Ska börja måla i 7-årige sonens rum nästa vecka.
Vi är överens om att en vägg ska vara fondvägg men nu börjar jag fundera på vilken vägg som är lämpligast ?
Rummet är ganska stort ca 17 kvm, 2 stora fönster i österläge.
Färgerna kommer bli Alcros "Lind" på 3 väggar och "Militär" på fondväggen.
(gröna kulörer)
Väggarna är 4,7 x 3,6 m.
Min plan är att ha fondväggen mittemot där fönstren sitter (en av väggarna på 4,7 m). Fondväggen hamnar då på den sida där ingången till rummet är.
Eller ska man ta en av de kortare väggarna ??
Finns det några bra "regler" att tänka på när man väljer vägg för fondvägg ?:-/

/ Kicki


 
Om sonen själv har fått välja färg och du avskyr den nyansen så skulle jag rek. att sätta den på den vägg där ingången till rummet är, dvs. maximalt osynligt såvida man inte stänger in sig i rummet och leker med "Bionycle´s" (eller vad dom där robotarna nu kan heta för nåt) ;D ;)

I annat fall så skulle jag personligen sätta den så att den syns när man tittar in i rummet, vilken av väggarna man då ska välja är väl en smaksak tex. beroende på hur rummet ska möbleras.

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Om sonen själv har fått välja färg ........
MVH//Christina.
Jo han har fått välja själv, fast med ett begränsat urval av färger. :D
Annars hade rummet blivit svart eller mörkgrönt helt och hållet ! ;)
Kombinationen "vi" valt blir snygg för jag har provmålat, men jag är rädd för att rummet blir mörkt om den mörka färgen kommer på "fel" vägg.

Mvh Kicki
(och du har så rätt, Bionicles heter robotarna han bl. a leker med ! :) )
 
Är det ingen av de korta väggarna som är lite extra solbelyst/ljusare från fönstren, isf. skulle du kanske kunna placera den där!?

MVH/Christina.


PS: Har ju bara flickor så jag är inte helt uppdaterad i robotvärlden ;) Håller själv på som bäst och försöker skrubba bort "illrosa" rouge (smink/frisyrdockans) från köksmattan ::)/DS.
 
H
Jag hade nog valt på den kortare väggen.

Men jag tror inte att det finns någon direkt "regel " om vart man ska ha fondväggen ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.