Hejsan! Vi har en rätt lång slänt i soligt och blåsigt läge där det är svårt att rensa ogräs. Där har vi planterat Benved som är tänkt att bli marktäckande och bli så underhållsfritt som möjligt. Men detta tar ju några år, så min tanke är om man kan plantera något emellan som brer ut sig innan man hinner blinka ;) Eller är det dumt att tänka så?
 
64 som läst, ingen som kan hjälpa mig?
 
C
Sätt myskmadra,blommor som förökar sig snabbt o blir utmärkt marktäckare säger hustrun...
 
Myskmadra vill stå skuggigt har jag för mig...

Det är svårt med snabba effektiva marktäckare som inte heter kirskål, brännässla, maskros etc.
Jag har kommit fram till att det endast är markduk som någorlunda klarar att hålla undan ogräs.
 
C
Vill stå skuggigt men växer hur bra som helst i sol överallt...(Hustruns ord)
 
carra skrev:
Vill stå skuggigt men växer hur bra som helst i sol överallt...(Hustruns ord)
Ok, noterat. Det är ju bra eftersom jag själv funderar på att slänga ut en näve Myskmadrafrön, ...någonstans i trädgården.

Hustruns ord gäller. :D

Smultron är annars också en bra marktäckare som definitivt uppskattar sol (+ fukt). Det är ju dock en fördel om man kan komma till och plocka. Smultron ger bär hela sommaren, (om de får fukt, annars blir det inte mycket till bär).
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Vintergröna. Växer fort har små lila blommor på våren och som namnet säger håller sig grön även vintertid. Växer med revor utmed marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.