Hej där,
Arbetet framskrider och därmed dyker frågorna upp:

Val av kabel
Panelen LCD500Z ska ju kopplas till databussen på moderkortet. Hade tänkt köra en ELLXB-ledare per "busstråd". Men när jag tittar på de lödda busstrådar som finns i mina moduler ser jag att de är relativt grova. I manualen står "minimum 22 gauge quad (0,5mm), two pair twisted preferred"). Ska jag:
1. Nöja mig med en ELLXB-ledare per anslutning (längd till moderkort ~3m)
2. Dubbla ELLXB-ledare per anslutning
3. Köra någon helt annan ledning, vilken i så fall


Jordning av larmskåp
I bruksanvisningen påpekas noggrant att man ska dra en jordsladd från EGND-anslutningen på teleplinten på moderkortet till larmskåpet (tillverkat i plåt).
1. Vad ger det egentligen för effekt om inte larmskåpet är jordat i sin tur?
2. Det kan väl inte vara rätt att jorda larmskåpet mot elcentralensjordning, dels går ju kortet på 12VDC och dels skulle jordningen bli på andra sidan den ojordade transformatorn. Utan att ha kompetens i frågan verkar det ologiskt...


 
Hej swehjo

När det gäller kabel val kan du absolut köra med vanlig EKKX eller ELLXB 4X1X0,5 till combusmoduler. När jag monterar anlägnningar använder vi 4 tråd upp till 50 meter sen brukar vi dubbla plus minus trådarana.

Du kan även använda vanlig cat5 kabel om du vill.


När det gäller jordning gör vi så här:

Jordar plåtskåpet med gul/grön från elnätet
Kopplar in den lilla gröna tråden på EGND i moderkortet och den andra jordas i plåtskåpet.

Vill du ha hjälp med fjärrprogramering ?

AW
 
Tackar!

Fast jag måste nog säga att jag är lite konfunderad över att jag ska jorda ett 12VDC larm som ligger bakom en ojordad transformator mot 220VAC elcentral...

Jag får det verklingen inte att hänga ihop

Tackar för erbjudandet men jag tror mig ha löst det där med smidig programmering utan panelen på egen hand som det verkar 8)
 
Jag tror att jordningen är till för den inbyggda uppringaren... ska kolla med supporten i dag.

AW
 
Tjenare AW, törs man fråga om du kommit vidare med frågeställningen?
 
Jag tar mig friheten att pusha en gång till för min fråga!

::)
 
swehjo

jag har försökt maila dig via din hemsida.

gäller inte den adressen ???

AW
 
Jodå, om det är hakan.johansson@swehjo.com du menar så ska den fungera alldeles utmärkt! Om inte annat så kan man ju skicka personel message via det här forumet också....

 
Ok, en sista upputtning av min fråga då  :p   :)
 
Lyfter denna tråd då jag också undrar över jordanslutningen. ::)
Har skaffat ett DSC 832 (PC5015 v3.2C).

Se bild: http://img361.imageshack.us/my.php?image=dscjord6aj.jpg

Till högersidan på den lilla plinten ansluts ju fas/jord/nolla. Var ansluter jag den tunna förmonterade jordkabeln från vänstersidan på plinten? Min första tanke var att den skulle till EGND på kortets plint, men om denna anslutning står följande i min manual: ""EGND" jordanslutning. Jordanslutningen skall normalt ej användas." Slut citat.
Det följde även med en liten påse med en grön sladd, var ansluter jag den?

Är likt swehjo lite konfunderad kring detta :)

Jag har bara jordat elnät hemma samt jordfelsbrytare om nu det spelar någon roll.
Vore evigt tacksam för hjälp!

Mvh
/ Fenris
 
Jag har iallafall jordat mitt kort. Sladden i påsen ska gå från plint till plåtskåpet, därav skruv och brickan. Välj bara ett hål som inte används till annat. Det finns 220 i skåpet, altså måste alla strömförande delar jordas.
/CC
 
chris47 skrev:
Jag har iallafall jordat mitt kort. Sladden i påsen ska gå från plint till plåtskåpet, därav skruv och brickan. Välj bara ett hål som inte används till annat. Det finns 220 i skåpet, altså måste alla strömförande delar jordas.
/CC
Ok, så jag kopplar inkommande jord i trafoplinten, förmonterad jordsladd från trafoplint till EGND på kortet och sedan påssladden från EGND till skåpet, korrekt? Vill bara inte elda upp någonting... :-/
 
Nästan rätt. Påssladden ska gå direkt från plint till skåp.
/CC
 
Ah, nu ramlade poletten ner :)

Tusen tack för hjälpen!
 
Har också ett DSC larm.
Jag jordade lådan, men har inte kopplat någon sladd till EGND som enligt instruktionerna "normalt ej behövs"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.