Hej
Köpte en gts 10 xc för ett tag sen men köpte inget sågbord till för jag hade tänkt göra en egen lösning, vilket blev inget bra. Därför tänkte jag införskaffa ett GTA 60 W eller liknande istället. Jag såg att makita hade ett bord till sin 2074-såg, är det någon som vet om Boschen passar på det bordet (utan för mycket mod)? Hur är stabiliteten i gta 60 w resp. makitans motsvarighet? Finns det något annat liknade bord som passar som är lika bra eller bättre till och med?
Vill gärna ha ett bord är lätt att fälla ihop, tar så lite plats som möjligt när det inte använd och är stabilt.
 
Jag Makitasågen med tillhörande hydrauliskt stativ och jag tycker att det är mycket stabilt, dock ej helt stumt. Jag tittade på Boschen också innan köp då deras stativ ser vettigare ut i hopfällt läge. Hur stabilt detta är vet jag ej men folk här på BH som köpt Boschen verkar ha blivit nöjda.

Jag vet inte vad min slutsats egentligen är mer än att åka och klämma på prylarna:) Enklaste är nog att köra på samma märke så att allt passar ihop.
 
pjodden skrev:
Jag vet inte vad min slutsats egentligen är mer än att åka och klämma på prylarna:)
Vet tyvärr ingen som säljer makita så man kan klämma å känna i närheten. Men på tal om makita bordet går det att förvara sågen lodrätt så som det går att göra med boschbordet?
 
Nej tyvärr inte, det var det jag tyckte var bra med Boschen. Son det är nu så fäller jag aldrig ihop bordet iaf. Oavsett vilken modell så sparar det inte speciellt mycket plats tycker jag.
 
Jag byggde ett eget bord till min GTS 10 XC. Dock ville jag snarare att det skulle bli lite bättre spånuppsamling under sågen och var inte så intresserad av mobiliteten så jag undrar om min lösning passar dig. Har byggt mitt bord så att jag kan docka ihop sågen med mina hembyggda arbetsbord för stöd runt och efter sågen.

Har även det enkla bordet som heter GTA 6000, tycker det funkar ganska bra och eftersom jag ändå måste lyfta sågen (källarverkstad) för att komma ut så tror jag inte GTA 60W räcker/funkar.
 
Oj vad svårt det ska vara. Spar man ingen direkt plats så är det kanske bättre att bygga något eget på hjul med förvaring under. Sen å andra sidan gillar jag mobiliteten i de färdiga lösningarna ifall man skulle få för sig att springa runt med sågen.
 
Man kan ju spara plats om man har möjlighet att ställa in sågen i en hylla - det vill säga dela på bas och såg. GTA 60W ihopvikt med sågen på är ju inte så revolutionerade mycket mindre än i uppfällt läge. Däremot GTA 6000 är riktigt tunn ihopvikt.

För egen del är lösningen med en egenbyggd hurts med sågen på och sedan är det möjligt att plocka loss sågen och sätta den på Bosch stativ för arbeten på olika platser,
 
Det jag menar med att den inte sparar plats i nedfällt läge är just att den (Makitan) fälls rakt ned. Golvytan den behöver är samma (kanske tom något mer) och volymen ovanför kan jag inte nyttja i nuläget. Men visst om man bygger en hylla eller bänk som man kan rulla in den under så spar den ju plats.
Att montera isär såg och underrede är inget alternativ för mig, jag vill att det ska vara lätt att använda den när jag behöver den och inte mecka ihop grejerna varje gång.
 
Man skulle haft ett skåp som skåpet till Narnia eller jultomtens klappsäck som man kunde skyffla in alla skrymmande grejer i. :)
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Martin_B
Hur är skjutsliden konstruerad på en Bosch GTS 10 XC? Hamnar ovansidan på den lite högre än övriga bordet eller ligger den exakt på tiondels millimetern i samma nivå som övriga aluminiumbordet?

Och om den nu hamnar lite högre, hur mycket talar vi om då?
 
Hur gick det sen med detta går i tankar om att köpa ett enklare bordsåg för att kunna såga till fogar till ett gäng plywood lådor tex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.