I köket kommer vi ha lila kakel (Spectra Violet från Höganäs) som vi köper från Drytrend.com, när vi fick kakelleveransen såg pallen lite tilltufsad ut men jag tänkte att det är väl bäst att ta emot det och se om något går att använda så får vi reklamera resten. Det verkade dock ha varit en rejäl smäll för när jag tittade närmre på pallen så såg jag att samtliga paket låg upp och ner på pallen och det verkade som de ursprungligen haft plast omkring hela pallen men nu hade paketen trillat ur den. Det var inte många av plattorna i paketen som var hela, de som inte hade krossats hade skavt mot varandra och fått skador i glasyren, verkar nästan som transportfirman råkat tappa pallen från en lastbrygga eller nått. Jag reklamerade transportskada till drytrend som var väldigt tillmötesgående och ordnade snabbt fram nytt kakel(y), blev väldigt imonerad av drytrend men inte lika imponerad av transportfirman DSV, visst händer det att paket blir skadade i transporten av misstag men när lastbilen som levererar det skadade paketet har en stor spricka i framrutan, trasigt glas på ena baklyftan och chaförren har det oproffessionella beteendet att han står å röker samtidigt som han ber om underskrift för paketet undrar man hur man hur det står till med deras rutiner och blir inte så sugen på att anlita dem igen.:thumbdown:
CIMG2008.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgen på kaklet blev iaf så som det var tänkt och verkar fungera bra till det gröna.
CIMG2015.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Senare när vi fick det nya paketet med kakel från höganäs var det helt och det var proffsigt packat med dubbla lager plast osv så som leveranser av byggvaror brukar se ut. (Första leveransen var antagligen lika proffsigt packad av höganäs men det tål ändå inte hur mycket våld som helst under transporten)
 
Nu har målaren bättrat på målningen på lite olika ställen, samt även satt upp fondtapeten i älsta dotterns rum, den blå färgen var tänkt att matcha den glittriga fjärilstapeten från Graham & Brown som vi sen tidigare själva köpt på Hornbach.(259:-/rullen)
P1000026.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I badrummen på ovanvåningen blir det våtrumsmatta på golv och väggar samt i teknikrummet blir det våtrumsmatta bara på golvet. Våtrumsmattorna kommer från tarketts Aquarelle serie, vi har sett till att använda samma mattor på flera ställen dels för att få rummen att hänga ihop och dels för att det ska bli effektivare materialutnyttjande med färre spillbitar.

I badrum 1 blir det följande Bård, Vägg resp Golv:
blackbård.jpg greywall.jpg golvdarkgrey.jpg

I WC/D1 blir det följande Bård, Vägg resp Golv:
whitebård.jpg kimonowhite.jpg golvdarkgrey.jpg

I Badrum2 (barnens badrum) blir det följande Bård, Vägg resp Golv:
turqoisebård.jpg kimonowhite.jpg golvturqoise.jpg

I teknikrummet blir det endast följande golvmatta (i kombination med vitmålad glasfiberväv på väggen)
golvturqoise.jpg

Sen tidigare badrumsrenovering i gamla huset hade vi goda erfarenheter av en enmansfirma som heter Golvessen så han var vår favorit men vi kollade även med två firmor till. En av de andra var en kontakt vi fått genom Mattias, vår snickare, som kände folk i mattaffär som hade någon de rekomenderade, det visade sig vara en byggfirma, Rappens bygg, som måttade jobbet och sen lejde ut till en underleverantör. Vi fick ett fast pris på jobbet och ett separat kvm-pris på mattan, vilket kändes lite märkligt. Det sista företaget var Tumba golv som gav ett fast pris på hela jobbet. Räknade man på pris på matta inkl spill blev Rappens och Tumba Golvs priser i stort sett samma. Golvessen fick förhinder som gjorda att han var tvungen att tacka nej till jobbet, innan han hunnit lämna något pris. Då tumba golv gav oss ett fast pris och de var snabbare på att kommunicera med föll valet på dem.

Tumba golv var väldigt snabba på att sätta igång från det att vi bestämt oss för dem. Generellt var det väldigt svårt att få tag i firmor som hade tid att göra jobbet, de flesta verkade ha välkdigt mycket jobb under senare delen av hösten så nu när vi väl kom igång med mattläggningen visade det sig att mänden jobb för mattfirmorna före jul så klart påverkat lagrena hos grossisterna och väldigt många mattor var slut. De satte igång med de mattorna som gick att få tag och sen skulle resten komma under tiden så i slutändan skulle det bli klart bara några enstaka dagar senare än om alla mattor funnits i lager.
De började med att flytspackla alla golven. Flytspacklet rördes ihop i en stor tunna till lagom konsistens (proffsen bryr sig inte om att mäta mängden vatten utan har känsla för konsistensen istället), sen välder de ut tunnans innehåll över golvet och drar några drag med en stor spackel och sen är det klart. Eftersom det ska läggas matta som avslöjar ojämnheter mer än kakel blir det ett extra lager med väldigt tunn spackel ovanpå flytspacklet en dag senare.
Nån dag senare limmades mattan, genom att värma mattan med varmluftspistol (modell större som krävde att övriga stora elförbrukare stängdes av) så blir mattan mjuk och formbar, vid rörgnomföringar görs ett hål som är något mindre än röret och sen kan man trä över mattan över röret om mattan värmts först så den är mjuk.
Jag hade inte nån kamera med mig när de var klara så jag skulle komma tillbaks dan efter och fota men då var det redan täckt med papp inför spacklingen av väggarna i badrummen men teknikrummet skulle de inte göra väggarna i så där syns golvet.
P1000005.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000007.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000010.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan de satte igång med teknikrumsgolvet ville de att jag skulle ordna en låda kring inkommande vatten, egentligen borde mattias ha byggt den när han byggde väggen men det hade inte blivit av så jag fixade till den själv då det var rätt bråttom.
 
Mattorna på väggarna har kommit på plats, endast fonderna kvar Mattan på väggen rullas ut i sidled så det endast blir skarv mot golvet och mot fonden, fonden längst upp gör att man lättare anpassar mot olika takhöjd.
P1000028.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000027.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden jag pysslat med klenspämnningsrördragning i källaren fick jag hjälp av svärfar att bygga ihop badrumsskåp (och svärmor barnvaktade):
P1000006.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Kom på att jag glömde att skriva om två saker som egentligen hände innan förra inlägget:

Först hände det en märklig sak när de lagt hela golvet i tvättstugan, dan efter när jag kom till huset var en remsa av golvet i tvättstugan borta. När jag kollade med golvläggarna visade det sig att de upptäckt en defekt i mattan så de hade reklamerat den och beställt en ny bit.

P1000025.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redan efter ovanstående problem var jag nöjd att jag valt en firma som kunde ge helhetspris på jobbet så då var det bra att de kunde dra i garantiärendet osv. Sen hände nästa problem:

När jag kom till bygget när de precis börjat sätta upp den grå väggmattan, kikade jag in i badrummet där det de jobbbade kommenterade att det s¨åg bra ut men på väg ut ur badrummet så kom jag på det, den grå mattan skulle inte vara i WC/D1 utan i BAD1, mattläggarn gick in i BAD1 och konstaterade att han klottrat dit ”grå väggmatta” där, sen kollade han i sina papper där han hade utskrift av min beställning där alla rum fanns tydligt listade med både namn och mått och mattval. Han hade helt enkelt råkat göra fel, sånt händer, bara att riva ner mattan och beställa en ny, limmet hade iaf inte torkat och han hade inte satt upp bården så hade jag inte kommit hade det blivit ytterligare lite värre. Åter igen kändes det bra med helhetspris för mig som kund, funderade på hur stuligt det skulle kunnat blivit annars.
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
När väl mattan blivit färdig (igen) i teknikrummet kom målaren och satte upp och målade glasfiberväven som är på innerväggarna och målade silikatfärg på ytterväggen. Sen var det dags att lyfta in några humndra kg maskiner. Mattias undrade om jag kunde vara med och lyfta, sen skulle han föröska få med sin bror och sin son, vilket dock inte gick så det blev bara jag, Mattias och Kaido (Mattias medhjälpare). Vi började med varmvattenberedaren, den är ganska så hög så vi satte fast det på pirran så kunde vi rulla in den lutandes så mycket att den gick in genom dörren. Mattläggarna hade varnat oss för att mattan är känslig så det går inte att putta omkring saker på den så de remomenderade att vi la ut masoniteskivor på golvet vilket vi gjorde och på båda sidor om tröskeln blev det även några skyddande brädbitar. Värmepumpen var enklare då den inte alls är lika hög. Det sista var värmeväxlaren, som visserligen är tyngst med sina 250kg men jag tänkte att det bara är att lyfta ut de två plåtpaketen i botten så blir det lättare att ta in den, men det visade sig att det inte gick att ta bort dem. Däremot gick det att ta bort dörrar och luckor för att få bort 10-20kg(?). När mattias och Kaido började med att skruva loss lastpallen skrek Mattias till, hans hande hade råkat hamna mellan lastpallen och det 250kg tunga ftx-aggregatet. Mattias rusade snabbt ut och körde ner handen i snön för att kyla ner ned den, den verkade mest ha blivit klämd så han satte på sig sin handke igen bet ihop och fortsatte jobba. Ftx-aggregatet var för stort och tungt att ta på pirran så vi fick ta till ett flera tusen år gammalt trick och la ut pinnar (gamla järnrör) på golvet som ftxaggregatet kunde rulla på. över tröskeln fick aggregatet vaggas fram och tillbaks, till sist stod alla masinerna på plats och vi justerade in det sista så de stod rakt.
P1000034.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattfirman satte upp bårderna, så då kunde David Junman, vår rörmockare, komma och montera blandare osv.


Bad1:
P1000035.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000036.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WC/D1:
P1000037.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bad2, här blev det en fond-pelare så som man brukar göra med kakel ibland men med våtrumsmatta är det rätt ovanligt, det var första gången som mattläggaren gjort en sån under sina 30 år som mattläggare. Som standard sätts det väggmatta nere och bård upptill, såhär i efterhand syns det att vi borde låtit mattfirman göra en bårdbit av en bit väggmatta så pelaren kunde gått hela vägen upp.
P1000039.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrikern har satt upp de flesta el-uttagen nu:
P1000042.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och även fyllt på centralen lite mer, nästan klart, många trådar blir det. På bilden nedan skymtar man även att jag flyttat på centraldammsugaruttaget som tidigare satt kloss intill centralen och däremed skulle hamnat bakom ramen runt cedntralen:
P1000051.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000032.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
David har börjat lite med rören till värmepumpen:
P1000045.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000046.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv har jag börjat lite att koppla in rören till FTX-aggregatet, egentligen var det sagt att Mattias skulle göra det men dels är han inte så glad i vår ventilationsinstallation som han inte hade fått se ritning på före han skrev kontrakt (och jobbet var mycket större än han trodde) och sen har jag lite vattenbatterier osv som inte ingår i instlalationen och jag ville göra en installation med metallrör så långt som möjligt medan Mattias var mer inne på att lösa det med slang sista biten så jag gör det själv och ska försöka få till det innan David gör mer. (Rör bör installeras i grovhetordning när det är ont om plats och ventilationen är värst med sina 160mm i diam och vissa av rören behöver dessutom några cm isolering utöver det)
P1000047.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mattias har monterat trappräcke och ledstång, var nog två veckor sen men jag har glömt lägg upp bild på det så det kommer här:
P1000049.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kämpar vidare med ventilationen. Rören kommer in i pannrummet i fel ordning (jämfört med den jag ritat på min ventilationsritning som sävsjö baserat sina ventilationsritningar på) så det blir lite för trångt att få ihop vattenbatterierna på tilluft-kanalen och uteluft-kanalen hamnar helt fel. Först blev det att bygga ihop hela tilluftkedjan på golvet (bara vissa delar som är nitade):
IMAG0395.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kunde jag lyfta upp den i taket. Uteluft-kanalen behövdes även flyttas på vilket inte var helt enkelt då den låg inne i bjälklaget och jag behövde göra röret kortare och det fanns inte många cm utrymme runtom så det var svårt att kapa unerifrån. Genom att med sticksågen såga upp ett hål i röret underifrån så jag kunde få in handen genom så kunde jag sedan köra runt plåtnibblern jag puttat in genom rörets öppning en knapp meter bort och kapa röret innefrån, vilket löste problemet. Uteluften och avluften behöver även isoleras. Att trä på isolerstrumpan var inte så enkelt som jag trodde och inser fördelen med att isolera rören så som Mattias har gjort då han lindar en isolermatta runt och sen lindar åldersbeständig plast som han tejpar ihop. Den lösningen ger både bättre isolering och går snabbare i det fall man lägger rören när bjälklaget är öppet. Den sista biten är det flexibel slang för att vibrationer från FTX-aggregatet inte ska ledas ut i hela huset genom ventilationskanalerna. Det saknas slangklämmor så jag har inte satt fast de felxibla slangarna i aggregatet ännu.
P1000055.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommunen har även varit här och monterat vattenmätaren och mattias kom förbi och monterade centraldammsugaren när han ändå var här för att sätta foder i badrummen. Centraldammsugaren är monterad på en speciell dcknings-platta som gör att röralsutningarna går in i väggen bakom så det ska bli en snyggare installation med färre synliga rör, i vårt fall blir det dock en del rör ändå på väggen. Allaway hade först levererat fel dammsugare som inte passade på dockningsplattan, det finns två versioner av modellen som heter BM30, (skulle tro det är med eller utan dockningsplatta) men nu hade de skickat en nysom passade till plattan mattias monterat.
P1000053.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


David har fixat det mesta av rördragningen vid värmepumpen.
P1000054.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går lite trögt med försäljningen av vårt gamla hus, många som kommit på de senaste visningarna men ingen har valt att slå till och alla anger olika anledningar till varför de inte är intresserade. Märkligt att det kan vara sånt enormt tryck på bostadsmarknaden inne i centrala Stockholm samtidigt som det är så segt en bit utanför. Nu är det visning idag igen, får hoppas på att köparen kommer. Alla visningar tar tid och kraft som annars kunde använts till att bygga (och uppdatera byggahustråden med bilder)

uttringegardsvag31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter lite fixande med el och vattenrör är värmepumpen och golvvärmen till sist igång vilket är väldigt trevligt ekonomiskt då värmefläktarna kostat 6kSEK i månaden i el-kostnad nu när det varit lite kallt och ändå har det inte varit så kallt som det kan vara i januari. Golvvärmestyrningen är samma som i de flesta nybyggda hus, varje slinga är bara av/på och det är ingen återkoppling till pumpen om temperaturen i de olika rummen annat än indirekt via returvattnets temperatur men det är med rätt mycket fördröjning (går iofs att koppla in en rumsgivare i ett rum som kan förbättra pumpens styrning, men det blir nästan sämre då det bara är ett rum), känns lite gammaldags men det är så det ser ut i de flesta nya hus så det lär fungera tillräckligt bra.

P1000071.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ringde ej tjej från Roomservice, eller egentligen var det produktionsbolaget bakom tv-programmet och de var på gång med en ny tv-serie med Jonny och Mattias där de fixar svårsålda hus så de ska bli mer lättsålda och gör TV av det. De hade ringt runt till mäklare och letat efter svårsålda hus och vår mäklare tipsade om oss och vårt gamla hus. Efter jag pratat en stund med henne om vårt hus kom det dock fram att det var en ekonomisk bit i det hela typ som lyxfällan där de skulle försöka reda ut familjens ekonomi och vår ekonomi är för tråkig för TV då vi inte har massa microlån utan bara bolån/byggkreditiv till ok ränta och vi lever snålt med matlåda på jobbet, köper inte så mycket kläder, och har inte några dyra andra laster eller dyra hobbies (sånär som på husbygget då) och vi är f.ö inte heller så sugna på att vara med i TV så vi får jobba vidare på egen hand med försäljningen, men det var kul att de ringde :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
rickardg skrev:
Det ringde ej tjej från Roomservice, eller egentligen var det produktionsbolaget bakom tv-programmet och de var på gång med en ny tv-serie med Jonny och Mattias där de fixar svårsålda hus så de ska bli mer lättsålda och gör TV av det. De hade ringt runt till mäklare och letat efter svårsålda hus och vår mäklare tipsade om oss och vårt gamla hus. Efter jag pratat en stund med henne om vårt hus kom det dock fram att det var en ekonomisk bit i det hela typ som lyxfällan där de skulle försöka reda ut familjens ekonomi och vår ekonomi är för tråkig för TV då vi inte har massa microlån utan bara bolån/byggkreditiv till ok ränta och vi lever snålt med matlåda på jobbet, köper inte så mycket kläder, och har inte några dyra andra laster eller dyra hobbies (sånär som på husbygget då) och vi är f.ö inte heller så sugna på att vara med i TV så vi får jobba vidare på egen hand med försäljningen, men det var kul att de ringde :)
Va roligt samtal! Nämndes det något om andra kostnader? Om du behöver stå för material eller arbetskostnader osv... Tycker ämnet är intressant. Och synd att ni var "för vanliga" för tv hehe.
 
Ser fint ut.
Det är mycket som ska klaffa i teknikrummet, får nästan ångest när jag ser alla rör och kablar :)
Speciellt när man ha delad entreprenad..
 
Goteborg skrev:
Va roligt samtal! Nämndes det något om andra kostnader? Om du behöver stå för material eller arbetskostnader osv... Tycker ämnet är intressant. Och synd att ni var "för vanliga" för tv hehe.
Hon fick det att låta som att de skulle stå för allt, men när medverkan i TV-program diskuterats tidigare på byggahus.se verkar det som att det ofta bjuds på arbetet men man får betala materialet själv och möbler osv är bara lånade så det är mycket möjligt att det är så här med när man kommer fram till det finstilta i kontraktet med dem...

Östlund skrev:
Ser fint ut.
Det är mycket som ska klaffa i teknikrummet, får nästan ångest när jag ser alla rör och kablar :)
Speciellt när man ha delad entreprenad..
Ja det är lite pyssel att få ihop allt, ändå är det en del som inte fick plats (externa filter på FTX aggregatet tex). Vår rörmokare, David Junman, är bra på att ta till sig våra önskemål och förstå helhetsbilden med alla andra teknikbitar som ska till i teknikrummet vilket är tur för när han sätter igång går det med en väldans hastighet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.