ha utluften så nära vinkeln som möjligt då, och inte rakt in från dörren som jag tänkte först. Skulle det bli katastrof med ventilationen går det kanske borra upp ett hål rakt igenom väggen under aggregatet senare...men det hoppas jag slippa. :)
 
Inluft under dörren funkar skulle jag tro.

Lycka till.
 
Vad fint håller på med exakt samma lösning oc funderade över hur man ska lösa utventilationen. Men det är ett vanligt spiro-rör som ska användas för utblås?

Hur ser resten av konstruktionen ut, alltså hur är det med isolering/plast mot tak stödbensvägg resp. väggkonstruktion ut mot rummet utanför badrummet?
 
Jag kapar tråden.

Jag har av påkommen anledning läst på om bastuventilation. Det är svårt att få koll på vad som faktiskt "gäller". Det verkar iaf som om det mesta fungerar, dvs det blir varmt.

Traditionellt så rekommenderas tilluft placerad lågt, under aggregatet och frånluft högt på diagonalen från tilluften. Men av vad jag läst nu grundar sig det på vedeldade aggregat som behöver mycket syre.

Vidare läste jag att högt placerad frånluft ger onödigt hög energiförlust eftersom varmluften försvinner hela tiden. På ett vedeldat aggregat är det inget stort problem då de oftast har stor överkapacitet.

Lågt placerad tilluft och högt placerad frånluft ska också ge större skiktning av värmen i luften. Det här har jag själv upplevt i flertalet bastu där det varit betydande skillnad i värme på övre och nedre bänken. När jag tänker efter så är luftflödet precis så i dessa.

Ett alternativt luftflöde jag läst om tar upp att med ett elektriskt aggregat är det vettigt att ha tilluft (mekaniskt antar jag, för annars skulle det inte fungera) högt upp över aggregatet. Den kalla luften kommer in och faller genom den stigande varma luften från aggregatet och blandas på så sätt upp. Frånluften ska då vara långt ner så att den varma luften stannar i bastun.

Jag har läst om det här på ett par ställen men kan ge den här länken som källa då den tar upp principerna:
ventilation-i-bastu


Så till frågan:
Vad anser ni om detta? Någon med praktiska erfarenheter som vill dela med sig av dessa?
 
Kan väl stämma det dom skriver, dock kanske lite väl överkurs för mig.

Sätter du lavarna 100-120 från tak samt har agget lågt så blir det en behaglig skiktning i zonerna.
Man brukar säga "fot över stenkrön" gäller.

Själv har jag en mekanisk fuktgenerator så min bastu har hög fukt redan när jag kliver in.

Härliga bad önskar jag dig. ! :)
 
Har erfarenheter av både ved och elbastu
Men ventilationen till ska vara lågt i närheten av aggregat gäller både ved och el bastu.
Sen har man frånluft under lavarna typ eller mekaniskfrånluft i tex duschrum med springa under dörren.
Är tilluften högt upp placerad bör den vara mekanisk

Har man Ventilationsöppning i taket är endast för torkning och ska vara stängd under bad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.