Hej!

Jag planerar att lägga golvvärme i hela huset, och planeringen har nu kommit till badrummet.

Bjälklaget består av trä på ett betongvalv.

Min plan är följande:

Klinker - flytspackel - gips - spånplatta - värmerör/glespanel - golvreglar.

Givetvis så kommer det till lite saker som tätskikt och fästmassa mm, men jag tog inte med dem för enkelhetens skull.

Jag ska ha en dusch i ena änden av rummet, som är lika bred som rummet. Där ska jag spackla ett fall mot brunnen. Kan jag lägga en extra gipsskiva där duschen inte är och sedan spackla endast i "gropen" för duschen, eller måste jag spackla hela golvet?

Är jag helt ute och cyklar?

/Jonas
 
Varför inte ta bort allt trä och gips och lägga rören direkt på betongen? Möjligen med någon isolering under för att få värmen åt rätt håll? När du har ett stabilt underlag verkar det onödigt att blanda in trä och gips tycker jag.
 
"Problemet" om man nu kan kalla det problem är att det krävs ganska mycket betong, och jag är lite fundersam på vikten.

Golvet skall ligga cirka 15 centimeter över betonvalvet, så det blir rätt tungt att gjuta på så mycket betong.

Sen känns det som om jag har bättre kolla på konstruktioner i trä än att gjuta betong plant och snyggt... :-/
 
Kanske kan epscement vara ett alternativ, väger lite, isolerar också

www.epscement.se


/M
 
Kanske kan vara nått...

Är det dyrt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.